Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
12 maart 2011, 14:38 uur | Bericht #218712
Aardbeving 6.4, 33 km uit de kust.
Dat kan niet goed zijn

Magnitude 6.4
Date-Time Saturday, March 12, 2011 at 13:15:41 UTC
Saturday, March 12, 2011 at 10:15:41 PM at epicenter

Location 37.261°N, 141.175°E
Depth 37.5 km (23.3 miles)
Region NEAR THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
Distances 33 km (20 miles) NE (48°) from Iwaki, Honshu, Japan
82 km (51 miles) SE (130°) from Fukushima, Honshu, Japan
113 km (70 miles) SSE (167°) from Sendai, Honshu, Japan
218 km (136 miles) NE (35°) from TOKYO, Japan

Location Uncertainty horizontal +/- 16.8 km (10.4 miles); depth +/- 0.9 km (0.6 miles)
Parameters NST=366, Nph=374, Dmin=476.4 km, Rmss=0.49 sec, Gp= 50°,
M-type="moment" magnitude from initial P wave (tsuboi method) (Mi/Mwp), Version=8
Source U.S. Geological Survey, National Earthquake Information Center:
World Data Center for Seismology, Denver

Event ID usc00020na
| Gewijzigd: 12 maart 2011, 14:40 uur, door smarkie
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
12 maart 2011, 14:46 uur | Bericht #218713
http://nos.nl/video/225108-helikopterbeeld...n-omgeving.html

hier een aantal videobeelden van de Enorme branden (alleen eerste stukje)

en check dit dan
!!
http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/m...hits_japan.html

zitten wel een paar eerder geposte afbeeldingen tussen | Gewijzigd: 12 maart 2011, 14:52 uur, door gerard van den brink
Waarom deze advertentie?
gerard112
Lid
Woonplaats: Spijk groningen
Berichten: 559
Lid sinds: 23 sep. 2010
12 maart 2011, 15:05 uur | Bericht #218716
NHK World: De eigenaar van Fukushima 1 kerncentrale heeft aangekondigd dat een kernsmelting plaatsvindt in de fabriek.

Japanse chef kabinet minister bevestigt straling lekkage is opgetreden van de explosie in de kerncentrale van #Fukushima - Reuters

3 burgers in Fukushima gediagnosticeerd w stralingsvergiftiging. Buiten wachten op redding in de buurt van plant @ tijd van explosie NHK

Drie slachtoffers van de radioactieve straling al in het ziekenhuis | Gewijzigd: 12 maart 2011, 15:15 uur, door gerard112
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
12 maart 2011, 15:09 uur | Bericht #218717
Citaat van gerard112, zaterdag 12 maart 2011, 15:05 uur NHK World: De eigenaar van Fukushima 1 kerncentrale heeft aangekondigd dat een kernsmelting plaatsvindt in de fabriek.

Japanse chef kabinet minister bevestigt straling lekkage is opgetreden van de explosie in de kerncentrale van #Fukushima - Reuters


Volgens mij werd er gezecht, juist niet.?
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 15:19 uur | Bericht #218718
huh?
de berichten hier worden steeds tegenstijdiger XD
k snap dr geen zak meer van
met vriendelijke groet,

Marcel
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 15:19 uur | Bericht #218719
Duizenden mensen spoorloos in Minamisanriku

Van ongeveer 9500 inwoners van de Japanse plaats Minamisanriku ontbreekt vooralsnog elk spoor. Het gaat om bijna de helft van de inwoners van het aan de Grote Oceaan gelegen stadje.



Minamisanriku ligt in de prefectuur Miyagi, die vrijdag zwaar werd getroffen door een aardbeving en een tsunami. In andere dorpen en steden in het gebied is ook sprake van grote aantallen doden en vermisten.

Een leger van tienduizenden reddingswerkers heeft zaterdag in Japan geprobeerd om mensen te helpen in het gebied dat het zwaarst is getroffen door de aardbeving en de tsunami van een dag eerder. Het Japanse persbureau Kyodo meldde op gezag van premier Naoto Kan dat er inmiddels drieduizend mensen zijn gered.

Ongeveer vijftig landen hebben Japan inmiddels hulp toegezegd. De Verenigde Staten, die 50.000 militairen hebben gelegerd in Japan, stuurden al een vloot met onder meer twee vliegdekschepen naar het rampgebied.

Langs de kust in het noordoosten van Japan zijn hele dorpen en steden van de kaart geveegd door de tsunami. Ook woeden er nog vele branden. De aardbeving, de zwaarste in de geschiedenis van Japan, veroorzaakte eveneens grote schade.

Bron: AD | Gewijzigd: 1 maart 2017, 09:59 uur, door Joyce.s
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
12 maart 2011, 15:22 uur | Bericht #218721
Citaat van marcel`westland, zaterdag 12 maart 2011, 15:19 uur huh?
de berichten hier worden steeds tegenstijdiger XD
k snap dr geen zak meer van


Ik lees op internet ook telkens tegenstrijdige berichten!
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 maart 2011, 15:23 uur | Bericht #218722
Citaat van WimB, zaterdag 12 maart 2011, 13:31 uur Hij heeft totaal geen gelijk, er is totaal niks te merken van een doofpotoperatie, anders zou je nog niet eens weten dat er een ontploffing is geweest. Gewoon bangmakerij en doemscenario-theorie, dan kun je net zo goed in 2012 gaan geloven.

Ik heb geen behoefte aan bangmakerij en doemscenario-theorie. In 2012 en vernietigende invloed van de super maan op de 19e geloof ik ook helemaal niet.

Wel weet ik dat, waar enorme belangen in het spel zijn, berichten dikwijls niet de waarheid bevatten of dat nu in Japan, Nederland, de VS, China of Noord-Korea is. In dit geval de belangen van de atoomlobby!

Zo'n ontploffing in een gebied dat door heel de wereld bekeken wordt i.v.m. de aardbeving en Tsunami valt niet stil te houden, maar gisteren zei de Japanse overheid nog dat ze de boel in de betreffende kerncentrale onder controle hadden en dat er geen straling vrij kwam. 'Het koelsysteem was uitgevallen. Volgens kabinetschef Yukio Edano is er geen direct gevaar door de mechanische fout die is opgetreden. Er is geen straling vrijgekomen. Tweeduizend omwonenden zijn uit voorzorgsmaatregelen geëvacueerd.' Dat was gisteren!

Hoe verklaar je 'het onder controle hebben' met de ontploffing van vanmorgen? Ik concludeer dan dat men ons gisteren niet alles heeft verteld. Men had het dus niet onder controle! Ik geloof ook nu nog steeds dat ons niet alles wordt verteld.

Inmiddels het gebied waaruit bewoners geëvacueerd zijn opnieuw vergroot en wordt er 'verhoogde radioactiviteit' waargenomen. 'Niet duidelijk is hoe sterk de straling is...' (NOS-TT). Ik zet daar sterk mijn vraagtekens bij. Weet men dat echt niet, kom nou toch zeg. OK geen doofpot. Laten we het dan maar houden op achterwege laten van de juiste info.

Natuurlijk wordt geëvacueerd uit 'voorzorg', maar dat is pas uitgebreid naar 20km nadat er meer aan de hand was dan het 'onder controle hebben van de problemen met de koeling' t.w. de ontploffing.
Goed, nu wordt gezegd dat de behuizing niet is beschadigd en dat de straling afneemt. Daar hoop ik dan maar op voor de omwonenden, want die hebben het al zwaar voor hun kiezen gehad.

Niemand zit op een Meltdown te wachten, maar die blijven nu eenmaal mogelijk met kerncentrales, als het ene na het andere beveiligings/koelingscircuit uitvalt.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
12 maart 2011, 15:25 uur | Bericht #218724
Radioactieve stikstof in vrijgelaten stoom blijft maar 5 seconden radioactief. http://j.mp/fYZoRR
mercedes
Lid
Woonplaats: amsterdam
Berichten: 154
Lid sinds: 19 jul. 2008
12 maart 2011, 15:30 uur | Bericht #218725
oke, ik hoorde net op cnn ivm kernreactor dat de eerste 24 uur kritiek zijn, bovendien zijn de naschokken nog steeds hevig, dit kan weken tot maanden duren.

mijn vraag is: wat als er weer een beving is in de buurt van de reactor, hij lekt toch al, en het zeewater idee om het af te koelen is ook niet gelukt, volgens mij is de kans op explosie de aankomende dagen van kritiek of zie ik dat verkeerd?

vergeef me als ik het verkeerd zie, de één zegt dat hij uitgeschakeld is, en toch wordt hij steeds heter, naar mijn gevoel klopt er hier iets niet. een man zei, dat vanaf drie maart jongsleden al voorbereid waren op een zeer zware beving.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 maart 2011, 16:29 uur | Bericht #218731
Citaat van SniperEye, zaterdag 12 maart 2011, 15:25 uur Radioactieve stikstof in vrijgelaten stoom blijft maar 5 seconden radioactief.
Dat zou gelden in het geval ze de druk gecontroleerd konden verminderen via filters, wat ze tevergeefs geprobeerd hebben. Het lijkt het me niet erg relevant voor de hevige ontploffing van vanmorgen.

(als ze zo'n procedé nu ook konden gebruiken om alle radioactieve afval van kerncentrales in 5 sec i.p.v. duizenden jaren af te breken zouden we heel wat veiliger zitten, laat me maar weten of ze zover al zijn. Wie weet wordt ik dan gelijk voorstander van kernenergie en koop ik het anders nog 34j, sinds 2005 leegstaande, zwaarbewaakte oud kernenergiebedrijf in Dodewaard op)
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
12 maart 2011, 16:38 uur | Bericht #218733
ik mag het wellicht niet posten maar moest het even doen...sorry mods!

HOUSTON - De aardbeving in Japan heeft de dag iets korter gemaakt. De beving heeft de draaiing van de aarde vrijdag met 1,6 microseconden versneld. De as van de aarde is 15 centimeter verschoven.
© AFP

Deze foto is niet meer beschikbaarm1gz0u0aje5y.jpg

Expert Richard Gross van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft dat berekend, meldden Amerikaanse media zaterdag.

Een microseconde is een miljoenste seconde.

De versnelling was iets meer dan het effect van de aardbeving in Chili vorig jaar. Het meeste effect was er bij de beving in het Indonesische Sumatra in 2004. Toen duurde de dag 6,8 microseconden korter.

Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
12 maart 2011, 16:40 uur | Bericht #218734
@ smoke-soldier: volgens mij is dit bericht al eerder geplaatst

En al die tegenstrijdige berichten .

Ik kom er zot van

Meltdown of geen meltdown?

Ik geraak er helemaal niet meer aan uit
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
12 maart 2011, 16:46 uur | Bericht #218736
http://www.dumpert.nl/mediabase/1397631/7b...grond_open.html

kijk dit filmpje dan op dumpert
dit is eigenlijk best freaky.
(edit) sorry zandduin plaatste dit filmpje al eerder | Gewijzigd: 12 maart 2011, 16:54 uur, door Klapper
you are a god amongst insects
mercedes
Lid
Woonplaats: amsterdam
Berichten: 154
Lid sinds: 19 jul. 2008
12 maart 2011, 16:54 uur | Bericht #218739
idd eng, hoordde je de honden op de achtergrond????
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 17:01 uur | Bericht #218741
Rustig blijven ademhalen jongens...

Meltdown is een term die vaak wordt gebruikt voor anti-groeperingen als voorbeeld van de gevaren van reactors.
Het wil zeggen dat de brandstof binnen in de reactor ongehinderd reageert waardoor de kern smelt en waardoor effectief je de hele reactor wel kunt afschrijven.

Er zijn wel theorieen over een dergelijke massa die door de bodem van het complex heen brandt en de aarde blijft smelten totdat het bij het grondwater komt. Maar in werkelijkheid zijn er best al wel een paar van dit soort situaties geweest en is het nog nooit tot het werkelijke rampscenario gekomen.

Bovendien stamt meltdown uit de tijd dat kerncentrales hier nog niet op gebouwd waren (chernobyl bijvoorbeeld), tegenwoordig worden kerncentrales zo gebouwd dat ook in dit geval er barrieres zijn. En het zijn wel Jappanners he? Het is niet een aftandse reactor in Zuid Waziristan.

Natuurlijk komt er straling vrij bij zoiets. Het is ook onzin als autoriteiten iets anders beweren. Reken maar dat als je met je neus er bovenop gaat staan, die neus er redelijk snel af valt....
Maar de vorm ervan is veel belangrijker. Bij chernobyl werd een flinke hoeveelheid radioactieve as de lucht in geslingerd, wat het bijzonder gevaarlijk maakte. Ook omdat deze wolk zowat heel Europa (en ook recht over NL trouwens) aandeed. Als er dus iets goed in de fik vliegt en wolken radioactieve troep de lucht in slingert, dan wordt het link. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de kern dwars door de aarde heen brandt (moderne reactors zijn daarop gebouwd) en het is zeer onwaarschijnlijk dat er voldoende brandbaar materiaal in de omgeving is om aswolken de lucht in de sturen (ook daar wordt nu op gebouwd). Dat wordt ook denk ik bedoeld wanneer ze zeggen dat de reactor nog niet lekt: er vliegt nog geen hoog-radioactief materiaal de atmosfeer in.
En zo wel... dan waait het waarschijnlijjk de oceaan op. Europa gaat er zeker niets van merken...

Duss... Leuk is anders. Maar vooral voor Japan, die met een enorm blok gesmolten radioactieve troep blijven zitten, wat bijna niet op te ruimen is. Nog afgezien ervan dat dit niet het goedkoopste spul is en je sowieso zulke problemen niet kunt gebruiken na een aardbeving.

Ik denk wel dat er nu een paar ingenieurs wat slechte nachten beleven terwijl ze hopen dat de reactor zo veilig blijft als ze beloofd hadden...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 17:01 uur | Bericht #218742
Dode door tsunami in Indonesië

De tsunami die ontstond door de zware aardbeving van vrijdag bij Japan, blijkt zeker één sterfgeval te hebben veroorzaakt in Indonesië. Een 35-jarige man overleed in een kustdorp van een eilandje in de provincie Papua, dat werd overspoeld door een twee meter hoge vloedgolf. Hij verdronk in een poging zijn familie te redden, zo meldden Indonesische media zaterdag.
Tientallen mensen raakten dakloos toen de tsunami rond half tien 's avonds (lokale tijd) toesloeg. Ook werden een brug en een aantal boten verwoest door het water. De autoriteiten in Indonesië gaven na de beving onder de zeebodem bij Japan een tsunamiwaarschuwing af. Veel mensen vluchtten tijdig naar hoger gelegen plaatsen.

Bron: NU.nl
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 17:12 uur | Bericht #218744
'Japanse kust met 2,4 meter verschoven na aardbeving'

Door de verwoestende aardbeving zou het Japanse hoofdeiland met zo'n 2,4 meter zijn verschoven. Dat zegt Kenneth Hudnut van het VS Geological Survey tegen CNN. Dat zou op te maken zijn uit de beweging van een gps-station en uit actuele kaartaantekeningen van de Japanse autoriteiten. Ook zou de loop van de wereld zijn veranderd.



'Wellicht grootste verschuiving sinds 1960'
Het Italiaanse Instituut voor Geofysica en Vulkanologie berekende dat de aardbeving met een magnitude van 8,9 de as van de aardrotatie met zo'n tien centimeter heeft verschoven. Het gaat wellicht om de grootste verschuiving door een aardbeving sinds 1960 toen Chili te maken kreeg met een beving.

Aardschok Chili 2010
Ook de aardschok in Chili in februari vorig jaar, die een kracht van 8,8 had, beïnvloedde de aardas. Berekeningen van ruimtevaartorganisatie NASA wezen op een verschuiving van acht centimeter. Daardoor is de tijd die de aarde voor een volledige omwenteling nodig heeft, met 1,26 microseconde ingekort. Een microseconde is het miljoenste deel van een seconde.

Bron: AD.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 17:16 uur | Bericht #218745
Situatie Japanse kernreactor wordt ook in België opgevolgd

De situatie rond de nucleaire reactor in Japan wordt ook in België opgevolgd. Dat zegt Karina De Beule, de woordvoerster van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). Voorlopig ziet het er echter niet naar uit dat de Japanse reactor in ons land voor problemen gaat zorgen. Van Tsjernobyl-toestanden is al helemaal geen sprake.



"Wat de impact kan zijn, is nu moeilijk te zeggen. We volgen de zaken hier zo goed mogelijk op, onder meer via de media. Japan heeft geen internationaal alarm gegeven", aldus de woordvoerster. Moest het toch de slechte kant opgaan, dan zal Japan wel het internationale alarmsysteem in werking stellen. De uitstoot van radioactieve stoffen wordt dan nagegaan: wat is de samenstelling ervan en hoe verplaatst de radioactieve wolk zich. Het FANC werkt met het Telerad-netwerk, waarmee de evolutie van de radioactiviteit in België gemeten wordt. Elke vergelijking met de kernramp in Tsjernobyl loopt mank. "In Tsjernobyl ging het om een ander type van reactor, die dagenlang gebrand heeft. Nu heeft het meervoudige beveiligingssysteem gewerkt en bovendien is het reactorvat zelf niet beschadigd", besluit De Beule.

Bron: HLN | Gewijzigd: 1 maart 2017, 09:59 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 maart 2011, 17:20 uur | Bericht #218747
Bijna helft inwoners dorp spoorloos: 3 man mogelijk radioactief besmet (update)

Van ongeveer 9500 inwoners van de Japanse plaats Minamisanriku ontbreekt vooralsnog elk spoor. Het gaat om bijna de helft van de inwoners van het aan de Grote Oceaan gelegen stadje. Ondertussen zijn ook drie slachtoffers uit een groep van negentig patiënten geselecteerd voor een onderzoek. Gevreesd wordt dat ze radioactief besmet zijn geraak. De drie patiënten maken deel uit van een groep van negentig dat geëvacueerd werd uit een dorpje in de buurt van een kerncentrale die geraakt werd door de aardbeving. De slachtoffers liggen in een hospitaal in Futaba-machi. Minamisanriku ligt in de prefectuur Miyagi, die vrijdag zwaar werd getroffen door een aardbeving en een tsunami. In andere dorpen en steden in het gebied is ook sprake van grote aantallen doden en vermisten.



Tienduizenden reddingswerkers
Een leger van tienduizenden reddingswerkers heeft vandaag in Japan geprobeerd om mensen te helpen in het gebied dat het zwaarst is getroffen door de aardbeving en de tsunami van een dag eerder. Het Japanse persbureau Kyodo meldde op gezag van premier Naoto Kan dat er inmiddels drieduizend mensen zijn gered. Ongeveer vijftig landen hebben Japan inmiddels hulp toegezegd. De Verenigde Staten, die 50.000 militairen hebben gelegerd in Japan, stuurden al een vloot met onder meer twee vliegdekschepen naar het rampgebied.

Langs de kust in het noordoosten van Japan zijn hele dorpen en steden van de kaart geveegd door de tsunami. Ook woeden er nog vele branden. De aardbeving, de zwaarste in de geschiedenis van Japan, veroorzaakte eveneens grote schade.

Bron: AD.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 136 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 136, lezen 2 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden