Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gaines, TX.

26 Apr 2024 04:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Graham, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Norton, KS; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO; Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 03:20:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE.

26 Apr 2024 03:01:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
2 juli 2009, 07:59 uur | Bericht #36422
Nou... ik ga eens een poging wagen, alleen wegens tijdgebrek geen kaartjes erbij.

Vanmiddag word er vanuit het zuidoosten nog wat warmere en vochtigere lucht opgestuwd. In de zuidoostelijke regio is de opstuwing het grootst, en daarom is de kans daar op onweer ook wat groter dan elders. De kans op een onweersbui is overal aanwezig, maar is zeer gering. Zelfs als er een bui ontstaat, is het nog maar de vraag of deze onweer produceert a.g.z. de toppen slechts doorschieten naar zo'n 4 á 5 kilometer. De grootste kans op onweer heerst in het zuidoosten (al is deze kans nog niet eens zo significant) maar ook daar slechts toppen tot 4 á 5 km.

Morgen zijn er betere kansen op onweer. Een thermische vore passeert vanuit het zuidwesten ons land. Voor de vore uit kan vooral in het oosten (vanwege redelijke onstabiliteit en weinig CINH) een vanaf de grond gevoede regen- of onweersbui ontstaan. Op de thermische vore de heftigste onweersbuien waarvan de toppen met geluk kunnen doorschieten tot zo'n 11 á 12 kilometer en daarom ook kans op hagel. De timing is redelijk ongunstig, maar de vore zal naar vermoeden het actiefst zijn boven het zuidwesten en midden. Naarmate de vore naar het noordoosten trekt neemt de activiteit geleidelijk af.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
2 juli 2009, 08:14 uur | Bericht #36424
Dat laatste zinnetje bevalt mij niet. Kun je dat even veranderen?
Waarom deze advertentie?
depeer
Lid
Woonplaats: Sprundel
Berichten: 327
Lid sinds: 14 jun. 2007
2 juli 2009, 08:23 uur | Bericht #36425
Citaat van Richardus, donderdag 2 juli 2009, 6:14 uur Dat laatste zinnetje bevalt mij niet. Kun je dat even veranderen?

Mij juist wel
Franswa
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 86
Lid sinds: 28 mei. 2009
2 juli 2009, 08:44 uur | Bericht #36427
Rond welke tijd kunnen we de regen ongeveer in zeeland verwachten? En rond welke tijd in utrecht?

Moet 's avonds werken en zou mooi zijn als ik droog op me werk kan aankomen...
Martijn
Lid
Woonplaats:
Berichten: 195
Lid sinds: 27 jul. 2006
2 juli 2009, 09:06 uur | Bericht #36429
Citaat van Onweergek (ZH), donderdag 2 juli 2009, 7:59 uur De kans op een onweersbui is overal aanwezig, maar is zeer gering. Zelfs als er een bui ontstaat, is het nog maar de vraag of deze onweer produceert a.g.z. de toppen slechts doorschieten naar zo'n 4 á 5 kilometer. De grootste kans op onweer heerst in het zuidoosten (al is deze kans nog niet eens zo significant) maar ook daar slechts toppen tot 4 á 5 km.

Volgens deze kaart toch makkelijk richting 8-9 km.
| Gewijzigd: 2 juli 2009, 09:07 uur, door Martijn
clickie says: Margaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
2 juli 2009, 10:44 uur | Bericht #36434
Noord-Holland niet, jemig
Maarja afwachten dus..
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
2 juli 2009, 11:32 uur | Bericht #36440
laten we maar duimen LOL heb niet voor niets vrij , graag afsluiten met onweer

gr richard uit Hoorn
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
2 juli 2009, 12:57 uur | Bericht #36445
Ik snap iets niet helemaal.

Weeronline zegt:
Morgen leidt de zon de dag weer in, maar al gauw komt hier verandering in. Vanuit het zuidwesten neemt in de ochtend al de bewolking toe. Later in de ochtend kunnen in het zuidwestelijk deel van het land de eerste buien al vallen. In de loop van de dag nemen de buien in aantal en intensiteit toe. 's Middags krijgt het hele land te maken met deze buien. Lokaal kan er flink wat neerslag vallen, waarbij onweer, hagel en windstoten mogelijk zijn. Ondanks dat het minder zonnig wordt, loopt het kwik nog op naar waarden tussen 26 en lokaal 31 graden. Ook in de avond houdt de buiigheid nog enige tijd aan

Terwijl Jan zegt:
Naarmate de vore noordwaarts trekt gaat volgens HiRLAM geleidelijk aan de activiteit er deels uit a.g.v. de diffluente hoogtestroming (wat ook in de opeenvolgende uurlijkse tijdstappen te zien is)


Naar mijns inziens is dit nogal tegenstrijdig. Nu hoop ik dat wat Jan zegt waar is(heb eigenlijk weeronline.nl nooit vertrouwd), want ik woon in het Oosten/Zuidoosten en hoop dat ze dan idd al in intensiteit gedaald zijn. Vier morgen me verjaardag en die wil ik graag zonder angst vieren haha.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Woonplaats: Loon op Zand
Berichten: 125
Lid sinds: 25 mei. 2009
2 juli 2009, 13:04 uur | Bericht #36446
Voor mooi weer moet je nu in Tsjechië zijn.
Code rood via meteoalarm vanwege onweer.
Dit is trouwens mij eerste post maar ik lees al `n lange tijd mee.
Top Site luitjes.


http://www.meteoalarm.eu/?lang=NL
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
2 juli 2009, 13:35 uur | Bericht #36448
Ik hoop toch echt dat Piet P. er flink naast zit.
Had ' m net op de radio.
Hij verwacht dat t mogelijk in Friesland het warmst en meest benauwd wordt omdat de buien ons waarschijnlijk niet gaan halen..
Dat zeg ik .. hoop dat ie er finaal naast zit
Word vrolijker van het berichtje van channiej / weeronline.
Weer actueel : 27.3 ( tuin effect)
Wind pal oost en matig/ krachtig .
Helemaal helder.
Thunder & Lightning... irresistible.
Martijn
Lid
Woonplaats:
Berichten: 195
Lid sinds: 27 jul. 2006
2 juli 2009, 13:41 uur | Bericht #36449
Citaat van channiej, donderdag 2 juli 2009, 12:57 uur Ik snap iets niet helemaal.

Weeronline zegt:
Later in de ochtend kunnen in het zuidwestelijk deel van het land de eerste buien al vallen. In de loop van de dag nemen de buien in aantal en intensiteit toe. 's Middags krijgt het hele land te maken met deze buien.

Terwijl Jan zegt:
Naarmate de vore noordwaarts trekt gaat volgens HiRLAM geleidelijk aan de activiteit er deels uit a.g.v. de diffluente hoogtestroming (wat ook in de opeenvolgende uurlijkse tijdstappen te zien is)


Dus 's ochtends ontstaan er buien, nemen in de loop van de dag toe in aantal en intensiteit. Later op de dag nemen de intensiteit (en aantal) af.
Jij zit wel in het gebied waar de klappen kunnen vallen | Gewijzigd: 2 juli 2009, 13:42 uur, door Martijn
clickie says: Margaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
2 juli 2009, 13:54 uur | Bericht #36450
KNMI Guidance 13:18

NEERSLAG:
Vanmiddag/vanavond vooral in door opdringen van nog warmere en vochtiger lucht in de onderste niveaus van het zuidoosten uit een iets grotere kans op een lokale regen- of onweersbui. Initiatie van de convectie lijkt ook dan overigens voornamelijk boven de Ardennen, Eifel en Sauerland plaats te vinden. HIRLAM lijkt derhalve een redelijk betrouwbare leidraad. De kans erop in de verwachting genoemd. Vannacht meeste plaatsen droog.

Vrijdagmiddag/avond ligt de nadruk op de regen- en onweersbuien (kans op hagel) bij de thermische laag/vore. Daar vooruit mogelijk een geïsoleerde warmteonweer boven hoger gelegen gebieden (o.a. Veluwe/heuvelrug). Ook nu zien we in de uitvoer dat t.g.v. de diffluente bovenstroming de het buiengebied enigszins uit elkaar wordt getrokken, maar dat wel degelijk enkele forse onweersbuien mogelijk zijn. Belangrijk aandachtspunt! Subtiele verschillen in het hoogtepatroon en timing van de vore zijn sterk bepalend voor de activiteit van de buien. Kanskaartjes KOUW tijdelijk niet beschikbaar, maar gezien overige indices vrij grote kans op onweer.
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
2 juli 2009, 14:02 uur | Bericht #36451
Citaat van channiej, donderdag 2 juli 2009, 12:57 uur Weeronline zegt: In de loop van de dag nemen de buien in aantal en intensiteit toe
Jan (quote KNMI dat) zegt: geleidelijk aan de activiteit er deels uit a.g.v. de diffluente hoogtestroming


Weeronline kijkt denk ik niet verder dan: vore komt over, waar de vore later overkomt is het warmer en dus zijn de buien daar heviger.

KNMI ziet in de uitvoer van HIRLAM dat dat model de buien laat inzakken. Mogelijke verklaringen zijn de hoogtewinden die die meer naar het noorden de buien uitelkaar kunnen trekken.

Hieruit blijkt maar weer dat het om verwachtingen (interpretaties van de uitvoer van een of meerdere members van een of meerdere runs van een of meerdere modellen) gaat en dat die niks met beloftes te maken hebben en zeker geen zekerheid bieden. Helemaal niet als het om onweer gaat. Vandaar ook dat vragen als 'gaat het bij mij onweren?' of 'hoe laat gaat het in ... onweren?' eerlijk gezegd... nergens op slaan.
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Anthony
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 26 mei. 2008
2 juli 2009, 14:19 uur | Bericht #36453
Citaat van Onweergek (ZH), donderdag 2 juli 2009, 7:59 uur Naarmate de vore naar het noordoosten trekt neemt de activiteit geleidelijk af.

Dat is in tegenstelling tot wat Estofex denkt. Estofex denkt dat de buien zelfs tot in de ochtend doorgaan met zelf een kans op een hoos tijdens de piek;

However the main effect of this set-up will be the longevity of thunderstorms mainly over Belgium, the Netherlands, Luxembourg and W-Germany, which will continue well into the night, probably until next morning. Isolated tornadoes are possible during the peak time heating with GFS showing LL CAPE of roughly 200J/kg.
"carpe diem quam minimum credula postero"
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 juli 2009, 14:21 uur | Bericht #36454


DISCUSSION
E-CNTRL UK, E/NE-France, extreme W-Germany, Luxembourg, Belgium and parts of the Netherlands

Words like 'forcing', 'front' and 'dynamic' can finally be involved again in the forecast. A constantly weakening cold front from W-France draws near during the afternoon hours and probably dissolves somewhere over the highlighted area. Shear at all levels remains weak although a marginal increase in speed shear is possible at mid-levels. The main advantage with such a feature is that moisture pooling along the convergence zone will assist in a concentrated swath of 800-1500J/kg MLCAPE as mid-level lapse rates steepen somewhat. Excessive rain due to slow storm movement will be the main hazard, but an isolated large hail report can't be ruled out, given better instability release and a slim increase in wind speeds throughout the troposphere. However the main effect of this set-up will be the longevity of thunderstorms mainly over Belgium, the Netherlands, Luxembourg and W-Germany, which will continue well into the night, probably until next morning. Isolated tornadoes are possible during the peak time heating with GFS showing LL CAPE of roughly 200J/kg.

In general the same for E-/CNTRL-UK, where stronger shear ought to offset weaker buoyancy, so multicell storms are possible. Isolated flash flooding and large hail are the main hazard. Prolonged period of divergence at high levels, weak surface 'trough' and the slow eastward progression of the surface front could locally yield a favorable environment for isolated spots to see repeated thunderstorm development both in the prefrontal airmass and during the passage of the front, which could locally increase flash flood risks.
Buffalo
Lid
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 148
Lid sinds: 26 jul. 2006
2 juli 2009, 14:34 uur | Bericht #36461
Citaat van Franswa, donderdag 2 juli 2009, 7:44 uur Rond welke tijd kunnen we de regen ongeveer in zeeland verwachten? En rond welke tijd in utrecht?

Moet 's avonds werken en zou mooi zijn als ik droog op me werk kan aankomen...


Ga jij op de fiets dan van Zeeland naar Utrecht ?

Ontopic: Vraag dat nou niet wanneer waar iets gaat gebeuren. Het is gewoon heel moeilijk te voorspellen wanneer er iets gebeurd. Gewoon de berichten goed in de gaten houden.
Woonplaats: Assen
Berichten: 233
Lid sinds: 7 aug. 2008
2 juli 2009, 14:39 uur | Bericht #36462
Bende hele dag al diverse modellen aan het bestuderen, maar ik denk dat de kans voor het Noorden erg erg laag is dat er zware buien komen. De modellen veranderen haast niet. Blijf hopen allen, wie weet nog een warmte bui die voor verassing kan zorgen.
Sense and Simplicity
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
2 juli 2009, 14:42 uur | Bericht #36463
Ga het morgen afwachten, hoop wel dat het pas s'middags in zeeland begint. Moet tot 1300 uur werken en heb daar absoluut geen uitzicht. Thuis wel, dus duimen maar!!!!!! Kan de temp ook nog even goed oplopen voor het effect
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
weerfan16
Lid
Woonplaats: Wolvega
Berichten: 152
Lid sinds: 15 mei. 2008
2 juli 2009, 14:44 uur | Bericht #36464
heb ik een geluk dat ik tegen de kop van overijssel woon!:D ik zit redelijk goed zo te zien:D
maar laat eens wat nieuwe CAPE kaarten zien jongens! | Gewijzigd: 2 juli 2009, 14:55 uur, door weerfan16
Aantal dagen met onweer: 7
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 juli 2009, 15:00 uur | Bericht #36469
Ik kij nu toch even liever naar vandaag. Op dit moment zijn over heel west europa zich Cu aant vormen. In duitsland onstaan alweer de eerste onweersbuitjes en ik denk dat het nog maar een kwestie van enkele uren is, voordat ze bij ons ook opkomen!

Whatever weather you may encounter, enjoy.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 229 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 229, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden