Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

4 May 2024 18:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, AR.

4 May 2024 18:07:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baxter, AR; Izard, AR; Searcy, AR; Stone, AR; Van Buren, AR.

4 May 2024 17:49:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garland, AR; Saline, AR.

4 May 2024 17:44:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, AR; Searcy, AR.

4 May 2024 17:23:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, AR; Marion, AR; Searcy, AR.

4 May 2024 17:14:18

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

4 May 2024 16:05:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, MO; Webster, MO.

4 May 2024 14:51:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hardin, TX; Tyler, TX.

4 May 2024 12:33:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harris, TX; Liberty, TX; Montgomery, TX; Polk, TX; San Jacinto, TX.

4 May 2024 12:33:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wagoner, OK.

4 May 2024 10:55:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

4 May 2024 08:29:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Floyd, TX; Hale, TX; Swisher, TX.

4 May 2024 08:29:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Runnels, TX; Tom Green, TX.

4 May 2024 08:29:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pecos, TX.

4 May 2024 08:29:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
15 april 2009, 12:17 uur | Bericht #28014
Solar tsunami data will predict Earth havoc

NASA scientists say new data provided by twin spacecraft analyzing the sun will help them more accurately predict how so-called solar tsunamis wreak havoc on our planet. The tsunamis -- powerful explosions known as coronal mass ejections, or CMEs -- produce solar cosmic rays that can interfere with technology, causing power blackouts and disrupting air traffic communications and cell phone networks. NASA says images captured by its twin Solar Terrestrial Relations Observatory, or STEREO, spacecraft have enabled scientists to map the tsunamis in 3D to examine their structure, velocity, mass and direction.


NASA says new data on so-called solar tsunamis will help
predict how they will affect our planet.


The solar ejections, its says, can release billions of tons of high-velocity plasma into space, producing a shockwave that generates cosmic rays which then plow into our atmosphere. These can create the brightly-colored auroras, more commonly known as the Northern or Sourthern lights, but also have more damaging effects, posing particular threats to spacecraft and astronauts.

Solar physicist Angelos Vourlidas of the Naval Research Laboratory in Washington said the new data from the STEREO craft -- launched into orbit in October 2006 -- will revolutionize the study of cosmic weather patterns. "Before this unique mission, measurements and the subsequent data of a CME observed near the sun had to wait until the ejections arrived at Earth three to seven days later," he said in statement. "Now we can see a CME from the time it leaves the solar surface until it reaches Earth and we can reconstruct the event in 3D directly from the images."

©CNN
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 2 mei. 2008
15 april 2009, 15:59 uur | Bericht #28044
Mijn motto is eerst zien dan geloven


Als de NASA gelijk heeft waarom worden er dan al niet maatregelen genomen . Ik bedoel ze hebben in Amerika in de bergen een soort tunnel en lege ruimtes gecreerd om als er wat gebeurd zoals Atoomoorlog of Neerkomende kometen om er mensen in onder te brengen of is dat gewoon voor de rijke en tussen haakjes speciale mensen?

En wij gewone burgers kunnen gewoon de pot op.

Zou wel makkelijk zijn als ze het gewoon zeggen dat de zonnestorm er aankomt dan kunnen we inslaan water en voedsel en warme kleding.

Laten we hopen dat ze het mis hebben en dat we gewoon lekker kunnen doorleven.

Ik wens iedereen een lekkere warme lente toe. en tot 2012
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
15 april 2009, 16:26 uur | Bericht #28047
Citaat van Gerard Senna, woensdag 15 april 2009, 13:59 uur Mijn motto is eerst zien dan geloven


Als de NASA gelijk heeft waarom worden er dan al niet maatregelen genomen . Ik bedoel ze hebben in Amerika in de bergen een soort tunnel en lege ruimtes gecreerd om als er wat gebeurd zoals Atoomoorlog of Neerkomende kometen om er mensen in onder te brengen of is dat gewoon voor de rijke en tussen haakjes speciale mensen?

En wij gewone burgers kunnen gewoon de pot op.

Zou wel makkelijk zijn als ze het gewoon zeggen dat de zonnestorm er aankomt dan kunnen we inslaan water en voedsel en warme kleding.

Laten we hopen dat ze het mis hebben en dat we gewoon lekker kunnen doorleven.

Ik wens iedereen een lekkere warme lente toe. en tot 2012


Hoezoo moeten we in een berg gan zitten dan Ze hebben het toch alleen over eletrische apparaten die de geest gaan geven En dat we geen stroom meer hebben
Of is dat ook weer veranderd Want als het er net zoals in de Film knowing aan toe gaat kan je echt een hele diepe grot gaan zoeken

Laten we hier maar niet op hopen Geef mij dan maar een vette onweersbui Dat is veel leuker hahahahaah
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
15 april 2009, 16:31 uur | Bericht #28048
Ik weet niet zo of ik dit allemaal moet geloven. Wel vind ik dat het onweer hier heftiger wordt, meer regen en dat soort dingen. Maar maak me verder niet zoveel zorgen, we zien wel of het komen gaan, 2012 is pas over 3 jaar, in 2011 als ze het er nog over hebben is het een andere zaak.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 april 2009, 15:59 uur | Bericht #28527
Superstorm op de Zon kan leven op Aarde lam leggen


Een superstorm op onze Zon kan enorme gevolgen hebben voor het leven op Aarde. Heel even zullen we getuige zijn van een prachtig spektakel, maar al snel zullen de gevolgen duidelijk worden. De Aarde wordt in duisternis gehuld en we keren terug naar een tijd zonder electronica. Alle organisatie op onze planeet stort in elkaar: geen verlichting, geen distributie, geen gps, geen transport,... Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar het is ooit al eens gebeurd. En het zou over drie jaar opnieuw kunnen gebeuren.

Middeleeuwse toestanden
Dit is wat er volgens een negatief scenario zou kunnen gebeuren: na zonsondergang kleurt de lucht vurig rood. We worden getrakteerd op een prachtig spektakel en zouden zelfs in West-Europa het noorderlicht kunnen zien. Negentig seconden later gaat het licht op Aarde uit. Tegen middernacht kunnen we niet meer telefoneren en radiosignalen verzwakken. Ook het internet sterft uit. Een jaar later zit de westerse wereld in de grootste economische crisis ooit. Al honderdduizend Europeanen zijn omgekomen door hongersnood. Ziekten krijgen vrij spel.



Elf jaar
Dit mag dan wel klinken als het script van een goedkope rampenfilm, het is helemaal niet zo onwaarschijnlijk als het lijkt. Volgens het tijdschrift 'New Scientist' is een superstorm op de Zon een van de belangrijkste bedreigingen voor de mens. Het is al eens gebeurd in 1859 en het is een fenomeen dat iedere elf jaar kan terugkeren. Tijdens zo'n storm vuurt de Zon elektrische deeltjes af die met de Aarde in contact komen. Meestal gaat zo'n storm op de Zon voorbij zonder dat we er iets van merken. Nu zou dat wel mogelijk zijn, omdat het signaal op onze gsm verstoord kan worden. In de lucht kunnen we hooguit een lichtspektakel zien.



1859
Af en toe onstaat een superstorm waarbij een enorme massa uitgestoten wordt. En hoewel het heel zeldzaam is, kan de Aarde hierdoor getroffen worden. Dat was het geval op de ochtend van 1 september 1859. Een Britse wetenschapper zat die dag door een telescoop naar de Zon te gluren. Hij zag iets waarvoor hij geen verklaring kon geven. Amper 48 uur later werd de Aarde getroffen. Tot in het tropische zuiden was het noorderlicht zichtbaar. Het was om middernacht nog zo helder dat je probleemloos een boek kon lezen.



Moderne wereld
Het leek wel of de Aarde omgeven was door elektriciteit. In 1859 was dit fenomeen echter niet meer dan een natuurspektakel. In de moderne wereld zouden de gevolgen veel groter zijn. Onze technologie zou in elkaar storten en netwerken zouden overbelast raken. Overal zal de schade niet meteen te herstellen zijn, waardoor de wereld 's nachts in duisternis gehuld wordt. Vliegtuigen kunnen niet meer opstijgen omdat navigatiesystemen buiten werking vallen. De mensheid zou dit drama wel overleven, maar het zal tientallen jaren duren om alles te herstellen.

Volgens voorspellingen kan in 2012 opnieuw een storm op de Zon woeden. Niemand kan voorspellen of de situatie van 1859 zich dan zal herhalen. Het kan ook voor 2023 zijn of zelfs pas veel later. Maar het is wel zeker dat het ooit weer kan gebeuren...

©Hln | Gewijzigd: 12 juni 2017, 15:27 uur, door Joyce.s
Istvano
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 20 apr. 2009
20 april 2009, 18:08 uur | Bericht #28533
Citaat van Gerard Senna, woensdag 15 april 2009, 15:59 uur Mijn motto is eerst zien dan geloven


Als de NASA gelijk heeft waarom worden er dan al niet maatregelen genomen . Ik bedoel ze hebben in Amerika in de bergen een soort tunnel en lege ruimtes gecreerd om als er wat gebeurd zoals Atoomoorlog of Neerkomende kometen om er mensen in onder te brengen of is dat gewoon voor de rijke en tussen haakjes speciale mensen?

En wij gewone burgers kunnen gewoon de pot op.


Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
20 april 2009, 19:55 uur | Bericht #28543
Blijft interessant om iedereen te zien fillosoferen over wat er gebeuren kan.
Toch blijf ik mij afvragen hoe krachtig die storm nog zal zijn hier op aarde, als hij aan komt.
en daarbij hoe gevoelig is de Krachtstroom (380kVolt welke hier in nl gebruikt word voor groot transport.) ik denk dat evt alle computers die in tentjes op de hei staan mogelijk wel kapot gaan maar alles wat in huis staat zal wel niet echt schade ondervinden denk ik.
Ook de telefooncentrales bijv. die bevinden zich in EM veilige ruimtes die ruimtes zijn aan de binnenkant helemaal bekleedt met metalen platen welke allemaal degelijk geaard zijn.


We wachten het allemaal wel af
Firstwing
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
20 april 2009, 21:09 uur | Bericht #28547
We shall see!
Check out the light show:)
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
20 april 2009, 21:28 uur | Bericht #28556
Hmmzz eerst zien, dan geloven!
ONWEER-staanbaar
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 21 apr. 2009
21 april 2009, 12:29 uur | Bericht #28588
Komt de Nederlandse uitvinding goed van pas. Ga ik ook een stormparaplu kopen!
Ricky93
Lid
Woonplaats:
Berichten: 213
Lid sinds: 30 jul. 2008
22 april 2009, 16:15 uur | Bericht #28653

Klinkt allemaal weer gezellig, of het is een komeet die de aarde verwoest of een zonnestorm-etc . Nouja als deze storm uitblijft zijn er nog genoeg keuzes over waarin de aarde word verwoest in 2012
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
22 april 2009, 17:05 uur | Bericht #28654
Citaat van Ricky93, woensdag 22 april 2009, 14:15 uur Klinkt allemaal weer gezellig, of het is een komeet die de aarde verwoest of een zonnestorm-etc . Nouja als deze storm uitblijft zijn er nog genoeg keuzes over waarin de aarde word verwoest in 2012

Haha zoiets dacht ik ook al
Er kan binnenkort wel een boek over geschreven worden(vol doom scenario's)
Check out the light show:)
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
22 april 2009, 23:15 uur | Bericht #28662
Eerst Superstormen van Corbijn Toen Zwarte gaten door een deeltjes versneller in zwitserland En nu weer een zonnestormen van nasa

Wanneer houd die onzin nou eens op
2012 duurt nog 3 jaar En als het 2012 gebeurt er helemaal niks Het enige wat er gebeurt is dat het 31-12-2012 om 0.00u 2013 wordt
Dus geen meteorieten / zonnestormen e.d die de aarde verwoesten En de Mayakalender begint gewoon weer voorafaan
Weet dat jullie dit allemaal van andere forums afhalen

Maar af en toe wordt je er best moe van die onzin verhalen

Heb het over het Weer Voorlopig van het weekend dik 20 graden Dat is wat beter nieuws als een Verwoestende zonnestorm
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
24 april 2009, 13:06 uur | Bericht #28723
Dat de zon invloed kan hebben op onze elektriciteit geloof ik best, maar al die verhalen over kometen etc vind ik allemaal zo sneu.
Wat willen mensen bereiken met deze verhalen?
Maargoed, ik zou het niet erg vinden als de stroom uit zou vallen, hoe vaag het ook klinkt ik zou het best wel eens willen meemaken!
Complete donkerheid buiten moet natuurlijk de stroom niet al te lang uitgaan natuurlijk hehe.
Check out the light show:)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 april 2009, 13:16 uur | Bericht #28724
Citaat van Risa, vrijdag 24 april 2009, 13:06 uur Maargoed, ik zou het niet erg vinden als de stroom uit zou vallen, hoe vaag het ook klinkt ik zou het best wel eens willen meemaken!
Complete donkerheid buiten moet natuurlijk de stroom niet al te lang uitgaan natuurlijk hehe.


Nou ik heb 2 dagen zonder stroom gezeten door die helikopter en ik kan je wel vertellen dat het geen pretje is geweest. Twee zieke kinderen enz...... Toen konden we goed zien en heel goed merken dat een gezin/persoon niet meer zonder stroom kan in deze tijd.
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
24 april 2009, 15:48 uur | Bericht #28733
Niet de levenswijze van vandaag in de moderne samenleving, maar stroom heeft niemand nodig eigenlijk.
Mischien moet ik dan maar in een stam gaan kompleet onafhankelijk zijn van de wereld, jagen voor je vreten en verder geen stress rofl dat lijkt me wel wat(zal flink wennen zijn) maargoed dan gaan we eigenlijk wel heel ver.
Maar wat verwacht jij er dan eigenlijk van jan?
Denk je dat er serieus een verwoestende zonnestorm zou komen?...want ja wat versta je onder een verwoestende zonnestorm.
Check out the light show:)
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
24 april 2009, 16:25 uur | Bericht #28736
als je weet hoe krachtig de erupties zijn op de zon, en dan natuurlijk de gevaren die erin schuilen, radioactiefe meuk enz enz.

daarnaast kennen ze het wel voorspellen, maar ik zou zeggen het is onvoorspelbaar.
misschien letten ze op informatie van de eerdere zonnestorm, in de docu Het Heelal, en dan een deel over de zon, daar ken je heel veel info in terug vinden, en alles over cyclussen enz.


october 2003 nasa pic.



en een random pic

bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
24 april 2009, 18:13 uur | Bericht #28742
Je krijgt sowieso mooie plaatjes bij natuurverschijnselen,om de nare neveneffecten te omzeilen zou ik een simpel doch doeltreffend trucje toepassen:Aard de bovenleidingen en sluit de transformators af.Hierdoor wordt een piekstroom (die echt met een magnetisch veld kan worden gecreërd) niet verder door het net verspreid.Bij de spoorwegen gebruiken ze voor bv blikseminslag op de bovenleiding een zgn snelschakelaar waardoor de gevoelige apparatuur beschermd wordt.
Lijkt me niet onmogelijk om op die manier je elektriciteitsnet te beschermen,je houdt hooguit wat verstoringen in draadloos verkeer over.Het lijkt me dan ook sterk dat welke magnetische storm dan ook op aarde enorme schade zal veroorzaken.
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
24 april 2009, 19:03 uur | Bericht #28755
Erik
als je dat zo zegt zou het kloppen.
maar.
denk aan de satalieten endergelijke.
het effect op aarde om bijvoorbeeld alles tijdelijk uit te zetten vergt ook weer de actie, om alles in een volgorde opnieuw op te starten.
als je alles in 1 keer aan zal zetten, vooral in de zomer maanden, dan zal het niet lekker zijn voor kabels etc. ( falen van apparatuur die misschien wel decenia lang aan staan )

daarnaast, in de huidige samenleving dat we leven, als de elektro van een bank af zou zijn, zal het zeker bestolen worden enz.

bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
24 april 2009, 19:26 uur | Bericht #28753
als dit zo zouw zijn ga ik nu eerst op mun xbox
er komt toch niks een paar jaar liepen ze ook al te zeuren
dat de aarde onder ging
nog steets niet gebeurt dus

Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 235 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 235, lezen 4 mensen het topic "Mooie uitleg over bolbliksem".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden