Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

11 May 2024 10:03:54

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

11 May 2024 10:00:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osceola, FL.

11 May 2024 09:16:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Orange, FL; Osceola, FL.

11 May 2024 09:05:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, AR; Searcy, AR.

11 May 2024 08:45:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bladen, NC; Columbus, NC; Robeson, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dare, NC; Hyde, NC; Tyrrell, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fairfield, SC; Kershaw, SC; Lancaster, SC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, SC; Lexington, SC; Newberry, SC; Richland, SC; Saluda, SC; Sumter, SC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carteret, NC; Craven, NC; Duplin, NC; Jones, NC; Onslow, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pender, NC.

11 May 2024 08:24:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sampson, NC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Darlington, SC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Greene, NC; Jones, NC; Lenoir, NC; Pitt, NC.

11 May 2024 08:24:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Menard, TX.

11 May 2024 08:24:21
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 december 2009, 20:39 uur | Bericht #58081
Langdurige koude periode.

Zover als de modellen ons enigszins een inkijk geven in de mogelijke ontwikkelingen, en dan parten we tot en met de Kerst dagen. Zien we grof gezegd het navolgende patroon:

- Stevige hoogte rug ten WNW, met permanente hoge 500 Hpa waarden in regio Groenland;
- Scandinavie loopt vol met zeer koude bovenlucht, hierin vormen zich periodiek storingen;
- Straalstroom loopt zuidelijk.

Brengt ons in en vanaf het weekend een stromingspatroon dat afwisselend NW tot NO zal zijn, met grote gevolgen. In een NO aanvoer waarmee we de eerste dgn starten zien we een geleidelijke daling van de tmp, zo in de orde Tmin 0/-5 en Tmax 0-5 C. Een meer NW aanvoer, gevolg van een iets westelijker terugtrekken van H, tengevolgen van uitzakkende lagedruk vanuit het NNO. Dat levert, met de nog relatief warme Noordzee -12 C- gelijk beduidend hogere temp op, vooral in de kustgebieden. En een wisselvalliger weerbeeld, met toenemende kans buien, eerst winters van karakter later vnl sneeuw. Want naast de tijdelijke verzachting als wind aanlandig wordt levert de uitzakkende lagedruk nog een ander efect op. Nl dat de bovenlucht erachter kouder is, de waarden op 1500 meter gaan vanaf midden volgende week naar gem -5/-10 C. Met de constante trend tot NO uitpunting van de NW H, en dan dus een meer NO aanvoer, en de mogelijkheid van een sneeuwdek tegen die tijd, dan gaat de winter in een andere versnelling verder. Dan temp zo in de orde Tmax 0/-5 en Tmin -5/-10 C.

Voorzichtige trend 3e decade lijkt dat ZW L icm NO H voor meer transport van de kou gaan zorgen. Een mogelijke verdere verscherping is dan mogelijk.

Mvg, Ronald.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
7 december 2009, 20:46 uur | Bericht #58083
Mooie verwachting ! vorst wat sneeuw, en daarna meer vorrst, wie weet eindelijk weer eens een koude e/o witte kerst. I.p.v. zo'n vieze natte warme kerst. Hoop dat e.e.a. uitkomt.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Waarom deze advertentie?
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
7 december 2009, 20:50 uur | Bericht #58086
Tja, gewoon maar afwachten
Ben in ieder geval dat het droog wordt met zon en dat het overdag zowat richting 0 gaat en 's nachts begint te vriezen. Nu ook nog overdag, en laat die ijsvloer maar lekker aandikken komende winter (ik besef ineens hoe verdomd snel de tijd is gegaan)
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
jvh
Lid
Woonplaats:
Berichten: 34
Lid sinds: 27 nov. 2009
7 december 2009, 21:12 uur | Bericht #58092
Mooie verwachting, nu nog hopen dat het uit gaat komen!
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 december 2009, 22:28 uur | Bericht #58103
haha, mooi, op m'n werk willen ze maar niet begrijpen/geloven dat er wel eens een wat meer winterse tijd aan kan breken.
we hebben momenteel een grote klus in de industrie en is voor 95% buitenwerk, ze maken nu al deadlines maar daar is een beetje winterweer niet in meegerekend want het zal wel zoals afgelopen jaren zijn volgens de eppo's !!!

nou , ik kan je verzekeren dat het aandraaien van bouten / moeren / schroeven en kabels aansluiten verdomd lastig gaat met een paar bevroren klauwen !!!


laat maar 's lekker komen die koning winter !!!

Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 december 2009, 09:57 uur | Bericht #58145
Ik haat kou

Ik had liever iets gehoord van + 37 graden

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Met name dat wij hier vorig jaar de koudste en warmste temperatuur gehad hebben (-20). Ik zet me schrap
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
8 december 2009, 10:37 uur | Bericht #58152
Citaat van SniperEye, dinsdag 8 december 2009, 9:57 uur Ik haat kou

Ik had liever iets gehoord van + 37 graden

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Met name dat wij hier vorig jaar de koudste en warmste temperatuur gehad hebben (-20). Ik zet me schrap

nou dat vind ik juist geen pretje +37 graden
nu slaap ik beter met een koud bedje zonder te zweten.
Firstwing
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
8 december 2009, 12:59 uur | Bericht #58181
Warmte en kou zijn beide mooi. Eigenlijk zou iedereen liefhebber van kou moeten zijn.
Als het koud is namelijk valt de meeste neerslag in de vorm van sneeuw en dan minder erg dan de regen. Eerlijk gezegt kan ik bijna niet wachten tot het zo ver is want die regen hangt mij de keel uit.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
8 december 2009, 13:13 uur | Bericht #58183
Ik ben die regen ook kotszat. Laat het maar eens lekker sneeuwen en vriezen, je krijgt dan minder snel natte knoei waar mensen de nek over breken, en bovendien kun je dan tenminste nog eens mooie plaatjes schieten. Of beter gezegd, eerst flink wat vorst, en daarna sneeuw, dan is bijna iedereen blij.
Zo gauw als we de maand april gepasseerd zijn mag het wat mij betreft 4 maanden 30 graden worden... | Gewijzigd: 8 december 2009, 13:14 uur, door Rutte31
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 december 2009, 20:45 uur | Bericht #58324
Stabiliserend en afkoelend

In deze periode bouwt de hoogte rug ten westen, met uitloper tot aan Groenland, aan de bodem een kern op boven het westen van Scandinavie. Hierdoor hebben wij te maken met een N-O aanvoer van polaire lucht soorten.
Door aanvoer over Noord/Oost zee zullen vooral de noordelijke gebieden met veel wolken/stratus/mist te maken hebben, de meeste kans op enige opklaringen in het Z/O. In de loop van het weekend zien we vanuit het noorden een lagedrukgebied zuidwaarts afzakken. Hierdoor trekt het H zich tijdelijk iets westelijk terug, waardoor de aanvoer later op zondag meer N/NW gaat worden. Naar verwachting krijgen wij deze periode nog niet met de directe invloed van dit laag te maken.

Te verwachten weerbeeld

Vrijdag
Overwegend bewolkt maar wel droog, later op de dag wel meer kans op oplaringen. NNO wind 2-4 Bft, en Tmin 3-6 C en Tmax 5-9 C, hoogste waarden in het Waddengebied

Zaterdag
Wolkenvelden, afgewisseld met opklaringen, vooral in de nacht en ochtend kans op mist. NO wind 2-4 Bft, Tmin -2/3 C en Tmax 3-7 C.

Zondag
Vooral eerst nog zonnige perioden, later vanuit het N toenemend bewolkt en in het N kustgebied zelfs kans op een regen/hagel bui, van NO naar NW draaiende wind, kracht 2-5 Bft en Tmin -3/2 C en Tmax 1-7 C.


Begin volgende week toename van de wisselvalligheid en verdere daling van de temperatuur
De rest van de 2e decade december lijkt het patroon hardnekkig te zijn in de volgende samenstelling:
- Hogedruk, vooral hoge 500 Hpa waarden boven regio Groenland;
- Lagedruk blijft hierdoor op de W/ZW Oceaan;
- Tussen Groenland H en lagedruk boven Rusland, stroomt over Scandinavie zeer koude lucht uit. Deze lucht is puur arctisch van oorsprong;
- In deze koude lucht ten NNO ontwikkelen zich af en toe storingen, die ZZW waarts koersend over ons land komen, en achter zich telkens nog koudere lucht aanvoeren;
- Door een en ander verandert Europa ten N-O volgende week meer en meer in een bolwerk van kou. Het begrip brongebieden vol met kou zal dan gelden op een wijze zoals ik die nog niet vaak heb meegemaakt.

Naar verwachting trekt begin volgende week een L vanuit het NNO over ons heen, en brengt ons sneeuw, eerst ook regen. Achter dit systeem dalen de bovenluchttemp op 1500 meter naar waarden onder de minus 10.

Een exacte duiding van de te verwachten temp, vind ik op dit moment onmogelijk te maken. Dat is van zoveel factoren,(windkracht, bewolking, sneeuwdek, micro klimaat, etc, etc) afhankelijk. Ook laatste winter toonde met het Ell minimum aan, die voorafgaand op geen enkele manier uit de pluim te halen was, dat een winter zich zelf vormt en dat er ver te voren slechts een grove duiding van de kou te geven is.

Nou die luidt mi, dat na een mogelijke wat zachtere maandag (in eerste instantie door aanlandige wind) er daarna een heuse kouinval lijkt plaats te vinden. De maxima komen dan niet meer boven het vriespunt, de minima wellicht naar zeer lage waarden. Het zal denk ik een afwisseling zijn van dagen waarop lagedruk toename wisselvalligheid zal brengen met enige tempering van de kou, met dagen waarop een Scandi vinger stabieler en zeer koud winterweer zal brengen.

Blik op verste kaarten vooruit laat mi zien dat ook eerste helft 3e decade er geen grote wijzigingen te verwachten zijn. Zuidelijke straalstroom en permanente H ten NW/NO, en het gegeven dat Europa letterlijk ijskoud zal zijn tegen die tijd, zorgen hiervoor.

Op dus naar zeer bijzonder weer meer en meer volgende week.

Mvg, Ronald.
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 december 2009, 21:12 uur | Bericht #58330
Wat zou dat gaaf zijn ! Bedankt voor dit bericht !
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Woonplaats: België
Berichten: 195
Lid sinds: 16 jul. 2009
8 december 2009, 21:29 uur | Bericht #58333
We volgen de prognoses met argusogen. GFS is voor één keer mijn favoriet in het rijtje.

Weatherservice
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 december 2009, 21:34 uur | Bericht #58335
Citaat van WeatherService, dinsdag 8 december 2009, 21:29 uur We volgen de prognoses met argusogen. GFS is voor één keer mijn favoriet in het rijtje.

Weatherservice


Is wel eens anders geweest
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
8 december 2009, 22:34 uur | Bericht #58369
Ronald / Jan

Jullie maken me blij met zo'n mooie voorspelling, let it be...
donderdag gaan de winterbandjes eronder, vrijdag komt de XL slee binnen..

Winter kom maar, wij zijn er klaar voor.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
9 december 2009, 22:51 uur | Bericht #58650
De hoogterug die zich de komende dagen ten ZW opbouwt en zich uiteindelijk ten NW gaat vestigen. Blijft naar verwachting de gehele 2e decade weersbepalend. Het systeem, aan de bodem met kern bij Groenland weerhoudt een intrede van een zonaal circulatiepatroon. Tevens zorgt het hoog samen met lagedruk boven het NW van Rusland er voor dat zeer koude luchtsoorten over Scandinavie ZZO waarts uitstromen. Continue ontwikkelen zich in deze arctische lucht lagedrukgebieden die zich ook zuidwaarts begeven.

Hierdoor ontstaat in de Uitvoer meer en meer het beeld dat aan de oostflank van de WNW hoogterug zich boven Scandinavie en later ook West Europa eigenlijk een soort hoogtetrog gaat vormen. Een hoogtetrog gevuld met bijzonder koude lucht, nog steeds laat de Uitvoer een gem temp op 1500 meter hoogte zien van tegen de minus 10 graden. Het zal daarom volgende week meer en meer wisselvallig gaan worden. Met de geschetste patroonverdeling en de aanwezigheid van het nog warme zeewater moet mi met flink activerende systemen rekening gehouden worden, het lijkt een mooie basis voor polar-low achtige weersverschijnselen.

Een inschating van de temperaturen is veel moeilijker te geven. Wel lijkt de trend zichtbaar dat er met een vrij grillig temperatuur verloop rekening gehouden moet worden. Bij passage van een frontensysteem kunnen met een aanlandige wind vooral aan de kust de temperaturen wel eens tijdelijk tot boven het vriespunt oplopen. Aan de andere kant is bij een stralingsnacht, met een sneeuwdek ook zeer strenge vorst mogelijk. Maar globaal kun je mi stellen dat volgende week de Tmin tussen -5/-10 C zullen liggen en de Tmax 0/-5 C.

Richting 3e decade is nog steeds NW H onverminderd dominant aanwezig. Wel zien we een toenemende tendens dat de zuidelijke straalstroom gaat activeren, en lagedruk zich dus wat meer op zuidelijk Europa ipv Scandinavie gaat richten. Het lijkt me obv de trend in de Uitvoer tot nu voor te stellen dat eea zich gaat ontwikkelen tot hogedrukopbouw ten NO, en vorming van hoogtetrog boven ZW Europa. De wisselvalligheid zal dan geleidelijk iets afnemen door die H invloed, met een aanvoer aan de bodem tussen O/Z wordt onverminderd zeer koude lucht aangevoerd.

Maar ondanks deze poging tot ver vooruit, wil ik nogmaals benadrukken dat vooral bij een winters weertype, en dan zeker met het oog op deze mogelijke situatie, het eigenlijk gewoon nowcasten gaat worden zo vanaf vrijdag. Het is en blijft mijn stelregel dat de Winter zichzelf vormt, vooral thermisch maar ook qua weerbeeld, en daarom mijn aandacht zich de komende tijd vooral op de korte en middellange zal richten en ik in de lange termijn verwachting "slechts" wil aangeven of er trend tot verandering zichtbaar is.

In ieder geval ga ik proberen u op de hoogte te blijven houden van al hetgeen ons te wachten staat, mvg,
Ronald.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 december 2009, 21:19 uur | Bericht #58816
Een dag met voor het eerst sinds 1e decade november weer eens een flink doorstaande noorden wind, en de wetenschap dat ie voorlopig in die hoek zal blijven. Een dag waarin hier in Spijkenisse weer 7.5 mm regen viel. Na een gortdroge zomer en eerste deel herfst, na ruim 145 mm in november nu weer 75 mm in 1e decade december. Een dag waarin de sloten dus totaal volzitten. Een dag waarin sommigen nog steeds op bijna abstracte wijze, onder meer met een kansberekening de kou, aan het inschatten zijn.

Een dag waarin anderen per run weer positief dan weer negatief zijn. Een dag waarin Jan Visser, zoals wel vaker met dit soort situaties, op zijn site weer de meest wijze woorden zei: " de winter loopt van stapel, we zien wel waar we gaan eindigen", met ook een verwijzing naar het speciale en aparte karakter dat vroege winters -schijnen te- hebben. Een dag waarin we kunnen vaststellen dat de Noordpool zich goed aan het herstellen is de laatste 1.5 week, en de zon, na wat oprispingen in eind oktober/ eind november, weer in de absolute ruststand bezig is. Een dag waarin een gemiddeld zeer, wellicht wel record, zachte fase van bijna een maand wordt afgesloten. Een dag waarin het spel kan gaan beginnen.....

Langdurige koude tot zeer koude fase
De winterse periode die dus in de middellange termijn meer tot wasdom gaat komen, gaat zich de naar waarschijnlijkheid de rest van de 2e decade verder verscherpen. Gehele periode is de luchtdruk boven Groenland, zowel op hoogte als op de bodem, zeer hoog. Ook quasi permanent is een lagedruksysteem boven het westen van Rusland. Tussen beide systemen wordt, zoals al in de middellange termijn zich gaat ontwikkelen, zeer koude lucht ZZW waarts op transport gezet. In deze bel koude arctische lucht worden trekhogen en lagen afwisselend vanuit het noorden over ons heen gevoerd.

Zo rond de midden van de volgende week neemt tijdelijk de kans op sneeuw sterk toe, gevolg een laag dat ons passeert. Daarachter herstelt de NO aanvoer zich, als gevolg van nieuwe uitstulping westelijke hoogterug richting Scandinavie en het steeds meer uitdiepen van lagedruk boven het zuiden van Europa. Na de sneeuw van dinsdag/woensdag dan weer enkele dagen stabieler maar ook zeer koud weer, de Hpa 850 waarden kunnen tot onder de minus 10 dalen. Verscherping van de kou, zeker bij sneeuwdek, acht ik dan ook mogelijk eind volgende week. De kans op strenge vorst in de nacht wordt dan allengs groter, en overdag blijft het ook vriezen. Met stevige drukverschillen nabij, kans op stevige snijdende ONO wind.

Tegen het einde van 2e decade zien we de trend van opnieuw vanuit het N naderende L, dan opnieuw toename van de kans op sneeuw maar wel minder lage temperaturen, vooral in de kustgebieden, door meer kans op aanlandige wind.

De mogelijke scenario's voor 3e decade nemen in aantal toe. Ik volg voorlopig de optie waarin in deze decade meer en meer de lagedruk ten N opgaat in reeds aanwezige (hoogte) laag boven het zuiden van Europa. Mede door opkomende lagedruk vanuit het ZW zal dit tendensen tot drukstijgingen ten NO/O gaan geven. Met een aanvoer uit richtingen tussen O/Z verwacht, dus continentaler, verwacht ik dat de temperaturen weer lager zullen gaan worden. Grote gebieden ten NO-ZO zijn tegen die tijd diepvries, dus in die zin is alles brongebied....

Over het weerbeeld valt mi absoluut nog geen duiding te geven. Onduidelijk is in de optie "die ik dus thermisch volg" hoe de invloed van beide genoemde systemen op ons gebied precies zullen zijn.

Winter 2009/2010 begint uitermate fraai..

Mvg, Ronald.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2009, 23:25 uur | Bericht #58840
Kijk dit klinkt al weer een stuk positiever dan de berichten die ik de afgelopen uren heb gehoord. Duimen maar dat deze uitkomt
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
11 december 2009, 01:18 uur | Bericht #58858
Ik ben blij dat Ronald er nog alle vertrouwen in heeft, en ook ik heb er nog altijd alle vertrouwen in. De nieuwe 18 uur run van GFS is wederom positief uitgepakt, zie topic "winter 2009/2010"

:)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
12 december 2009, 11:37 uur | Bericht #59132
Hier een kleine schets voor de mogelijkheden vanaf dan. Dit nogmaals onder het voorbehoud, en ik weet dat het klinkt als een dominee die zegt dat je niet moet geloven, dat mi in een wintersituatie, en zeker met 1 die de huidige aspecten in zich draagt, er niet verder moet worden gekeken dan 48/96 uur vooruit.

Maar ja, oude liefde roest niet vandaar het navolgende:
- Periode vanaf midden volgende week tot gedeelte volgend weekend: stabiel en zeer koud winterweer, volop ijsdagen, flinke vorst in de nacht en ochtend, vooral ingeval zich woensdag sneeuwdek gaat vormen. In deze situatie beheerst NNO H het weer.

Volgend weekend komt naar verwachting een L vanuit het NNW zuidwaarts afgezakt. Ik denk dat dit zuidwaarts zakkende L zich uiteindelijk met al aanwezige L boven Z Europa gaat verenigen, en een soort hoogtetrog gevuld met koude lucht gaat vormen. Deze periode neemt de wisselvalligheid sterk toe, regen/sneeuw wordt dan weer de vraag, ik schat kans op vnl sneeuw hoog in, gezien voorafgaande afkoeling van Europa, het koude bastion verhaal.... Wel zal de vorst deze periode flink getemperd worden, maar ik verwacht geen doorzettende dooi of iets dergelijks.

Nadat deze fase een aantal dagen van de 3e decade heeft aangehouden zie je de trend dat oceanische L vanuit het ZW gaat opstomen, en zich ahw verenigen met reeds aanwezige lagedruk. Deze fusie doet tevens ten NW/NO opnieuw de tendens tot drukstijgingen toenemen, waardoor we op een gegeven moment, zo rond Kerst, weer een drogere en scherpere fase qua vorst van deze winterse periode tegemoet gaan in een meer NO/ZO aanvoer aan de bodem.

Mvg, Ronald.
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
13 december 2009, 20:50 uur | Bericht #59604
Ik hoop dat Ronald vandaag weer goed nieuws te melden heeft over de komende periode
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.378 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 123 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 123, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden