Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Pottawatomie, KS.

18 Apr 2024 08:39:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
Kayleigh
Lid
Woonplaats:
Berichten: 6
Lid sinds: 13 mei. 2011
16 mei 2011, 15:25 uur | Bericht #233335
Ik zou ook graag online met mensen door de onweer geholpen worden.
Maar tijdens onweer doe ik alle stekkers eruit, dus geen computer aan.
| Gewijzigd: 16 mei 2011, 15:32 uur, door Kayleigh
Woonplaats: GELRE
Berichten: 15
Lid sinds: 21 mei. 2011
26 mei 2011, 23:13 uur | Bericht #235955
Kan me één keer herinneren dat ik doodsbenauwd was voor het onweer.

Is nu een jaar of 5 geleden, toen ik nog bij m'n ouders woonde. We woonden toen vlak naast een molen, met bliksemafleiders op de wieken.

En toen, midden in de nacht, sloeg de bliksem in die bliksemafleider. Een enorme knal en ik zat stijf van schrik overeind in bed. Met raam open slapen en dan zo'n enorme dreun, ik dacht dat de oorlog was uitgebroken. Dat bleek mee te vallen toen het weer lichte.

Maar goed, ik heel voorzichtig kijken of de molen in de fik stond. Niet dus, van de schrik vliegenhor omhoog laten knallen en raam weer dicht. Elke keer als het lichte weer met handen aan de oren onder het dekbed gekropen, om vervolgens heel in de verte iets te horen rommelen.

ps. waar de hele straat wakker was geworden van die knal, vroeg mijn vader de volgende dag mijn vliegenhor voortaan voorzichtig omhoog te doen. Hij was wakker geworden van de knal van het hor...
Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
28 mei 2011, 02:12 uur | Bericht #236199
Kayleigh,

Je hebt nu een paar maal aangegeven dat je TIJDENS onweer de stekkers eruit haalt.
Dit wordt ook afgeraden. Als je de stekkers eruit wil halen, doe dit dan voordat de bui er is.
Je moet niet aan geleidende dingen komen die in contact staan met de buitenwereld (gas, water, telefoon en electraleiding) tijdens onweer.

Persoonlijk haal ik helemaal niets uit de stopcontacten. Ook apparatuur die niet in het stopcontact zitten kan beschadigen. Wat er met een bliksem gebeurt is dat er voor een hele korte tijd een dikke stroom loopt, en juist dit wekt in andere geleiders (ook die waar de bliksem niet door stroomt) een stroom op. Men noemt dit inductie. Hoe dichterbij, hoe hoger de inductiespanning. Dus alle koperen draadjes in je apparatuur (al dan niet aangesloten) krijgen gweoon even teveel voor hun kiezen en raken beschadigd. De afstand is daarbij zeer van belang, de inductiespanning is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. Voorgaand scenario is niet de meest belangrijke.

Bliksem slaat doorgaans in op een uitstekend punt van een object. Vanuit deze punt straalt meestal een positieve vanglading af, die de bliksem opvangt en via de weg van de minste weerstand naar aarde afvloeit. En juist hiermee hebben de meeste mensen last. De bliksem verspreidt zich in de aarde, en komt daar tegenwoordig allerlei geleidende dingen tegen zoals de voornoemde leidingen, maar ook de aardpen die uit je meterkast komt. Hierdoor kan de aardlekschakelaar uitschakelen en andere apparatuur in allerlei gradaties ontregelen/beschadigen.

Ik ben er niet meer bang voor, heb erg veel info over onweer 'geabsorbeerd' en heb een electrotechnische opleiding.
De routine met naderend onweer is doorgaans: bepalen of het langs gaat, of eroverheen trekt. Gaat het langs mijn woonplaats, dan wil ik nog weleens gaan chasen. Krijgen we de volle lading, dan sta ik zo lang mogelijk buiten, totdat het teveel begint te regenen. Dan ga ik naar binnen, kijk nog een poosje en zet dan de laptop op schoot om het onweer digitaal te volgen.
Ik weet dat ik een heel klein risico neem met al dat koper op mijn schoot, maar de kans op een inslag is wel zo erg klein.

Wat mischien ook iets helpt is het besef dat de donder eigenlijk niet zoveel doet, het is slechts een hard geluid. Je schrikt er misschien van, maar als je een flits hebt gezien, dan weet je dat ie komt, toch? Zolang er maar tijd tussen de flits en donder zit is alles goed, want dan is de inslag niet in je huis.

Ik schrijf dit ook allemaal omdat angst ook vaak voorvloeit uit gebrek aan kennis. Ik was vroeger als de dood voor onweer, nu is mijn vakantie geslaagd als ik een zware onweersbui heb meegemaakt! | Gewijzigd: 28 mei 2011, 02:17 uur, door Arends
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 mei 2011, 08:57 uur | Bericht #236203
Citaat van Buitie, zaterdag 28 mei 2011, 2:12 uur Kayleigh,
Je hebt nu een paar maal aangegeven dat je TIJDENS onweer de stekkers eruit haalt.
Dit wordt ook afgeraden. Als je de stekkers eruit wil halen, doe dit dan voordat de bui er is.
Je moet niet aan geleidende dingen komen die in contact staan met de buitenwereld (gas, water, telefoon en electraleiding) tijdens onweer.


Ja, helemaal waar! Dat viel mij ook al op! Als er minder dan een seconde of vijf tussen de flits en de knal zit, dan kun je beter niet meer in de stoppenkast gaan klooien of stekkers eruit halen.
En inderdaad is er inductiespanning. Bij ons thuis waren er tv's kapot zonder dat de stekker erin zat (zowel antenne als stroom zat er niet in). Het schijnt te helpen als je bij een ouderwetse tv de stekker eruit trekt terwijl hij nog aan staat. Iets met geladen spoel ofzo. Maar dat kan ook een mythe zijn.

Wel wil ik nog even zeggen dat je met een laptop op je schoot (draadloos, dat wel natuurlijk) geen enkel gevaar loopt. Heb je ooit wel eens iemand gehoord die een schok van z'n laptop kreeg tijdens een onweersbui?
Als er al sprake is van inductie, dan is er niet echt genoeg metaal in een laptop om daar wat mee te doen wat je kunt voelen. Misschien knippert ie eventjes, maar alleen in het allerextreemste geval.
Die oude tv's hadden zo'n grote spoel achterin, en dat zorgde meestal voor de overbelasting door inductie. Voor de rest wordt de meeste electronica alleen beschadigd bij een rechtstreekse inslag op het stroom- of telefoonnet. En dan nog stelt dat niet veel voor. Ben ooit bij een collega geweest om het internet weer op gang te helpen. Bleek de hele doos waar de telefoon binnen komt in de meterkast van de muur geblazen te zijn. Zat alleen nog een zwarte plek en lagen wat stukjes. Een rechtstreekse inslag dus. Maar dat was het enige wat stuk was. Zelfs het modem deed het nog gewoon (nadat alles weer hersteld was... )

Dus ga gerust draadloos zitten laptoppen tijdens het onweer!!! En tv kijken is ook prima. Desnoods haal je bij de kringloop alvast een tv die je voor onweer ergens neerzet. Haal je alle stekkers eruit behalve die tv. In het meest extreme geval ben je dan een tientje kwijt ofzo...:) Geen geld voor een beetje afleiding.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren??? Er zijn hier al genoeg verhalen van rechtstreekse inslagen langsgekomen en iedereen meldt er volledig ongeschonden vanaf te zijn gekomen. Sterker nog: vindt maar eens iemand die in huis wel wat is overkomen. Ooit. Die zijn er niet volgens mij. De kans is waarschijnlijk groter dat je nu een ballon oplaat in je tuin en dat je die straks op het journaal ziet wanneer hij in Griekenland landt, exact op het moment dat iedereen het eens is geworden over bezuinigingen...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
28 mei 2011, 22:18 uur | Bericht #236335
Citaat van Eilander, zaterdag 28 mei 2011, 6:57 uur vindt maar eens iemand die in huis wel wat is overkomen. Ooit. Die zijn er niet volgens mij.
Er zijn wat gevallen bekend die wel wat hebben gehad, maar dat zijn dan mensen die zaten te telefoneren of onder de douche stonden. Ik ben ook nog nooit een verhaal tegengekomen dat iemand rechtstreeks door een bliksem in huis is getroffen.

QUOTE(Eilander @ May 28 2011, 06:57) <{POST_SNAPBACK}>
De kans is waarschijnlijk groter dat je nu een ballon oplaat in je tuin en dat je die straks op het journaal ziet wanneer hij in Griekenland landt, exact op het moment dat iedereen het eens is geworden over bezuinigingen...



En nog even over de tijdspanne over 'stekkertrekken':
Ik heb ergens gelezen dat men stelt dat als je onweer kunt horen, dat het dan ook gevaarlijk is. Dus als je de donder hoort, ben je te laat om veilig stekkers te trekken. Persoonlijk vind ik dit erg ruim. (ik ben iemand die net zolang buiten blijft staan tot het te hard begint te regenen. Zou het niet regenen met een onweersbui, dan zou ik de hele tijd buiten blijven staan).
Deze stelling is gestoeld op het feit dat de bliksem een erg lange afstand kan afleggen. Ook kunnen er vanuit het aambeeld bliksems ontstaan.
Er is een geval bekend waarbij een moutainbiker getroffen is door een bliksem uit een bui van 20 of 30 km verderop.
(dit was op discovery channel).

Maar goed, dit kan, dat kan, zus kan, zo kan, maar weinig gebeurt, onweer maakt maar enkele slachtoffers per jaar, en als deze slachtoffers hadden geweten wat ze niet hadden moeten doen, waren het geen slachtoffers geweest.
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 8 jun. 2011
8 juni 2011, 12:18 uur | Bericht #242616
Hallo allemaal,

Ik ben ook nieuw hier en heb al 2 dagjes beetje geprobeerd een en ander te lezen, ik ben dus doodsbang voor onweer,
gek genoeg niet voor de onweer maar de gevolgen, ik snap ook wel als je netjes in huis blijft er niet veel kan gebeuren.

Maar ik woon dus op platteland (limburg)en heb nu 3 x blikseminslag gehad dus als ze nu onweer voorspellen zit ik voor de buienradar alles in de gaten te houden, ik kan dan niet eten/drinken alleen die verschrikkelijke angst, die giert door me lijf, en waarom he vraag je je af.

We hebben enorm veel schade gehad, pc schermen, pc, tv, en ja de stekkers gaan er nu allemaal voortaan uit, vooral internet en telefoon springt er bij een klein klapje gewoon kapot, de verzekering is niet blij met me.

In totaal is het drie keer ingeslagen, en bij de laatste keer is er een vuurbal ( zo noem ik het maar ) bij de buren in huis binnengedrongen, alles was kapot, de stopcontacten sprongen van de muur, de kabel in de grond, een meter diep was gewoon gesmolten, er ontstond ook brand, dus ik ben het niet helemaal eens dat je huis veilig is.

Bij de tweede keer, was een grote eikenboom geraakt, die was gewoon zwart en geknakt, en dat is mijn grote angst, er staan er drie hier voor het huis en ik ben zo bang dat die op het huis komt en de kinderen liggen er precies onder te slapen, dus wil ik dat ze beneden zijn ??? ze weten niets van me angst af omdat ik ze dat zeker niet mee wil geven.

Maar ze weten ook dat hun pc's doelwit zijn en balen als internet eruit moet, nu heeft mijn partner er zoveel moeite mee, het begrip is op en ik moet er wat aan doen, wat de spanning is te snijden.
Afgelopen weekend heb ik drie dagen zitten bibberen, en vannacht was weer een hel.
Buienradar is altijd mijn grootste vriend of mischien wel me grootste vijand.

Ik lees dat ik er me misschien meer in moet gaan verdiepen, volgens een enkeling, maar het blijft een klote iets, trouwens ik heb precies dezelfde angst als het stormt, dan heb ik ook helemaal niet meer.

Bang om dood te gaan heb ik niet, omdat ik al ernstig ziek ben maar ik zal zo graag die angsten kwijt willen raken,
heeft er nog iemand een idee voor me ???

gr.maddy
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
8 juni 2011, 12:39 uur | Bericht #242620
Citaat van madsun, woensdag 8 juni 2011, 12:18 uur Hallo allemaal,

Ik ben ook nieuw hier en heb al 2 dagjes beetje geprobeerd een en ander te lezen, ik ben dus doodsbang voor onweer,
gek genoeg niet voor de onweer maar de gevolgen, ik snap ook wel als je netjes in huis blijft er niet veel kan gebeuren.

Maar ik woon dus op platteland (limburg)en heb nu 3 x blikseminslag gehad dus als ze nu onweer voorspellen zit ik voor de buienradar alles in de gaten te houden, ik kan dan niet eten/drinken alleen die verschrikkelijke angst, die giert door me lijf, en waarom he vraag je je af.

We hebben enorm veel schade gehad, pc schermen, pc, tv, en ja de stekkers gaan er nu allemaal voortaan uit, vooral internet en telefoon springt er bij een klein klapje gewoon kapot, de verzekering is niet blij met me.

In totaal is het drie keer ingeslagen, en bij de laatste keer is er een vuurbal ( zo noem ik het maar ) bij de buren in huis binnengedrongen, alles was kapot, de stopcontacten sprongen van de muur, de kabel in de grond, een meter diep was gewoon gesmolten, er ontstond ook brand, dus ik ben het niet helemaal eens dat je huis veilig is.

Bij de tweede keer, was een grote eikenboom geraakt, die was gewoon zwart en geknakt, en dat is mijn grote angst, er staan er drie hier voor het huis en ik ben zo bang dat die op het huis komt en de kinderen liggen er precies onder te slapen, dus wil ik dat ze beneden zijn ??? ze weten niets van me angst af omdat ik ze dat zeker niet mee wil geven.

Maar ze weten ook dat hun pc's doelwit zijn en balen als internet eruit moet, nu heeft mijn partner er zoveel moeite mee, het begrip is op en ik moet er wat aan doen, wat de spanning is te snijden.
Afgelopen weekend heb ik drie dagen zitten bibberen, en vannacht was weer een hel.
Buienradar is altijd mijn grootste vriend of mischien wel me grootste vijand.

Ik lees dat ik er me misschien meer in moet gaan verdiepen, volgens een enkeling, maar het blijft een klote iets, trouwens ik heb precies dezelfde angst als het stormt, dan heb ik ook helemaal niet meer.

Bang om dood te gaan heb ik niet, omdat ik al ernstig ziek ben maar ik zal zo graag die angsten kwijt willen raken,
heeft er nog iemand een idee voor me ???

gr.maddy


Er zijn hier redelijk wat mensen bang voor onweer, waaronder ik. Kom langs op de "angst"chat als er onweer drijgt te komen. We trekken elkaar er daar allemaal doorheen en helpen elkaar. Veel begrip voor elkaars angsten.

Het helpt echt!

Ook ik heb al heel wat meegemaakt.

Succes!
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 14 jul. 2010
8 juni 2011, 12:49 uur | Bericht #242624
Mooi topic, erg goed stuk ook.

Ik was ook erg bang voor onweer voordat ik op dit forum kwam.
Toen ik een jaar of 12 was, was ik met mijn ouders op vakantie in Mexico. Daar heb ik meerdere keren ontzettend heftig onweer meegemaakt, op een tropische manier die hier niet voorkomt zegmaar;). Mijn vader stond een keertje op het balkon naar buiten te kijken, en toen sloeg de bliksem in op een boom die 2 meter voor het balkon stond. Van een afstandje heb ik dat zien gebeuren en dat was echt doodeng.

Door het lezen/ leren hier is het meer een fasciniatie geworden, dan een angst.
Ik denk dat voor veel onweerliefhebbers de adrenaline ook meespeelt, het blijft natuurlijk iets spannends/ ongrijpbaars.
Muisje
Lid
Woonplaats: Echt
Berichten: 266
Lid sinds: 29 apr. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juni 2011, 13:36 uur | Bericht #242636
Ik was ook erg bang gister avond, heb er iets leuk van proberen te maken voor mijn gevoel om het proberen op de foto vast te leggen...
En nu nu ben ik aan het onweer verslaafd haha, al zal er altijd iets van angst blijven zitten ivm mijn zoontje...
Groetjes!
Onweersdagen in het geheugen :28/29 juni 2011, 22/23 augustus 2011
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 303
Lid sinds: 22 aug. 2010
8 juni 2011, 13:56 uur | Bericht #242640
Ik was vroeger ook ontzettend bang voor onweer. Als kind onder de bank kruipen, met m'n handen voor m'n ogen naar bed rennen voor het geval ik een flits zag, de hele handel tot paniekaanvallen toe. En vraag me niet waarom! Na de buien van vorig jaar Juli is de angst omgeslagen in abnormale ( ) interesse, en ik begrijp nog steeds niet waarom! Anders had ik voor de andere angstigen nog tips gehad, maar helaas. Ik kan nog steeds in paniek raken als het onweer mij overvalt/het donker is/ik buiten ben/alleen thuis ben/het heel erg hard gaat maar door dit forum en de radars in de gaten te houden ben ik meer 'mentaal voorbereid' haha. Er is in ieder geval hoop, dat wilde ik even zeggen En een leuke nieuwe hobby erbij
"Do not worry if you have built your castles in the air. They are where they should be. Now put the foundations under them."
Woonplaats: Eelde
Berichten: 58
Lid sinds: 29 mrt. 2011
8 juni 2011, 16:48 uur | Bericht #242682
Vroeger was ik erg bang voor onweer - Vooral de soms harde dreunen na een enorme blikseminslag.
Toen ging ik meestal bij mn ouders in bed slapen, en zelfs daar lag ik zo goed als te janken als er een enorme knal / dreun was na een flits En ja, ik deed meestal ook mijn handen op mijn oren als ik een dikke flits zag

Maar al een tijd geleden ben ik me steeds meer gaan interesseren in onweer en vind ik het gewoon een van de mooiste natuurverschijnselen die er zijn! En ook door dit forum te hebben ontdekt leer ik steeds meer over het weer

Tegenwoordig als er een onweersbui actief is in mijn buurt, doe ik altijd de gordijnen open, raam helemaal open (op een kier dan, niet wagenwijd open!) En pak ik mijn camera om het een en ander te kunnen filmen als ik wat mooie bliksems zie

Is toch wel apart als iemand banger voor de donder is als de bliksem terwijl de bliksem gevaarlijk kan zijn en donder niet
Loezje
Lid
Woonplaats: Ter Apel / Musselkanaal
Berichten: 424
Lid sinds: 9 jun. 2007
8 juni 2011, 17:10 uur | Bericht #242686
Ook ik ben bang zo bang dat ik Tante Sidonia genoemd word.
Zit dan stijf in een leunstoel te tellen en te wachten tot de bui over gedreven is.

Dat is gekomen vroeger als kind had de hoofd meester bliksem inslag en was zelfs het behang van de muren afgebrand
leidingen kapot maar het huis stond er nog ramen heel en geen verdere brandschade gelukkig.

Enkele jaren terug woonden wij op een boederij en was er een knal dat alle lampen naast ons eigen 80 meter lange voetpad 6stks lampen spontaan gingen branden en zij waren niet aan .toen wij buiten gingen kijken rook het heel sterk naar zwavel
Het was net of er een lucifer net was uit gegaan zon geurtje.

En van mijn huis uit waar ik nu woon zie je de bliksems echt wel geregeld in slaan op de elektriciteits masten.
Woon naast een kerk en het is schering en inslag hier met bijna elke bui die hier over komt .
Dus best wel heftig voor iemand die bang is.

Zal eens proberen foto s te maken als ik de serre in durf grinnek(de binten zijn nml. van ijzer)

bedankt dat ik mijn verhaal eens kwijt kon..
dit is ons uit zicht is wel een winter foto
roytjee24
Lid
Woonplaats: Nijverdal
Berichten: 339
Lid sinds: 12 nov. 2010
8 juni 2011, 17:40 uur | Bericht #242694
de meeste mensen zijn bang voor de donder die de na komt maar daar hoef je niet bang voor te zijn want de bliksem is wat de meeste schade ik was 2 jaar geleden ook bang voor onweer alleen maar door de donder.

toen kwam ik op dit forum terecht en las ik veel dingen tot dat ik een account aanmaakte en een beetje ging praten en nu ben ik helemaal niet bang
Petra25
Lid
Woonplaats: Groenlo (gelderland, achterhoek )
Berichten: 65
Lid sinds: 25 jun. 2009
9 juni 2011, 16:29 uur | Bericht #242967
Hey,

Ik ben sinds ik me kan herinneren al doodsbang voor onweer, dit mede omdat mijn ouders mij opgevoed hebben met het idee dat onweer heel gevaarlijk is (dus bij elke onweersbui 's nachts kleren aan en beneden gaan zitten).

Dit heb ik nu nog steeds. Als het 's nachts begint te onweren wordt ik (bij wijze van spreken) al wakker als het nog aan de andere kant van het land is.. dan blijf ik liggen tot ik niet meer durf en dan maak ik mijn vriend wakker, die moet alle lampen aan doen in huis en dan ga ik met de laptop aan buienradar volgen.

Ik heb al veel geprobeerd om van mijn angst af te komen, ik ben ook niet zo maar bang, maar echt panisch. Als ze onweer voorspellen ben ik al onrustig, als het 's nachts gaat komen, kan ik bijna niet in slaap komen en als de bui er dan ook daadwerkelijk is, dan ben ik alleen nog maar een hoopje zenuwen....

Aangezien ik het allemaal niet meer zag zitten qua angst, en ik niet wist waar ik terecht kon, heb ik een afspraak gemaakt met de huisarts, nou ik kan jullie aanraden om niet naar mijn huisarts te gaan, want ik werd gewoon uitgelachen! Hoe kan iemand nou zo bang zijn voor onweer, als je binnen zit, is er toch niets aan de hand? Ik vroeg of ik dan misschien doorverwezen kon worden naar een psycholoog/psychiater om te praten, maar dat vond ze te belachelijk voor woorden.
Na veel zeuren kreeg ik Metoprolol (een hartmedicijn, zorgt ervoor dat je hart niet sneller kan kloppen), en ik moet zeggen dat ik best wel helpt, ik ben dan een stuk rustiger.
Als het 's nachts onweert, ga ik ook altijd in de chatbox zitten, en dan op het angstkanaal, ik moet zeggen dat ik me daar ook altijd wel begrepen voel en dat er mensen zijn die het niet raar vinden dat je daar zo ontzettend bang voor bent.

Nu woon ik ook nog eens aan de verkeerde kant van het land, want van elke onweersbui dat er voorspelt is, hebben wij wel wat van meegekregen, dus iemand een tip waar ik kan gaan wonen daar waar het niet/bijna niet onweert?
erik0248
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 211
Lid sinds: 6 jun. 2011
9 juni 2011, 16:47 uur | Bericht #242975
Ik ben niet bang voor onweer zelf, wel voor het onverwachte ervan soms
Ineens die flits uit het niks en gelijk BAM!!!
Op de weg boeit me dat niet, wel in open gebied
Daarom is het ook het mooist als je het front ziet aankomen
Mooie plaatjes schieten en dan, als het echt gevaarlijk wordt, zorgen dat je weg bent
Want het blijft, ondanks de adrenaline RUSH wel gevaarlijk | Gewijzigd: 9 juni 2011, 16:48 uur, door erik0248
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
9 juni 2011, 16:49 uur | Bericht #242978
Citaat van Petra25, donderdag 9 juni 2011, 16:29 uur Als het 's nachts onweert, ga ik ook altijd in de chatbox zitten, en dan op het angstkanaal, ik moet zeggen dat ik me daar ook altijd wel begrepen voel en dat er mensen zijn die het niet raar vinden dat je daar zo ontzettend bang voor bent.

Nu woon ik ook nog eens aan de verkeerde kant van het land, want van elke onweersbui dat er voorspelt is, hebben wij wel wat van meegekregen, dus iemand een tip waar ik kan gaan wonen daar waar het niet/bijna niet onweert?


Voor het weer kun je niet verhuizen. Wel fijn om te horen dat je op de chat een beetje tot rust kan komen. Ik zou zeggen, gewoon de chatsessies volgen. Dat kan nog wel eens beter werken dan een psycholoog

Angst is heel natuurlijk. Dat houdt een mens in leven. Dat jouw huisarts je uitlacht is belachelijk. Angst voor onweer is ook geen irriële angst want onweer kan wel degelijk gevaarlijk zijn. (in open veld e.d) Soms kan de angst echter omslaan in en soort van angsstoornis, en dit kan natuurlijk heel vervelend zijn. Er zijn ook zat mensen met vliegangst en die worden ook niet uitgelachen terwijl de kans om in een vliegramp om te komen ook nihil is .

En wat je hier vaker hoort, verdiep je eens in de processen van onweer. Dat wat je niet begrijpt roept altijd een natuurlijke angst op.

Veel succes, en in de toekomst misschien zelfs wel veel plezier met onweer!

Groetjes Shadow
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 juni 2011, 16:53 uur | Bericht #242979
Citaat van Petra25, donderdag 9 juni 2011, 16:29 uur Hey,

Ik ben sinds ik me kan herinneren al doodsbang voor onweer, dit mede omdat mijn ouders mij opgevoed hebben met het idee dat onweer heel gevaarlijk is (dus bij elke onweersbui 's nachts kleren aan en beneden gaan zitten).

Dit heb ik nu nog steeds. Als het 's nachts begint te onweren wordt ik (bij wijze van spreken) al wakker als het nog aan de andere kant van het land is.. dan blijf ik liggen tot ik niet meer durf en dan maak ik mijn vriend wakker, die moet alle lampen aan doen in huis en dan ga ik met de laptop aan buienradar volgen.

Ik heb al veel geprobeerd om van mijn angst af te komen, ik ben ook niet zo maar bang, maar echt panisch. Als ze onweer voorspellen ben ik al onrustig, als het 's nachts gaat komen, kan ik bijna niet in slaap komen en als de bui er dan ook daadwerkelijk is, dan ben ik alleen nog maar een hoopje zenuwen....

Aangezien ik het allemaal niet meer zag zitten qua angst, en ik niet wist waar ik terecht kon, heb ik een afspraak gemaakt met de huisarts, nou ik kan jullie aanraden om niet naar mijn huisarts te gaan, want ik werd gewoon uitgelachen! Hoe kan iemand nou zo bang zijn voor onweer, als je binnen zit, is er toch niets aan de hand? Ik vroeg of ik dan misschien doorverwezen kon worden naar een psycholoog/psychiater om te praten, maar dat vond ze te belachelijk voor woorden.
Na veel zeuren kreeg ik Metoprolol (een hartmedicijn, zorgt ervoor dat je hart niet sneller kan kloppen), en ik moet zeggen dat ik best wel helpt, ik ben dan een stuk rustiger.
Als het 's nachts onweert, ga ik ook altijd in de chatbox zitten, en dan op het angstkanaal, ik moet zeggen dat ik me daar ook altijd wel begrepen voel en dat er mensen zijn die het niet raar vinden dat je daar zo ontzettend bang voor bent.

Nu woon ik ook nog eens aan de verkeerde kant van het land, want van elke onweersbui dat er voorspelt is, hebben wij wel wat van meegekregen, dus iemand een tip waar ik kan gaan wonen daar waar het niet/bijna niet onweert?

Er is niets mis met bang zijn voor onweer. Ik vind het een merkwaardige reactie van je huisarts. Je moet er niet vanuit gaan dat elke huisarts zo reageert.
Lijkt me nog vreemder om dan vervolgens zo'n medicijn te geven. Ik begeef me nu op onbekend terrein, maar als ik zo eens op http://www.apotheek.nl/Medische_informatie...0704&rId=87 kijk, zie ik vrij zware zaken betreffende het hart staan. Als bijverschijnsel (wel zelden) zelfs angst en daar zit je niet op te wachten, lijkt me.
Waarom ga je niet eens naar een andere huisarts?
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Kyutarius
Lid
Woonplaats: Hengelo (OV) Hasseler Es
Berichten: 51
Lid sinds: 6 jun. 2011
9 juni 2011, 17:01 uur | Bericht #242983
Onweer zelf vind ik eerder fascinerend dan beangstigend. Het is, wat al gezegd is, de bijkomstigheid van het onverwachte en de gevolgen die een inslag kunnen hebben.

Toen ik nog thuis woonde, sliep ik op een kamer met enkel gals. Tijdens een vrij heftige onweesbui is het in de woningen achter ons ingeslagen en op dat moment lag ik bed, pal onder het raam. Ik weet nog dat ik het idee had dat de ruit zou springen, want ik zag hem naar binnen golven (vrij kleine beweging, maar toch). Uit automatisme de deken over mijn hoofd getrokken en wachten op gerinkel, dat gelukkig uitbleef. Ondanks dat het in een blok achter ons, zo'n 15 meter afstand, ingeslagen was, was er toch bij ons thuis ook electronica gesneuveld.....

Sindsdien ben ik niet graag in de buurt van een raam met enkel glas als de heftigheid erg in de buurt zit.
Maar ik kan me goed voorstellen dat onweer angst kan inboezemen. Sinds enkele jaren (ongeveer 5) ben ik niet bang meer voor onweer, ik vindt het alleen niet fijn als ik al op bed lig (met name als ik al sliep en er wakker van ben geworden)! | Gewijzigd: 9 juni 2011, 17:01 uur, door Kyutarius
Knettergek bij onweer en andere gelegenheden :-)
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
9 juni 2011, 17:13 uur | Bericht #242989
Ook ik ben bang voor onweer, wel iets minder dan voorheen. Waarschijnlijk omdat ik hier lid ben?? S'nachts ben ik nog wel erg bang en ga dan ook onder de dekens liggen. en vingers in mijn oren.
o en het belangrijkste vergeet ik, man lief word dan ook netjes wakker gemaakt door mij.

gr marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Woonplaats: Apeldoorn Zuid
Berichten: 143
Lid sinds: 26 jul. 2006
9 juni 2011, 17:50 uur | Bericht #243007
Dan ben ik al enkele jaartjes lid op het forum en nu zie ik dit topic op de voorpagina in het rijtje met meest recente reacties.
Na eens rustig alles gelezen hebben herken ik het direct. Ben gelukkig niet de enige die bang is voor onweer.

Ik ben nog steeds er bang, vooral als ik alleen thuis ben. Als mijn vriend er is gaat het al wat beter en sta ik naast hem voor het raam om wat mooie flitsen te zien en er foto's of een filmpje er van proberen te maken (vanachter het glas dan).

Het is allemaal begonnen dat ik zelf nog kind was (jaar of 10) en paste eventjes op mijn broertje. Mijn moeder moest mijn stiefvader ophalen van werk. Toen begon het te onweren en heb ik een tante gebeld om niet in paniek te raken.
Mijn stiefvader was ontzettend boos toen ik zomaar een half uur had zitten te bellen. Mijn moeder heeft me toen proberen gerust te stellen en zij zei dat ik goed had gedaan en op deze manier niet in paniek was geraakt.
We hebben toen uitgebreid gepraat over gevaren en wat moet je wel en niet doen. Ik heb toen onthouden, niet onder bomen lopen, niet in open vlaktes lopen zowel gehurkt je klein maken. Niet met paraplu gaan lopen. En zorg dat je niet op het water bent.

Paar jaar later was ik bij mijn biologische vader en het onweerde. We zouden naar opa en oma gaan. Mijn vader wilde lopen. Maar ik zei, nee ik wil met de auto, want het onweert. We moesten een kastanje en eikenboom laan doorlopen.
En ik herinnerde mij dat je niet onder bomen mocht lopen. Mijn vader zei dat ik me niet moest aanstellen. Ik heb op dat moment een letterlijke draai om me oren gekregen, er is geschreeuwt en ben aan mijn arm meegesleurd al schreeuwend en huilend naar mijn opa en oma.

Toen kwam op een gegeven moment oud en nieuw (vuurwerk is namelijk nog zoiets). Ik moest van mijn biologische vader mee naar buiten. Ik durfde niet, want harde knallen daar had ik al angst voor gecreeerd. Nadat ik huilen was uitgebarsten en weigerde mee naar buiten te gaan, weer een letterlijke draai om me oren gekregen en ben ik opgesloten in de slaapkamer.

Toen ik 14 jaar was is er een bolbliksem (mooie kleuren overigens) door de straat gevlogen en daarna gigantische dreun. Toen is mij verteld dat ik altijd moest zorgen dat deuren en ramen dicht moesten, want ze kunnen door kieren naar binnen komen.

Ondertussen ben ik 29 jaar en zolang ik samen met mijn vriend ben gaat het redelijk. Dan gaat de balkon deur in overleg dicht. Waar die eerst direct dichtmoest als ik wist dat het eraan kwam. Hou ik het nu vol, tot het dichterbij is. Geld ook voor ramen.
Ben ik alleen dan is alles wel dicht, want stel ik wordt geraakt als ik de deurklink aanraak. Evenals bij de ramen dichtdoen.

Theoretisch weet ik wel hoe en wat. Heb door de jaren heen, ook hier op het forum mij aardig verdiept in wat is wel en niet gevaarlijk. En hoe gaat onweer in zijn werk (in grote lijnen). Maar er is teveel gebeurt in mijn jongere jaren wat gewoon zoveel angst heeft opgeleverd, daar ben ik niet zomaar van af.

In kleine stapjes maak ik vordering zowel voor onweer als voor vuurwerk, maar zal nog jaren duren voordat ik kan zeggen "ik ben niet meer bang voor onweer en vuurwerk".

Ik wist niet dat er een #angst chat is tijdens onweer. Maar nu ik daar over gelezen heb, ga ik er zeker eens gebruik van maken.
Geen 1 dag is hetzelfde. Elke dag is bijzonder en proberen we er wat moois van te maken.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 128 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 128, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden