Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pittsburg, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:12:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Le Flore, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

26 Apr 2024 15:12:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 14:46:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Johnston, OK; Murray, OK.

26 Apr 2024 14:36:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:25:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK.

26 Apr 2024 14:13:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; Pittsburg, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 14:10:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Sequoyah, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:10:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 14:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK.

26 Apr 2024 13:48:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:40:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 13:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:35:17
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
8 januari 2019, 22:01 uur | Bericht #489532
Dank Jens, een helder verhaal zonder onnodig spectakel.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
9 januari 2019, 09:58 uur | Bericht #489534
Inderdaad Jens .. mooie post ik heb hieronder nog wat plaatjes geplakt die ook wel leuk zijn om te zien...
eindelijk gaat er verandering komen.... waar die verandering heen gaat zullen we zien, maar dat Hoog gaat eindelijk weg...




Zelfs Hellmann laat iets  zien.... ( nu nog hopen dat het uitkomt )




Als laatste de pluim van vandaag.. laat je even niet verleiden door de control van EC maar kijk naar de lokaties van de leden ..
| Gewijzigd: 9 januari 2019, 10:01 uur, door Callie-P
Waarom deze advertentie?
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
9 januari 2019, 10:38 uur | Bericht #489535
Dank allen voor de mooie kaarten en heldere uitleg! Gaat (hopelijk) weer een spannende tijd worden... :D
Handtekening
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
9 januari 2019, 15:00 uur | Bericht #489536
In de gfs pluim van de 06z run zijn de koudere opties weer wat naar voren geschoven, de mogelijke overgang wordt dus niet uitgesteld maar zelfs naar voor geschoven. 

Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
9 januari 2019, 15:15 uur | Bericht #489537
Het wachten is nog op het verkeerslicht van Callie-P. Liefst in de koeur groen natuurlijk. ;)
kukkie
Lid
Woonplaats: Noordoost-Veluwe
Berichten: 208
Lid sinds: 20 okt. 2014
9 januari 2019, 15:26 uur | Bericht #489538
Citaat van Raymond, woensdag 9 januari 2019, 15:15 uur Het wachten is nog op het verkeerslicht van Callie-P. Liefst in de koeur groen natuurlijk. ;) Het KNMI heeft het nog altijd over een kans van 40%. Even afwachten dus.

Mijn idee is dat weersovergangen vaker worden uitgesteld. Hoe vaak gebeurt het niet dat de winter nog een dagje langer aanhield dan eerst gezegd? | Gewijzigd: 9 januari 2019, 15:28 uur, door kukkie
If Winter comes, can Spring be far behind? (P.B. Shelley, Ode to the West Wind)
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
9 januari 2019, 23:08 uur | Bericht #489541

Minimaal sneeuwkansje voor Limburgse Heuvels


Woon je in Zuid-Limburg? Dan heb je geluk, aan de voorzijde van een warmtefront in de nacht van donderdag op vrijdag kan er in Zuid-Limburg (zowel Belgisch als Nederlands Limburg) een kleine hoeveelheid sneeuw vallen. De heuvels hier liggen namelijk gevaarlijk dicht in de buurt van de sneeuwgrens, zodoende kan regen overgaan in (natte) sneeuw. Voor alle duidelijkheid: een sneeuwkans voor alle overige plaatsen is uiterst onwaarschijnlijk.


Het uiterste zuidoosten kan uit een front een sneeuwkansje persen.

KNMI Guidance:

Aandachtspunt is de neerslag bij het warmtefront op donderdag. Door warmte advectie op hoogte bevindt zich ruim voor het grondfront al de eerste neerslagzone, deze voorste zone wordt door HARM36 vrijwel gemist. De eerste lichte (mot)regen bereikt het noordwesten al in de loop van donderdagmiddag en het uiterste zuidoosten tegen het einde van de avond. Vervolgens is er een duidelijke kans op winterse neerslag later in de avond en in de nacht naar vrijdag in het (uiterste) zuidoosten, te zien in de NESO-plaatjes van H40, HIR en EC. Gezien de profielen die vrijwel geheel onder nul komen in het zuiden van Limburg lijkt natte en zelfs droge sneeuw daar wel waarschijnlijk. Elders in het uiterste zuidoosten bij doorvallende neerslag mogelijk tijdelijk natte sneeuw. Het signaal voor ijzel dat de Harmonies laten zien lijkt niet realistisch en komt voort uit een dun laagje nabij de grond waar de temperatuur in het model dan onder nul zou kunnen zijn (uitstraling), wanneer de eerste waarschijnlijk nog niet significante neerslag gaat vallen. Deze laag is echter niet dik genoeg voor onderkoeling en daarnaast zijn de wegdektemperaturen onder de bewolking al boven nul gekomen.

Eerder W. in t Erland (Winterland)
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 januari 2019, 10:36 uur | Bericht #489543
Ik moet wel zeggen dat ik toch wel moet grinniken over hoe de pers op de Polar Vortex is gedoken.. ik heb nu al verschillende mensen gesproken die allemaal denken dat het vanaf de 20ste helemaal los gaat omdat het overal aangedikt wordt en met die armagedon van sneeuw in Oostenrijk gok ik zomaar dat de verkoop van sleetjes al aan het stijgen is.

Nou is het natuurlijk niet zo dat er niets aan de hand is, we zien heel duidelijk ( begint eigenlijk volgende week) een verandering in ons weer maar wat ik ook zie is dat de benelux op dit moment heen en weer wordt getikt van een beetje koud weer naar weer met temperaturen boven nul.
De operationele runs zijn zelfs wat warmer geworden heb ik het idee...nu wil ik niet zeggen dat de kou van de kaarten is.. want er is zeker nog potentie

Hieronder twee kaarten beide 500hPa (14 januari en 20 januari)  en op beide kaarten zie je dat Nederland/Belgie constant op de scheidings lijn ligt tussen de warmere lucht uit het zuiden en de koudere lucht uit het noorden.. ik zeg expres koudere lucht want het  is absoluut geen diepvries kou... temperaturen van -10/-12 in het hoge noorden die bij ons dan resulteren in -1 of zo.. ( hieronder boven nul ,maar in het geval dat de koude net even bij ons zit. )



ik ben wat skeptisch over deze mogelijke koude periode... grote verschil is wel dat er tenminste beweging inzit en dat hebben we maanden(!) niet gehad, ik denk eerder dat we een periode gaan krijgen van een " vuile winter" dan van een koude winter....maar we gaan gewoon dooor met het monitoren.. want wie weet... we geven de hoop nog niet op




Hieronder de pluim.. wel veel leden onder nul maar zeker net zoveel boven nul...



ow  wbt het stoplicht.. ik kan hem wel plaatsen, maar hij zou op rood staan vrees ik

In de 30 daagse verwachting bij weer.nl is er door Raymond Klaassen een leuk stukje geschreven... hij laat mooi zien hoe grilliig de modelen zijn..

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/weerexpert/30-daagse:-komt-daar-de-winterkou/4967/ | Gewijzigd: 10 januari 2019, 10:54 uur, door Callie-P
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
10 januari 2019, 11:11 uur | Bericht #489544
Het Rapid HD model van kachelmannwetter laat vanavond op iets grotere schaal winterse neerslag zien in het oosten van de benelux. Dit model maakt gebruik van actuele waarnemingen en zit wat mij betreft er vaak goed op bij winterse neerslag. Zo zat dit model er zo goed als perfect op bij de enige sneeuw/ijzel setting tot nu toe deze winter. De hoeveelheden blijven echter zeer miniem, in het uiterste oosten en in Zuid limburg kan het mogelijk even wit worden. 

Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 januari 2019, 13:08 uur | Bericht #489545
ik heb hier even het verschil in de 14 daagse gisteren en die van vandaag...

Overigens  het lijkt dus niet zo koud te worden als we hoopten maar het wil echt nog niets zeggen. De kans op hogere temperaturen zijn in ons kikkerlandje nouu eenmaal groter ivm het zeeklimaat..  ( dit heeft dus niets met klimaatverandering te maken )

Ik weet nog een paar  jaar geleden stond er run na run winter op de kaarten.. zelfs het KNMI was om... het ging winteren.. Hoog uit rusland, zelfs het elfsteden comite werd alweer zenuwachtig..
En letterlijk 1 of 2 dagen voor die omslag gooide de weergoden of het weermodel (?) roet in het het eten en was het hele winter scenario verdwenen van de kaarten..

Zelfs bij het altijd wel nuchtere KNMI keken ze wel even op van deze onverwachte wijziging... de winter was gewoon verdwenen..

nu kan dus hetzelfde gebeuren maar dan andersom... het kan echt zo zijn dat volgende week de kaarten ineens 100% de andere kant  op wijzen...

Dus laat je niet teveel van de wijs brengenen van de huidige verwachtingen.. ( koud of warm) uiteindelijk weten we pas een paar dagen van te voren zeker wat het  nou echt wordt... en ja nu ziet het er niet zo goed uit... maar dat kan zo weer anderes zijn.. dat maakt deze hobby nou net zo leuk


OUD>>>>


Nieuw>>>>

  | Gewijzigd: 10 januari 2019, 13:21 uur, door Callie-P
maxzz
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 16
Lid sinds: 26 jul. 2008
10 januari 2019, 13:38 uur | Bericht #489546
Duidelijk verhaal. Het is nog veel te vroeg om er wat van te zeggen. We wachten eerst nog maar eens een weekje af. 
Groeten,

Richard
kukkie
Lid
Woonplaats: Noordoost-Veluwe
Berichten: 208
Lid sinds: 20 okt. 2014
10 januari 2019, 18:33 uur | Bericht #489547
Citaat van maxzz, donderdag 10 januari 2019, 13:38 uur Duidelijk verhaal. Het is nog veel te vroeg om er wat van te zeggen. We wachten eerst nog maar eens een weekje af.  Inderdaad. De kou is sowieso uitgesteld. Maar het KNMI spreekt nu over een kans van 60%, dus voor de winterliefhebbers is er hoop...

Voor wat betreft de sneeuw vanavond: Daar geloof ik zelfs voor Zuid-Limburg niet meer in. De actuele temperaturen liggen veel hoger dan verwacht
  | Gewijzigd: 10 januari 2019, 18:36 uur, door kukkie
If Winter comes, can Spring be far behind? (P.B. Shelley, Ode to the West Wind)
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
10 januari 2019, 18:59 uur | Bericht #489548
Citaat van kukkie, donderdag 10 januari 2019, 18:33 uur Inderdaad. De kou is sowieso uitgesteld. Maar het KNMI spreekt nu over een kans van 60%, dus voor de winterliefhebbers is er hoop...
Voor wat betreft de sneeuw vanavond: Daar geloof ik zelfs voor Zuid-Limburg niet meer in. De actuele temperaturen liggen veel hoger dan verwacht

Een week van te voren is al een hachelijke zaak.... Laat staan twee weken van te voren. 

Edit Sven: gelieve geen plaatjes mee te nemen in je citaat | Gewijzigd: 10 januari 2019, 19:28 uur, door Sven
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 januari 2019, 19:38 uur | Bericht #489550
Citaat van Rens@weer, donderdag 10 januari 2019, 18:59 uur Een week van te voren is al een hachelijke zaak.... Laat staan twee weken van te voren. 
Het grote verschil nu is dat er een SSW is geweest (zie eerder posts) die de kansen op eventueel winterweer verhogen (daarom geen zekerheid). De connectie naar leefniveau zou kunnen gebeuren in de 3e decade van januari en daarom wordt deze periode met argusogen gevolgd door velen

Je ziet het ook aan de runs van verschillende modellen dat in die periode vanalles mogelijk is & dat die periode toch redelijk terugkomt. Hoe het allemaal zal gaan lopen, is natuurlijk nog wat afwachten In eerste instantie lijken vooral sneeuwkansen te stijgen met waarschijnlijk meer noordelijke stroming.

Hieronder even de laatste pluim van GFS (geldig voor Brussel).


 
Camel14
Lid
Woonplaats: Lekkerkerk
Berichten: 171
Lid sinds: 16 jan. 2012
10 januari 2019, 19:47 uur | Bericht #489551
GEM model gaat helemaal los.

  | Gewijzigd: 10 januari 2019, 19:50 uur, door Camel14
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 januari 2019, 19:50 uur | Bericht #489552
Citaat van Camel14, donderdag 10 januari 2019, 19:47 uur GEM  Als ik even iets mag opmerken over het GEM model: hanteer dit niet voor temperaturen. Die kwam vorige winter ook met -20 overdag en +50 in de zomer
 
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
10 januari 2019, 20:09 uur | Bericht #489553
Citaat van Sven , donderdag 10 januari 2019, 19:50 uur Citaat van Camel14, donderdag 10 januari 2019, 19:47 uur GEM  Als ik even iets mag opmerken over het GEM model: hanteer dit niet voor temperaturen. Die kwam vorige winter ook met -20 overdag en +50 in de zomer
 

idd zonde van de rekenkracht van de computers. 
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Camel14
Lid
Woonplaats: Lekkerkerk
Berichten: 171
Lid sinds: 16 jan. 2012
10 januari 2019, 20:47 uur | Bericht #489554
Hier de GFS

| Gewijzigd: 10 januari 2019, 20:59 uur, door Sven
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
10 januari 2019, 20:54 uur | Bericht #489555
Prachtige kaart, maar nog veels te ver weg....
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
10 januari 2019, 21:10 uur | Bericht #489556
Citaat van Camel14, donderdag 10 januari 2019, 20:47 uur Hier GFS
Klopt deze kaart wel? In ieder geval oude run en als ik bv bij wetteronline kijk zie ik temps van -2 graden op zelfde tijdstip

Edit W. in 't Erland: Ja, kaart zelf klopt wel, het is de parallel. Dat de oper al een stuk minder koud is, geeft maar eens weer dat kaarten op zo'n termijn weinig waarde hebben, een uitbijter dus (maar soms wel leuk om te denken ''wat als ..''). | Gewijzigd: 10 januari 2019, 22:06 uur, door Thijs.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 256 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 256, lezen 2 mensen het topic "Weerfoto's van Lako".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden