Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Calhoun, IA; Carroll, IA; Crawford, IA; Greene, IA; Pocahontas, IA; Sac, IA; Webster, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Camp, TX; Cass, TX; Morris, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Camp, TX; Franklin, TX; Morris, TX; Titus, TX; Wood, TX.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lonoke, AR; Prairie, AR; White, AR.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, CO; Jefferson, CO.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
tierama
Lid
Woonplaats: Bodegraven (ZH)
Berichten: 183
Lid sinds: 23 jun. 2010
5 januari 2011, 22:20 uur | Bericht #203172
vuur gaat op. rook richting mid.nl. ze zeggen dat het niet giftig is. leugenaars, neerslag over midden nederland. waarom wrdt er een wijk geevacuweerd? las net dat dat de nederlandse zendamateurs zijn ingeschakeld om p2000 over te nemen/ondersteunen
Woonplaats: Enschede
Berichten: 381
Lid sinds: 19 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 22:23 uur | Bericht #203175
Citaat van kaya, woensdag 5 januari 2011, 22:15 uur he collega
dit is een brand die je niet gauw vergeet.ik hoop het niet mee te maken hier bij de akzo met die peroxide.

Nee inderdaat dat moeten we niet hebben . Heb vandeweek al druk genoeg gehad bij huuskes vlees verwerkings berdijf in Enschede het was naar grote brand opgeschaald ben je klaar mee vanaf 4 uur snachts tot 8 uur smorgens en ik had nacht diens maar als je bezig bent blijf je bezig he dat weet je wel hahaha maar gelukkig hebben we het tot nu toe nog rustig gehad en ook in deventer denk ik ga zo lekker slapen morgen weer aan het werk ik wens je een fijne avond toe en doe rustig aan
Waarom deze advertentie?
killarbee
Lid
Woonplaats: Sint Annaparochie
Berichten: 152
Lid sinds: 7 jun. 2007
5 januari 2011, 22:23 uur | Bericht #203176
Citaat van brandweer, woensdag 5 januari 2011, 22:08 uur :| Mijn dienst zit er op gelukkig maar want als ik in moerdijk had gewerkt was ik nog lang niet thuis geweest wens de collega's
succes daar en zet hem op




Instelling van lik-me-vessie... sorry dat ik het zeg
Kriebels
kaya
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 284
Lid sinds: 26 mei. 2009
5 januari 2011, 22:27 uur | Bericht #203183
half elf wordt blusdeken aangebracht
iedereen wordt verzocht binnen te blijven ivm schadelijke rook
Woonplaats: Enschede
Berichten: 381
Lid sinds: 19 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 22:30 uur | Bericht #203184
Citaat van killarbee, woensdag 5 januari 2011, 22:23 uur Instelling van lik-me-vessie... sorry dat ik het zeg
Ik wil niet veel zeggen hoor maar ik doe het werk graag ook juist voor de burgers maar ik kan je wel zeggen dat het zwaar werk is hoor en dat je elke keer weer blij bent dat je heel thuis komt bij je gezin ik hoop dat je dat ook snapt in plaats van te gaan schreeuwen van lik me versie je blij zijn dat wij dit werk doen voor het lullige loon wat we er voor krijgen maar goed ik ben met deze persoon uigepraat ga er niet meer op in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 22:39 uur | Bericht #203193
Chemicaliënbranden beste laten uitbranden

Chemicaliënbranden zoals in Moerdijk, kunnen het beste uitbranden. Alleen dan kan je voorkomen dat een deken van onverbrande chemicaliën zich over de grond verspreidt en zo in bewoonde gebieden kan binnenstromen. Dat zegt Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de TU Delft in Nieuwsuur. Op dit moment is nog steeds niet bekend om welke chemicaliën het gaat. Het bedrijf kent op haar lijst ruim 80 chemische stoffen die verwerkt worden. Omdat al de aanwezige stoffen op het bedrijf tegelijk in rook opgaan, is niet goed in te schatten wat de gevolgen zijn voor de volksgezondheid.

Bron: Blik Op nieuws
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 22:41 uur | Bericht #203195
A16 afgesloten vanwege brand Moerdijk

Rijkswaterstaat heeft woensdagavond besloten de A16 in beide richtingen af te sluiten. Het gaat in beide richtingen om 10 kilometer weg. De weg richting Breda is afgesloten bij Zwijndrecht, de weg richting Rotterdam bij knooppunt Zonzeel. De afsluiting is voor onbepaalde tijd. Dat heeft de verkeersdienst van de ANWB gemeld. De brandweer gaat het vuur op het terrein van het bedrijf Chemie-Pack bestrijden met een zogenoemde 'blusdeken'. Hierbij komt veel rook vrij die flinke overlast kan veroorzaken voor het verkeer.

Treinverkeer
Het treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is woensdagavond op last van de brandweer stilgelegd in verband met de brand in Moerdijk. Dat meldde een woordvoerster van spoorbeheerder ProRail. Waarschijnlijk rijden er de rest van de avond geen treinen meer, maar dat hangt van de brandweer af, aldus de woordvoerster.

Bron: NU.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 22:42 uur | Bericht #203197
Brand over hoogtepunt heen

De brand in chemiebedrijf Chemie-Pack in Moerdijk is over zijn hoogtepunt heen. Op een groot deel van het terrein is het vuur al uit. Alleen het kantoor brandt nog. Dat heeft de politie gemeld. De brandweer gaat de brand woensdagavond vanaf half elf bestrijden met een blusdeken van schuim. De deken wordt aangebracht om de brand in één keer met een grootschalige en gerichte actie te bestrijden. Hierbij kan veel rook vrijkomen die geuroverlast en irritatie aan de ogen en huid kan veroorzaken. Daarom verzoekt de brandweer inwoners van Moerdijk, Hoeksche Waard, Alblasserwaard en Zwijndrechtsewaard met klem alle ramen en deuren te sluiten en huisdieren binnen te houden. Dat heeft burgemeester Wim Denie van Moerdijk woensdagavond gemeld.

Bron: De Pers
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
kaya
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 284
Lid sinds: 26 mei. 2009
5 januari 2011, 22:55 uur | Bericht #203217
Citaat van brandweer, woensdag 5 januari 2011, 22:30 uur Ik wil niet veel zeggen hoor maar ik doe het werk graag ook juist voor de burgers maar ik kan je wel zeggen dat het zwaar werk is hoor en dat je elke keer weer blij bent dat je heel thuis komt bij je gezin ik hoop dat je dat ook snapt in plaats van te gaan schreeuwen van lik me versie je blij zijn dat wij dit werk doen voor het lullige loon wat we er voor krijgen maar goed ik ben met deze persoon uigepraat ga er niet meer op in.
Helemaal mee eens
Wij gaan naar binnen waar zij naar buiten rennen.
En opmerkingen maken over hulpverleners is zo makkelijk , maar ze weten niet waar ze over praten.Het werk is zwaar n vaak krijg je nog shit over je heen dat wil je niet geloven.Ik weet dat een inzet uitputtend kan zijn en dat de bevolking voor hulpverleners meer eerbied mag krijgen.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 381
Lid sinds: 19 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 23:03 uur | Bericht #203222
Citaat van kaya, woensdag 5 januari 2011, 22:55 uur Helemaal mee eens
Wij gaan naar binnen waar zij naar buiten rennen.
En opmerkingen maken over hulpverleners is zo makkelijk , maar ze weten niet waar ze over praten.Het werk is zwaar n vaak krijg je nog shit over je heen dat wil je niet geloven.Ik weet dat een inzet uitputtend kan zijn en dat de bevolking voor hulpverleners meer eerbied mag krijgen.

Nou collega bedank voor het bericht mischien word het voor zulke mensen eens duidelijk wat wij mee maken.
We worden al vaak genoeg uitgescholden tijdens het werk of bedreigd. Daarom ga ik er niet op in want ik maak me er aleen maar kwaad om en dat heeft ook geen zin hahaha ik wens je een fijne avond toe en werkse met je volgende dienst M.v.g. Danny
killarbee
Lid
Woonplaats: Sint Annaparochie
Berichten: 152
Lid sinds: 7 jun. 2007
5 januari 2011, 23:03 uur | Bericht #203223
Citaat van kaya, woensdag 5 januari 2011, 22:55 uur Helemaal mee eens
Wij gaan naar binnen waar zij naar buiten rennen.
En opmerkingen maken over hulpverleners is zo makkelijk , maar ze weten niet waar ze over praten.Het werk is zwaar n vaak krijg je nog shit over je heen dat wil je niet geloven.Ik weet dat een inzet uitputtend kan zijn en dat de bevolking voor hulpverleners meer eerbied mag krijgen.



Alle respect, maar roepen dat je gelukkig thuis zit .. omdat je anders had moeten werken ... al ben je 100 keer uitgerukt vandaag .. ik vind dat een slechte instelling! Ikzelf zit ook in de hulpverlening, weliswaar een ander vakgebied, maar ik vind zulke opmerkingen gewoon weg waardeloos! Hulpverlener of niet, ik denk dat je dan moet gaan nadenken of je wel het juiste beroep hebt gekozen danwel niet klaar bent voor een carriereswitch.

Mah goed back on-topic .. iets met vuur en mensen die er wel voor staan. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 23:06 uur, door killarbee
Kriebels
hemavijo
Lid
Woonplaats: Willemstad
Berichten: 34
Lid sinds: 26 nov. 2010
5 januari 2011, 23:10 uur | Bericht #203229
Willemstad, gemeente Moerdijk; Schuimdeken is uitgesteld volgens de media. Moeilijk informatie te krijgen maar t blijft hopen dat het vuur niet naar links uit slaat want dan hebben we vette problemen
Woonplaats: Enschede
Berichten: 381
Lid sinds: 19 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 januari 2011, 23:12 uur | Bericht #203230
Citaat van killarbee, woensdag 5 januari 2011, 23:03 uur Alle respect, maar roepen dat je gelukkig thuis zit .. omdat je anders had moeten werken ... al ben je 100 keer uitgerukt vandaag .. ik vind dat een slechte instelling! Ikzelf zit ook in de hulpverlening, weliswaar een ander vakgebied, maar ik vind zulke opmerkingen gewoon weg waardeloos! Hulpverlener of niet, ik denk dat je dan moet gaan nadenken of je wel het juiste beroep hebt gekozen danwel niet klaar bent voor een carriereswitch.

Mah goed back on-topic .. iets met vuur en mensen die er wel voor staan.


Kijk mischien heb je het te letelijk genomen met wat ik zij oke maar dat bedoel ik niet zo ik bedoel aleen te zeggen dat als je klaar bent met je werk weer blij mag zijn dat je weer lekker thuis bent bij je gezin en tuurlijk gaat het werk door in z'n situatie en dat doe ik dan ook graag gaat het niet om maar hoop dat je ook kan begrijpen dat wij blij zijn net als iedreen weer lekker thuis te zijn dus we leggen het bij deze neer anders kijken we elkaar altijd met een bozo oog aan en daar hebben we ook niks aan toch In ieder geval nog een fijne avond toegewenst en kijk uit met de gladheid
bliss
Lid
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 158
Lid sinds: 12 jul. 2010
5 januari 2011, 23:16 uur | Bericht #203235
Citaat van debbieke, woensdag 5 januari 2011, 22:00 uur Brandweer legt schuimdeken over vuur

De brandweer gaat binnen anderhalf uur een zogenoemde schuimdeken leggen over het vuur dat al sinds woensdagmiddag woedt in chemiebedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. De brand leek woensdagavond even af te nemen in heftigheid, maar het vuur laaide weer op toen de kantoorruimte van het bedrijf vlam vatte. Het kantoor van Chemie-Pack heeft allerlei brandwerende voorzieningen, zoals sprinklers en vuurwerende muren. De hitte van het vuur in naburige percelen heeft de ruimte echter toch in lichterlaaie gezet. Op de rest van terrein is het vuur redelijk onder controle.

Bron: AD.nl



Is mislukt hoor ik net.. vuur is te hevig !
kaya
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 284
Lid sinds: 26 mei. 2009
5 januari 2011, 23:16 uur | Bericht #203236
Ik wil het toch even opnemen voor een collega.
Misschien bedoelt hij dat het de eerste 5 minuten spannend zijn. waterkannon afleggen en daarna afwachten.Je kunt als brandweerman beter een korte heftige inzet hebben als een zeer grote brand als deze.Dit soort inzetten zijn afleggen wachten tot het vuur uit is en wachten op de commando inpakken.>dus ik weet wat Danny bedoelt.
killarbee
Lid
Woonplaats: Sint Annaparochie
Berichten: 152
Lid sinds: 7 jun. 2007
5 januari 2011, 23:17 uur | Bericht #203237
Citaat van brandweer, woensdag 5 januari 2011, 23:12 uur Kijk mischien heb je het te letelijk genomen met wat ik zij oke maar dat bedoel ik niet zo ik bedoel aleen te zeggen dat als je klaar bent met je werk weer blij mag zijn dat je weer lekker thuis bent bij je gezin en tuurlijk gaat het werk door in z'n situatie en dat doe ik dan ook graag gaat het niet om maar hoop dat je ook kan begrijpen dat wij blij zijn net als iedreen weer lekker thuis te zijn dus we leggen het bij deze neer anders kijken we elkaar altijd met een bozo oog aan en daar hebben we ook niks aan toch In ieder geval nog een fijne avond toegewenst en kijk uit met de gladheid

Ja, sorry je hebt ook gelijk, beetje kort door de bocht. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 23:22 uur, door killarbee
Kriebels
hemavijo
Lid
Woonplaats: Willemstad
Berichten: 34
Lid sinds: 26 nov. 2010
5 januari 2011, 23:19 uur | Bericht #203241
Citaat van bliss, woensdag 5 januari 2011, 23:16 uur Is mislukt hoor ik net.. vuur is te hevig !


Klopt t vuur gaat hevig door, en nu is ook de a17 dicht. De berichtgeving spreekt zich echt aan alle kanten tegen
bliss
Lid
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 158
Lid sinds: 12 jul. 2010
5 januari 2011, 23:22 uur | Bericht #203245
Citaat van kaya, woensdag 5 januari 2011, 22:55 uur Helemaal mee eens
Wij gaan naar binnen waar zij naar buiten rennen.
En opmerkingen maken over hulpverleners is zo makkelijk , maar ze weten niet waar ze over praten.Het werk is zwaar n vaak krijg je nog shit over je heen dat wil je niet geloven.Ik weet dat een inzet uitputtend kan zijn en dat de bevolking voor hulpverleners meer eerbied mag krijgen.



Hulpverleners in overheidsdienst worden naar mijn mening ook nog eens zwaar onderbetaald. Van mij mag het salaris wel flink omhoog !
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
5 januari 2011, 23:33 uur | Bericht #203258
8| Zag het net op het nieuws. Weet je rook is altijd schadelijk, zeker de kleinste deeltjes die in je longblaasjes kunnen terecht komen....
Hier in België zeggen ze ook altijd bij een brand, gewoon ramen en deuren sluiten, er is geen gevaar voor de volksgezondheid. Zal wel Pfff.

Hopelijk krijgen ze de brand snel onder controle en gaan alle hulpverleners straks gezond en wel naar huis.
Brisk
Lid
Woonplaats: Arnhem (zuid) - Gelderland
Berichten: 1237
Lid sinds: 22 dec. 2009
5 januari 2011, 23:56 uur | Bericht #203273
Schuimdeken tegen brand Chemie-Pack Moerdijk succesvol

MOERDIJK - De enorme brand woensdag bij Chemie-Pack op industrieterrein Moerdijk is onder controle, maar het sein 'brand meester' is nog niet gegeven. De poging om de brand met een gefaseerde 'blusdeken' te doven lijkt succesvol. Omroep Brabant Radio werd woensdag ingeschakeld als rampenzender en zendt tot twaalf uur live uit. Om halftwaalf is de laatste extra uitzending van Brabant Nieuws op tv.

De blusoperatie kan leiden tot stankoverlast en een hevige rookontwikkeling. Ook kunnen omwonenden ongeveer twee uur last krijgen van geïrriteerde ogen, huid en luchtwegen. Ogen spoelen met water en een nat washandje voor de mond, kunnen helpen. De gemeente adviseert omwonenden binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden. Door de blusdeken moet worden voorkomen dat de brand alsnog overslaat naar de aangrenzende Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM). Het treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is woensdagavond op last van de brandweer stilgelegd. Ook delen van de snelwegen A16 en A17 werden afgesloten.

Steekvlammen
De enorme brand met grote rookwolken en steekvlammen tot veertig meter hoog brak woensdagmiddag rond halfdrie uit. De brand woedt aan de Vlasweg. De brand ontstond in de middelste van drie loodsen, die diende als verpakkingsloods.

De brandweer verwachtte eerst de brand rond negen uur onder controle te hebben, maar het vuur sloeg over naar een kantoorruimte die snel in vlammen op ging. De brandweer bestrijdt de opnieuw opgelaaide brand met extra schuim en extra water. Sommige personeelsleden stonden huilend naar de brand te kijken. De brandweer verwacht nu dat het sein brand meester pas in de loop van woensdagnacht kan worden gegeven.

Overgeslagen
Het vuur was ook overgeslagen naar het aangrenzende scheepsschroevenfabriek Wärtsilä, het bedrijf naast Chemie-Pack. De brand bij Wärtsilä was rond zes uur geblust. Er is weinig meer van over dan verwrongen staal. De brand kon overslaan doordat brandende vloeistof naar het bedrijf stroomde.

Onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek naar de brand aangekondigd. De eerste gegevens werden woensdag al verzameld. De onderzoekers kijken naar de oorzaak en achtergronden van de brand en naar de crisisbestrijding.

Dwangsom
Chemie-Pack met ongeveer 50 medewerkers bewerkt en verpakt chemische producten voor onder meer de rubberindustrie, landbouw en verfindustrie. In 2006 kreeg het bedrijf door de gemeente Moerdijk een dwangsom opgelegd na een controle van de brandbestrijdingssystemen, meldt BN de Stem (te lezen op een site over Moerdijk). Ook in 1992 kwam het bedrijf al eens in opspraak omdat het de zaakjes niet op orde zou hebben. Tweede-Kamerlid Diederik Samson maakt op Twitter melding van vijf overtredingen van het 'Besluit Risico Zware Ongevallen'. Volgens burgemeester Wim Denie voldeed Chemie-Pack in oktober 2010 aan alle voorschriften.

Levensgevaarlijk
Bij de brand in Moerdijk zouden geen gevaarlijke stoffen in de lucht gemeten. Dat is volgens burgemeester Denie gebleken uit metingen van het RIVM. Dat betekent niet dat er pertinent geen gevaarlijke stoffen in de rookwolken zitten.

Volgens een brandweerman zit er ‘levensgevaarlijk spul’ in de rookpluim. Dat zei ook een werknemer van Chemie-Pack, die niet voor camera wilde reageren. Volgens medewerkers is bij het bedrijf 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch materiaal opgeslagen. Zij spreken over giftig en bijtende chemicaliën, die het bedrijf verwerkt. Dat bevestigt de politie.

Inwoners van Moerdijk en Dordrecht worden geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. "Deze rookwolk is niet goed voor de gezondheid", aldus de politie. De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit adviseerde woensdag in afwachting van de uitkomsten van onderzoek op grasmonsters vee en kleinvee niet buiten te laten grazen.

Voor meer informatie kan er gebeld worden naar het noodnummer van de gemeente Moerdijk is 0800-1351. De website Crisis.nl die ook informatie verstrekte, was door een storing enige tijd niet bereikbaar. Het noodnummer gaf enige tijd geen gehoor.

Enorme rookwolk
De rookwolken heeft zich verspreid in een gebied van Moerdijk en Rotterdam tot Utrecht. De stank van de brand was in Utrecht te ruiken, aldus weerinstituut KNMI. De rookwolk was te zien op satellietbeelden. Eerder gebeurde dat volgens het KNMI ondermeer met de rookpluim die ontstond als gevolg van de vuurwerkramp in Enschede. In de loop van woensdagavond was de rook tot zulke hoogte gestegen dat die nauwelijks nog gevaar kon opleveren.

Massaal
Er zijn 150 brandweermannen aan het blussen. Brandweerkorpsen uit alle West-Brabantse gemeenten en Tilburg zijn aanwezig. Ook zijn er vier crashtenders, blusreuzen ingezet. De brandweer zegt verder dat het bedrijventerrein slecht bereikbaar is, omdat het aan het water ligt. Twee brandweerwagens van de bedrijfsbrandweer van Shell helpen bij het blussen. Shell heeft zelf een chemiecomplex in Moerdijk. De brandweer ondervond tijdens het blussen veel hinder van de heftige explosies.

Afgesloten
Op last van de hulpdiensten werd het scheepvaartverkeer op het Hollandsch Diep stilgelegd. Het Hollandsch Diep stroomt ten noorden van het industrieterrein. De afslagen naar Moerdijk vanaf de snelweg A17 werden afgesloten. Kijkers naar de brand veroorzaakten woensdagmiddag op de A16 een lange file. Omstreeks vijf uur stond het verkeer richting zuiden voor de Moerdijkbrug volgens de ANWB over acht kilometer stil.

Landelijk coördinatiecentrum
De inwoners van Moerdijk, Dordrecht en Hoeksche Waard moeten ramen en deuren gesloten houden vanwege de brand in Moerdijk. In Zuid-Holland geldt de hoogste alarmfase. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft ook het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) in werking gesteld. Dat is een landelijk coördinatiecentrum in Driebergen voor de inzet van brandweer en overige hulpdiensten. Leidinggevenden van de politie, de brandweer en de Milieudienst Rijnmond (DCMR) komen ook bijeen. Zij doen dat om voorbereidingen te treffen mocht de rookwolk van de brand bij de Moerdijk de Rotterdamse regio binnenkomen.

Vijftig jaar
Chemie-Pack heeft sinds 1982 in Moerdijk een terrein van 20.000 vierkante meter en vanaf 2006 een opslagloods voor ongeveer tweeduizend pallets. Volgens de website van Chemie-Pack heeft het een opslagpark met tien tanks van 23.500 liter. In de verwarmde tanks zijn brandbare, giftige en bijtende stoffen opgeslagen. Het bedrijf bestaat vijftig jaar.


Bron: www.omroepbrabant.nl
Tyshane's: O-O's (What the f*ck is?) winterwoordenboek!
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 247 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 247, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden