Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Calhoun, IA; Carroll, IA; Crawford, IA; Greene, IA; Pocahontas, IA; Sac, IA; Webster, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Camp, TX; Cass, TX; Morris, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camp, TX; Franklin, TX; Morris, TX; Titus, TX; Wood, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lonoke, AR; Prairie, AR; White, AR.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, CO; Jefferson, CO.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; White, AR.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Adair, IA; Clarke, IA; Madison, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Adair, IA; Adams, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 02:02:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Shelby, IA.

27 Apr 2024 02:02:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Faulkner, AR; Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

27 Apr 2024 02:02:39
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
2 april 2010, 19:49 uur | Bericht #110639
hopelijk blijft het actief
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 april 2010, 19:54 uur | Bericht #110640
Citaat van onweerliefhebber86, vrijdag 2 april 2010, 19:49 uur hopelijk blijft het actief

Het wordt al iets minder actief.
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
2 april 2010, 21:15 uur | Bericht #110661
nou zit er voor mij vandaag niet in

misschien morgen of overmorgen
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
2 april 2010, 21:23 uur | Bericht #110667
Citaat van onweerliefhebber86, vrijdag 2 april 2010, 20:15 uur nou zit er voor mij vandaag niet in

misschien morgen of overmorgen



idd, maar er staat ook Onweerkansen 3&4 april
(welkom trouwens)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 april 2010, 21:25 uur | Bericht #110668
We hebben het allemaal over onweer maar vergeet ook niet dat er een beste hagelkans is voor morgen. In het westen van Belgie kan het op lopen tot zo'n 2cm maximaal en in het zuidwesten van Nederland tot zo'n 1.5cm...

naamloos877777777777.PNG
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 april 2010, 21:32 uur | Bericht #110670
Nou, 2 cm in Belgie, dat is nogal.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 april 2010, 21:33 uur | Bericht #110671
Severe Weather Outlook Benelux


Een lagedrukgebied met bijhorende trog in de hoogte bevindt zich bij de UK en stuurt vanavond een OCCL over onze streken. Daarachter is de stroming sterk cyclonaal en zijn de bovenluchten (500 hPa) afgekoeld tot waarden rond -30°. Bovendien zorgen kleine rimpels op de hoofdtrog voor de triggering van buienlijnen. Vannacht en morgenochtend lijk zo'n exemplaar over te trekken. Daarop is steeds onweer mogelijk, welke actueel al het geval is over FR.

Morgen overdag blijven (onweers)buien mogelijk, deels door dagelijkse gang en opnieuw is onweer waarschijnlijk gezien de verwachtte EQL hoogte rond 6000m. Wat korrelhagel is ook best mogelijk. Naar de avond toe lijkt een nieuwe buienlijn (COMMA) door te trekken, aan de voorzijde van een vrij sterk PVA veld. In de avond en eerste deel van de nacht verhoogt de kans op wat meer onweer.

Dynamische onweerscellen verwacht ik niet meteen gezien de niet al te hoge shear. Evenwel bevinden we ons in de LU van een Franse jetstreak. Vanavond neemt de shear (en storm relatieve shear) tijdelijk toe nabij deze jet en dit gebied komt laat vanavond en vannacht deels over BE te liggen (vooral zuidelijke deel) met daar tijdelijk kans op wat meer actieve cellen en daar dan ook een SLGT RISK.

Ook op zondag blijven de buien actief met dan opnieuw onweer. De hoogtetrog bevindt zich dan over de Benelux met de nodige onstabiliteit als gevolg en vooral ook lage temperaturen (freezing level zondag amper 1000m met dus opnieuw kans op wat hagel bij de buien). Dynamisch stelt de situatie echte niks voor waardoor niet meteen agressieve convectie verwacht moet worden.

Severe Weather Outlook Benelux
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
2 april 2010, 21:34 uur | Bericht #110672
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 2 april 2010, 20:25 uur We hebben het allemaal over onweer maar vergeet ook niet dat er een beste hagelkans is voor morgen. In het westen van Belgie kan het op lopen tot zo'n 2cm maximaal en in het zuidwesten van Nederland tot zo'n 1.5cm...

bah! ik heb het niet zo op hagel
alleen de wolkenlucht van voor en na zo'n (hagel)bui is 9 vande 10 keer wel prachtig mooi
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
2 april 2010, 21:39 uur | Bericht #110674
april doet wat ie wil, ik wil de zomer, want dit onstuimig weer met veel regen en wind vind ik maar niets. Helaas geen onweer te bekennen, afgelopen maandag was het een heerlijke avond zelfs warm, ik dacht toen eindelijk de zomer breekt aan of de lente, daarna zag het er eergister avond goed uit met die dreigende lucht, dreigende lucht die me deed denken aan de opkomst van onweer, maar heb nu gezien dat een zeer dreigende lucht niet kan zeggen dat er ook onweer uit kan komen, ik dacht altijd dat dat zo was met zo'n zwarte lucht, maar helaas, nog geen onweer gezien.

Dan opeens veranderd het weer in bijna herfst achtig weer en zelfs winters met gewoon -2 's avonds gevolg nog steeds geen onweer, het is koud en het is te merken dat het afgelopen jaar ook zeer koud was, mijn energie jaarafrekening is wel beetje te hoog, ik wil zomer en onweer niet kou hagel en kachel aan. Zie de komende dagen ook geen onweerkans en mocht die er toch komen dan mag het wel wat warmer worden. Er komen denk ik in de zomer nog heftiger onweersbuien, het was afgelopen zomer ook al zo, en het klimaat doet raar, dus verwacht een zeer goede lente en zomer met veel en heftig onweer
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
2 april 2010, 21:41 uur | Bericht #110676
Citaat van Black Identity, vrijdag 2 april 2010, 20:39 uur april doet wat ie wil, ik wil de zomer, want dit onstuimig weer met veel regen en wind vind ik maar niets. Helaas geen onweer te bekennen, afgelopen maandag was het een heerlijke avond zelfs warm, ik dacht toen eindelijk de zomer breekt aan of de lente, daarna zag het er eergister avond goed uit met die dreigende lucht, dreigende lucht die me deed denken aan de opkomst van onweer, maar heb nu gezien dat een zeer dreigende lucht niet kan zeggen dat er ook onweer uit kan komen, ik dacht altijd dat dat zo was met zo'n zwarte lucht, maar helaas, nog geen onweer gezien.

Dan opeens veranderd het weer in bijna herfst achtig weer en zelfs winters met gewoon -2 's avonds gevolg nog steeds geen onweer, het is koud en het is te merken dat het afgelopen jaar ook zeer koud was, mijn energie jaarafrekening is wel beetje te hoog, ik wil zomer en onweer niet kou hagel en kachel aan. Zie de komende dagen ook geen onweerkans en mocht die er toch komen dan mag het wel wat warmer worden. Er komen denk ik in de zomer nog heftiger onweersbuien, het was afgelopen zomer ook al zo, en het klimaat doet raar, dus verwacht een zeer goede lente en zomer met veel en heftig onweer



en dat is ook een grote wens van mij
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2010, 08:03 uur | Bericht #110704
Hmm wat dat betreft toch wel interessant dus. Even GFS en WRF-ARW kijken.

EDIT: Beide zijn voor vandaag ronduit slecht. GFS geeft hier niet eens een convectief neerslagsignaal maar gewoon een ordinair regengebied | Gewijzigd: 3 april 2010, 08:07 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 april 2010, 11:01 uur | Bericht #110722
1.gif

2.gif

3.gif
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2010, 11:17 uur | Bericht #110723
Citaat van Maxim1110, vrijdag 2 april 2010, 15:49 uur Zat er vanmiddag aan te denken om maar een topic te openen als niemand anders het deed, maar was van plan even op de nieuwe run te wachten. Maargoed, zo kan het ook. Aandachtspunt is wel het feit dat GFS en ARW niet helemaal overeenkomen: GFS geeft zondag de beste kansen en ARW zaterdag, maar het kan zijn dat een van de 2 de volgende run bijdraait, aangezien het toch al niet te ver weg meer is.

Mag ik even vermelden dat de ARW variant van WRF niet geheel betroubaar is.
Dit zeg ik dan wel uit ervaring met het model.
De meest betrouwbare is het NNM model van WRF.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2010, 11:19 uur | Bericht #110724
Citaat van Boxer, vrijdag 2 april 2010, 17:20 uur Ach, nog een maand of 1,5 en dan komen de CAPE waarden weer rond de 3000 uit en de Li rond de -10. Dan hebben we echte kansen

Das wel heel erg extreem, zulke waarden komen maar zeeeeeer zelden voor!!
Dat zou wel extreme buien opleveren.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2010, 11:21 uur | Bericht #110725
Inmiddels ook een Update van Karim: http://severeweatheroutlook.blogspot.com/


zaterdag 3 april 2010
In vergelijking met wat de modellen gisteren lieten zien is de situatie vandaag net iets dynamischer met toch significante shear en de aanwezigheid van een LU gebied van een Franse jetstreak. De onstabiliteit stijgt in de namiddag door de dagelijkse gang naar waarden tot zo'n 200-300 J/kg en de onstabiliteit is redelijk diep (EQL rond 7000m bij een LI rond -0.5).

De meeste buien of onweerscellen zullen onschuldig zijn maar lokaal kan één of andere cel mijn inziens toch uitgroeien tot een wat actiever exemplaar. Dit lijkt vooral in de eerste uren het geval te zijn, want wanneer de onstabiliteit piekt neemt de shear snel af.

Zondag blijf ik opnieuw onweer geven maar geen dynamische toestanden meer dan in de kern van een hoogtetrog.

bron:severeweatheroutlook.blogspot.com | Gewijzigd: 3 april 2010, 11:22 uur, door PietBerger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 april 2010, 11:22 uur | Bericht #110726
Citaat van Maxim1110, vrijdag 2 april 2010, 16:49 uur Zat er vanmiddag aan te denken om maar een topic te openen als niemand anders het deed

Als het goed is kunnen dat maar drie mensen doen. Piet Berger, Knightdoppler en ik.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 april 2010, 11:23 uur | Bericht #110727
Citaat van Piet Berger, zaterdag 3 april 2010, 11:21 uur De meeste buien of onweerscellen zullen onschuldig zijn maar lokaal kan één of andere cel mijn inziens toch uitgroeien tot een wat actiever exemplaar. Dit lijkt vooral in de eerste uren het geval te zijn

Even fototoestel leeg halen

Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
3 april 2010, 11:29 uur | Bericht #110728
Hmm maar die kansen beperken zich dan dus weer meer voor het zuiden ..

Als er echt actieve cellen ontstaan die een beetje in de buurt komen pak ik toch de auto maar even, heb er vandaag de tijd voor..

Dan heb ik in ieder geval nog wat
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
3 april 2010, 11:51 uur | Bericht #110730
Citaat van Piet Berger, zaterdag 3 april 2010, 10:19 uur Das wel heel erg extreem, zulke waarden komen maar zeeeeeer zelden voor!!
Dat zou wel extreme buien opleveren.


Positief blijven denken Piet, wie weet komt het dit jaar een x uit
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 april 2010, 12:00 uur | Bericht #110731
Citaat van Piet Berger, zaterdag 3 april 2010, 11:17 uur Mag ik even vermelden dat de ARW variant van WRF niet geheel betroubaar is.
Dit zeg ik dan wel uit ervaring met het model.
De meest betrouwbare is het NNM model van WRF.

Nja ik weet dat NMM heel betrouwbaar is maar die doet het weer eens niet. Was vooral naar ARW aan het kijken vanuit oa de ervaring dat die 20 maart erg goed aangaf. Maar ik heb nog niet veel ervaring met ARW dus dat kan een toevalstreffer geweest zijn.

QUOTE(jan van ooijen @ Apr 3 2010, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Als het goed is kunnen dat maar drie mensen doen. Piet Berger, Knightdoppler en ik.

Hmm right wist ik niet. Nouja dan moet ik gewoon wachten tot een van jullie het doet he
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 296 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 296, lezen 3 mensen het topic "Rood,oranje,geel,groen,blauw,indigo,violet.".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden