Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 10:31 uur | Bericht #495656

De sneeuwsetting van het jaar?


Zoals jullie al uitvoerig konden zien in het algemene wintertopic, zijn het spannende dagen voor menig winterliefhebber. De verschillende runs van de verschillende modellen maken ons al dagen reikhalzend uitkijken naar komend weekend. En met reden, want wat er nu in de kaarten staat, is vrij ongezien! Ik stel dan wel de vraag of het dé sneeuwsetting van het jaar wordt, maar het kan er ook eentje zijn waar we over 20 jaar nog over spreken!


Om er ineens in te vliegen, hieronder de verwachte accumulatie van de laatste uitdraai van enkele modellen met wat uitleg erbij


ECMWF: lijkt me naar hoeveelheden toe momenteel het best te gaan hanteren


Arpege: opmerking hierbij is dat alle winterse neerslag als sneeuw wordt neergezet (dus ook ijsregen en ijzel) wat belangrijk is voor bepaalde regio's



GFS: maakt het al de hele tijd heel erg bont.


Icon: is iets kariger, maar uit ervaring weten we dat het sneeuwdek daar wat wordt onderschat (sneeuwdek komt ook zelden overeen met de rates die dit model laat zien)


Dus momenteel ga ik uit van een sneeuwdek tot lokaal 25 cm, misschien wel meer. Dat zal de komende dagen wel blijken welke richting het uit gaat.
KNMI hierover: De neerslagaccumulatie vanaf zaterdagavond t/m zondagavond liggen in de ordegrootte van 10-25 mm. Vertaald naar sneeuw zou dit in het noorden en midden van het land kunnen leiden tot een flink sneeuwdek van 10-25 cm.


Zoals jullie hieronder kunnen zien, is het een laagje dat zich volledig met ons weer gaat bemoeien. Door het botsen van Arctische lucht uit het noorden en subtropische lucht uit het zuiden, krijg je in dat gebied continue sneeuwval die uren aanhoudt.





Waar zitten er onzekerheden? Wel de runs en de pluimen zijn vrij consistent in de hele setting, maar de positie, uitdieping en vorm van het laagje kunnen een wereld van verschil gaan betekenen voor, op weergebied zeker, de kleine Benelux. En dat zijn net details die heel lastig zijn en moet worden bekeken dichter op de kans zelf. Het zal naar alle waarschijnlijkheid ook een stuk nowcasten gaan worden.

Het laagje wat zuidelijker betekent dat meer gebieden gaan meedoen met sneeuw, het laagje wat noordelijker net wat minder gebieden.
 

Ander aandachtspunt: ijzel

Nog een zeer belangrijk aandachtspunt is ijzel, wat ook tot heel gevaarlijke situatie kan gaan leiden. De koud lucht uit het noorden glijdt namelijk onder de zachte bovenlucht uit het zuiden.

Hieronder kan je dit goed zien, eerste kaart de temperaturen op 2m, 2e kaart de temperaturen op 850hpa.





En ja: in die sector kan dit wel eens dikke problemen gaan opleveren met (vrij veel) ijzel. Ook zal er deels ijsregen gaan vallen op die grenslaag tussen de koude en zachte lucht. Zoals reeds gemeld, het is momenteel lastig te zeggen waar deze grens laag zal komen te liggen.


Nog een groot aandachtspunt: Wind

Het gaat niet rustig gaan sneeuwen, nee, er zal hierbij een heel strakke wind staan. En dit zorgt ook nog eens voor extra gevaarlijke situaties: driftsneeuw en ook sneeuwduinen die wel eens aardig hoog kunnen gaan worden gezien de voorspelde accumulaties.


 

Conclusie

De grootste onzekerheid is natuurlijk de positie van het laagje. Dit zal de komende dagen moeten worden gefinetuned. Ook krijgen we vanavond alle modellen stilaan er bij (denk aan Harmonie, Arome) die nog fijnmaziger zijn. Zo kan de positie beter gaan worden bepaald alsook accumulatie, wind en waaruiteindelijk de grens zowat komt te gaan liggen (dus ook de ijzelsetting).

Niet om jullie te pesten, maar eerder om te waarschuwen: dit is geen setting om er buiten van te gaan genieten. Zeker niet met je auto. Want dit gaat het openbaar leven aardig ontwrichten. Dit zal minstens een code oranje worden, maar van een code rood ga ik niet verbaasd opkijken (bak sneeuw in combinatie met wind, dikke ijzelsetting,...)

Zou de post nog veel uitgebreider kunnen maken met nog meer kaarten, maar is mij inziens wel al aardig lang en duidelijk

 

Edit: nog het belangrijkste zowat vergeten:

 

| Gewijzigd: 4 februari 2021, 10:56 uur, door Sven
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 10:59 uur | Bericht #495658

Ik plaats ook nog even de meerdaagse guidance van het KNMI hieronder:

Synoptische ontwikkeling:


Het stromingspatroon in het gehele noordpoolgebied blijft voorlopig geblokkeerd. Aan de grond bevindt zich een krachtig hogedrukgebied boven Groenland, deze heeft een uitloper richting het zuiden van Scandinavie. Aan de oostflank van dit hoog stroomt de koude lucht boven Scandinavie nog wat verder zuidwaarts en stroomt later op zaterdag van het noordoosten uit ons land binnen. Tegelijkertijd vult een laag boven de Britse Eilanden op en komt een volgend laag aan de oostflank van een hoogtetrog vanuit Frankrijk naar het noorden opzetten. Dit laag komt zondag ongeveer boven België en het uiterste noorden van Frankrijk tot stilstand, ook het hoogtelaag komt dan hier te liggen.
Dit laag brengt aan de oostflank juist zachte lucht naar het noorden welke vanaf zaterdagavond boven onze omgeving gaat opglijden tegen de koude lucht uit het noordoosten. Boven onze omgeving vindt dan forse frontogenese plaats. Aan de grond zal de zachte lucht mogelijk tot net over het zuiden weten door te dringen, het midden en noorden blijven zeer waarschijnlijk in de koude lucht.

Maandag vult het laag boven België/Noord-Frankrijk op terwijl een volgend Atlantisch laag met een zuidelijke straalstroom het zuidwesten van Europa in duikt. Omdat de rug vanuit het Groenlandse hoog richting Scandinavie intact blijft blijft ook de oostelijke stroming aanwezig, wel neemt de gradient geleidelijk af.

Later volgende week lijkt het Groenlandse hoog af te bouwen en verplaatst het centrum zich geleidelijk naar Scandinavie en/of Midden-Europa. Tegen het volgende weekeinde lijkt de depressieactiviteit boven de Atlantische Oceaan toe te nemen met mogelijk een actief laag dat richting de Britse Eilanden beweegt. Met een toenemende zuidwestelijke stroming lijkt dan verzachting op te treden. Deze ontwikkeling is echter nog niet zeker, het kan zijn dat de kou zich nog wat langer weet te handhaven.

Modelbeoordeling en onzekerheden:


De overgang naar koud winterweer wordt door alle modellen eenduidig beschreven. Wel is het zo dat er zondag nog onzekerheid is waar de grens van koude en zachte lucht precies komt te liggen, dit heeft te maken met verschillen in posities van het laag boven België en Noord-Frankrijk. Een wat zuidelijker of noordelijker positie maakt voor ons land nogal wat uit waar de vorstgrens precies komt te liggen, waar de meeste neerslag gaat vallen, en waar de grenzen van de diverse neerslagsoorten komen te liggen. In het noorden, en waarschijnlijk ook midden zal het zal de neerslag gewoon sneeuw zijn, in het uiterste zuiden gewoon regen. Er zal ook een overgangszone zijn waarbij er mengvormen zullen optreden, gezien de flinke warmteadvectie op hoogte en de kouadvectie in de onderste niveaus moet ook rekening worden gehouden met ijsregen en ijzel. Waar die grenzen precies komen te liggen is dus nog niet helemaal duidelijk.

Ander aandachtspunt zijn de neerslaghoeveelheden en de aantrekkende oostenwind. De neerslagaccumulatie vanaf zaterdagavond t/m zondagavond liggen in de ordegrootte van 10-25 mm. Vertaald naar sneeuw zou dit in het noorden en midden van het land kunnen leiden tot een flink sneeuwdek van 10-25 cm. Waar het zwaartepunt komt te liggen is nog niet helemaal duidelijk. In combinatie met een vrij krachtige, in het noorden mogelijk krachtige oostenwind is driftsneeuw en de vorming van sneeuwduinen aannemelijk. De combinatie van de grote hoeveelheden sneeuw, de driftsneeuw met duinvorming en de kans op ijzel ergens boven zuiden zal zeer waarschijnlijk grote impact tot gevolg hebben, een code oranje lijkt zeer aannemelijk. De maxima liggen zondag al rond -3°C, door de harde wind zullen gevoelstemperaturen op zondag al gaan uitkomen tussen de -10 en -15 graden. In het uiterste zuiden liggen de temperaturen waarschijnlijk nog boven nul.

In de nacht naar maandag nemen de neerslag en wind geleidelijk af, al zullen de sneeuwoverlast en gladheidsperikelen ook maandag waarschijnlijk nog een grote rol spelen. Uiteindelijk zal ook het uiterste zuiden in de koude lucht terecht komen. De kou weet zich in ieder geval te handhaven tot en met woensdag, en waarschijnlijk ook donderdag, de maxima liggen met gemiddeld over het land -4°C ruim onder nul. In de nachten vriest matig en bij voldoende opklaringen en weinig wind ook streng, ook zeer strenge vorst is niet uitgesloten. Omdat de wind niet helemaal wegvalt zou de gevoelstemperatuur af en toe tussen de -15 en -20 graden komen te liggen.

Ook kan er af en toe nog wat sneeuw vallen, al zal dat waarschijnlijk nog om enkele centimeters gaan. Later in de week en in het volgende weekeinde lijkt er een dooiaanval te komen, maar of dat lukt is nog allerminst zeker. Het aandeel EPS-leden waarin de kou tot half februari weet te handhaven, bedraagt 20-30%. We zien vanaf het volgend weekeind het aandeel zachte leden gestaag toenemen.

Samenvatting meerdaagse-periode:


In het weekeinde overgang naar koud winterweer met vooral op zondag waarschijnlijk veel sneeuw en een (vrij) krachtige oostenwind, in het zuiden mogelijk ook ijzel. Na het weekeinde zeer koud met overdag maxima ruim onder nul en in de nacht en ochtend matige tot strenge vorst. Ook kan er nog af en toe sneeuw vallen. | Gewijzigd: 4 februari 2021, 11:11 uur, door Thijs.
Waarom deze advertentie?
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
4 februari 2021, 11:43 uur | Bericht #495659

Animatie ICON 6z


Binnenkomst neerslag vanuit het zuiden, en overgang in sneeuw (schuin wit gearceerd), volgens de berekeningen van één weermodel.


De binnenkomst van koude lucht vanuit het noordoosten, volgens één weermodel.


Geschat verloop

Op basis van een 5-tal modellen heb ik hieronder de tijden opgeschreven wanneer wat gebeurd. Timing is naast locatie het meest onzekere onderdeel van voorspellingen, de tijden kunnen grofweg met 1 tot 4 uur afwijken.


n.v.t. = run loopt nog niet ver genoeg om een zicht te hebben op het einde van de sneeuwval.
Verder is Groningen gekozen als maat voor de binnenkomst van de eerste vorst, Groningen komt als eerste in de vorst.
| Gewijzigd: 4 februari 2021, 11:44 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
4 februari 2021, 12:07 uur | Bericht #495660

Hulde aan GFS

Nu al ongeveer één week geleden pikte GFS de sneeuwstoring voor het eerst op, ik sloeg voor het eerst 29 januari een afbeelding op van de sneeuwsignalen, dus ik vermoed dat de eerste signalen al vanaf woensdag 27 januari in de kaarten verschenen.

Ook een beetje hulde aan EC omdat EC de kans ook oppakte, op het moment dat GFS juist een andere zachte koers ging varen.


OUDE WEERKAART - kijk op wetterzentrale.de of wxcharts.com voor de recente weerkaarten!

Dit is een mooi voorbeeld van hoe (met de nodige kanttekeningen) soms ook op lange termijn hun waarde hebben. Ik zeg soms, want andere winterse periodes liepen op 3-4 dagen van tevoren ook nog wel eens uit op een veel minder winterse periode (januari 2017 bijvoorbeeld). Al meen ik wel dat in januari 2017 niet ieder model voor de volle winterse periode ging (die uiteindelijk veel minder werd).

Dit is geen voer voor de discussie "wat is het beste weermodel", want er is geen "beste model", het beste werkt een combinatie van modellen! | Gewijzigd: 4 februari 2021, 12:13 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 februari 2021, 12:42 uur | Bericht #495662
Dit roept bij mij weer de herinnering op aan de sneeuwjachten in februari 1979.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwstorm_van_14_februari_1979
 
Wiardi372
Lid
Woonplaats:
Berichten: 32
Lid sinds: 10 jan. 2017
4 februari 2021, 14:00 uur | Bericht #495665
Misschien de grootste accumulaties sind de tweeling-sneeuwstorm van 3 jaar geleden! Ik wordt er enthousiast van!
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 februari 2021, 14:58 uur | Bericht #495667
Moeten we niet te vroeg enthousiast worden, als in der is toch nog steeds kans dat t helemaal niks word?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 15:13 uur | Bericht #495669
Citaat van Herdervriend, donderdag 4 februari 2021, 14:58 uur Moeten we niet te vroeg enthousiast worden, als in der is toch nog steeds kans dat t helemaal niks word? Mij inziens niet, want dan zouden alle modellen er volledig naast gaan zitten en opeens iets helemaal anders moeten gaan tonen.
Wat wel een aandachtspunt is (zie ook openingspost) is dat bepaalde gebieden wel uit de boot kunnen vallen (of wat minder goed zitten) wat betreft sneeuwval (koud wordt het sowieso uiteindelijk overal). Dat is afhankelijk van de positie van het laagje.

Misschien krijgen we vanavond al een eerste indicatie omdat we er enkele kortetermijn modellen bijkrijgen (Arome, Harmonie) die tot 48u vooruit rekenen. Ik verwacht morgen wel een iets gedetailleerder zicht te gaan krijgen op welke gebieden het meest kans gaan maken op sneeuw/ijzel. Maar rond de grenszone zal het voor een deel ook nowcasten worden. Het kan zomaar zijn dat er op een plek dikke ijzel valt en 10km noordelijker gewoon sneeuw.
 
Woonplaats: Groningen
Berichten: 7
Lid sinds: 20 nov. 2015
4 februari 2021, 15:13 uur | Bericht #495670
Volgens nu.nl/Weerplaza valt er in het Noorden weinig tot geen sneeuw...ik zie in de kaartjes hierboven toch echt wat anders?
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 15:20 uur | Bericht #495671
Citaat van Pim van Dongen, donderdag 4 februari 2021, 15:13 uur Volgens nu.nl/Weerplaza valt er in het Noorden weinig tot geen sneeuw...ik zie in de kaartjes hierboven toch echt wat anders? Zie mijn post hierboven Dat is puur afhankelijk van de positie van het laagje en daarvoor heb je kortetermijn modellen nodig. Daarom doe ik ook nog geen uitspraken over aandachtsgebieden, wel over aandachtspunten
 
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
4 februari 2021, 15:25 uur | Bericht #495672
Citaat van Pim van Dongen, donderdag 4 februari 2021, 15:13 uur Volgens nu.nl/Weerplaza valt er in het Noorden weinig tot geen sneeuw...ik zie in de kaartjes hierboven toch echt wat anders?
Weerplaza heeft er wel vaker naast gezeten.
Het houvast zijn de rekenmodellen die op redelijk korte termijn (daar zitten we nu wel op) betrouwbaar zijn.
 
kdekool
Lid
Woonplaats: zwijndrecht, nederland
Berichten: 129
Lid sinds: 7 nov. 2011
4 februari 2021, 15:58 uur | Bericht #495673
Om alvast in de stemming te komen 😝 ik wil niet vergelijken maar gewoon een stukje voorpret delen 😊
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 302
Lid sinds: 6 jan. 2017
4 februari 2021, 16:20 uur | Bericht #495675
hoi
gaan qua voorspellingen en kaarten aardig naar de situatie van 1979 , ( 13 febr ) , deze scheelt niet veel 
van wat er misschien gaat komen,

gr van een sneeuwliefhebber
Brouwer
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 februari 2021, 16:56 uur | Bericht #495676
Misschien dat het laagje lang blijft hangen of niet?
Dat zou geweldig zijn
 
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 17:10 uur | Bericht #495677
Citaat van weerfreakje, donderdag 4 februari 2021, 16:56 uur Misschien dat het laagje lang blijft hangen of niet?
Dat zou geweldig zijn
 
Dat doet het eigenlijk ook gewoon. Want inzet sneeuwval is naar alle waarschijnlijkheid zaterdagavond en dat gewoon door tot ergens zondagavond/maandagochtend (daarover later wel nog meer).
 
DieuGi
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 180
Lid sinds: 2 feb. 2012
4 februari 2021, 18:00 uur | Bericht #495678
Ik heb al een paar keer de vergelijkingen met 1979 gehoord, dus heb ik maar even de kaartjes erbij gevat, en ik moet zeggen, ik zie inderdaad veel overeenkomsten!!!
Het grootste verschil zit hem echter in de luchtlagen clash. In 1979 zie je de Arctische luchtmassa naar beneden geduwd worden en botsen met wat van oorsprong Atlantische lucht is.
Wat er nu op het programma staat in de menukaarten, dan zie je dat de lucht uit de Noordpool tegen een luchtmassa gaat clashen, die van oorsprong uit Noord Afrika komt!! Ben echt benieuwd wat dit teweeg gaat brengen. Maar dat het gaat knallen is wel zeker durf ik nu te beweren.
Hopelijk zal het Lagedruk gebied zo'n positie gaan innemen, dat we in heel de Benelux wat van deze bijzondere situatie gaan meekrijgen aan sneeuw en vorst.
Fingers crossed....

1979: Gevolg -> sneeuwduinen en ingesneeuwde dorpen...



2021 -> Zal dit verhaal over 40 jaar ook nog verteld worden???  ;)
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 302
Lid sinds: 6 jan. 2017
4 februari 2021, 19:04 uur | Bericht #495679
hoi 
als het pittig genoeg is wel, vergelijkbaar met dat er nog over 1979 gesproken wordt.
kaarten zijn tige mooi
 
Brouwer
Woonplaats:
Berichten: 81
Lid sinds: 11 dec. 2011
4 februari 2021, 19:14 uur | Bericht #495680
Ik ben wel heel benieuwd wat het in zeeland gaat worden, als ik naar de berekeningen kijk dan komt het zuidwesten eerder in de sneeuw en kou als limburg bijvoorbeeld, maar iemand een deskundige vizie hierop? Het gaat eigenlijk altijd over randstad, noorden, zuiden, grote rivieren maar hoor nooit zeeland… (tenzij het stormt).
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 februari 2021, 19:22 uur | Bericht #495681
Citaat van morninglory, donderdag 4 februari 2021, 19:14 uur Ik ben wel heel benieuwd wat het in zeeland gaat worden, als ik naar de berekeningen kijk dan komt het zuidwesten eerder in de sneeuw en kou als limburg bijvoorbeeld, maar iemand een deskundige vizie hierop? Het gaat eigenlijk altijd over randstad, noorden, zuiden, grote rivieren maar hoor nooit zeeland… (tenzij het stormt).
Komt omdat het momenteel heel moeilijk is om reeds vast te pinnen op locaties. Daar waar de grens exact komt te liggen zal nog moeten blijken, waarschijnlijk komt er daar in de loop van morgen(avond) wel een duidelijker beeld van.

Maar om even specifiek over Zeeland te hebben (wat ook afhankelijk is van positie en vorm van het laag). Hier zie je het laagje richting Duitsland gaan, hierbij trekt deze de koude lucht ook het zuidwesten mee in. Voor alle duidelijkheid: ook dit is maar een voorbeeld en zeker geen garantie.



Idem voor bijvoorbeeld Limburg, als dat laag naar Duitsland doortrekt, dan komen die op de achterkant hiervan ook wel nog met sneeuw te zitten.
Moet allemaal nog steeds worden gefinetuned. Het enige wat zeker is, is dat er een dikke setting instaat
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
4 februari 2021, 19:23 uur | Bericht #495682
De "schneefallrisiko-farbkarten". 🙂


 
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 64 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 64, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving uitbarsting Fagradalsfjall, IJsland 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden