Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2018, 20:45 uur | Bericht #485116
Momenteel worden 2 runs slechter omtrent koude bovenluchten rond de maandwisseling, de periode staat er nog zeker in maar is wat korter.


Het zijn details die ik ook al besproken heb boven en in de post zondag. Ik zie de meeste alweer denken. Zie je nou alweer staat er wat verdwijnt er weer wat, het zijn slechts 2 runs van Ecmwf en Gfs. Die nog tig keer langs komen richting die periode. Hopenlijk pikken ze het weer wat beter op, zie liever dit soort grotere onzekerheden op deze termijn terug als straks in de week zelf. Zo heel veel slechter zijn ze overigens niet voor winterse buien, op weergebied zelfs kleine verschillen. Voor ons heeft dat meteen weer gevolgen, maar met nog zoveel runs te gaan. Eens kijken of dit er weer dikker in komt te staan. Of zoals wel vaker als sneeuw voor de zon verdwijnt. Wat goed mogelijk is helaas!!


Verschil in Ecmwf is het laagje staat er nog wel in, maar nou iets noordelijker en minder uitgediept. In deze setting blijft het bij (natte)sneeuwbuien op de westflank. In de ouwe run was het nog een sneeuwlaag boven onze contreieren. Het zijn details die komende runs ook nog regelmatig gaan veranderen, en mischien zelfs wel verdwijnen.

Oud 


Nieuw ook iets eerder dan bovengenoemde



Kijken we naar Gfs. Die heeft ook rond de maandwisseling een laagje erin zitten. Wat wel weer meer kansen geeft op (natte)sneeuw.


Daarachter stromen overigens nog steeds koudere bovenluchten binnen.



Alleen in beide modellen laten zie hierachter toch weer snel een hoog oprukken op de verkeerde manier. Als het dan even rustig word ook meteen vorstkansen. 



 Maar al een paar keer aangegeven das nog weer voor hier achter. Dus laten we eerst maar eens naar dit soort laagjes werken.
  | Gewijzigd: 24 januari 2018, 20:55 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2018, 21:29 uur | Bericht #485118
Perfecte situatie (als dat uitkomt) rond dat tijdstip, want dan ben ik in de Harts te vinden (Brocken, Duitsland).

Ondertussen trekt het koufront over ons land heen met geregeld regen, daarachter een stuk koeler.


| Gewijzigd: 24 januari 2018, 21:30 uur, door Leon Eikenaar
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Waarom deze advertentie?
Camel14
Lid
Woonplaats: Lekkerkerk
Berichten: 171
Lid sinds: 16 jan. 2012
25 januari 2018, 08:07 uur | Bericht #485120
Mooie ontwikkelingen, maar erg ver weg

Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
25 januari 2018, 09:56 uur | Bericht #485122
Citaat van Camel14, donderdag 25 januari 2018, 8:07 uur Mooie ontwikkelingen, maar erg ver weg
Kan je mij, als leek, uitleggen wat er zo mooi is aan dit kaartje?
  | Gewijzigd: 25 januari 2018, 10:36 uur, door Sven
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2018, 10:18 uur | Bericht #485123
Citaat van Storm in een glas water, donderdag 25 januari 2018, 9:56 uurKan je mij, als leek, uitleggen wat er zo mooi is aan dit kaartje?  De ontwikkelingen voor een winterse periode beginnen steeds interessanter te worden. Zoals Tatanka al eerder beschreef over de maandovergang, zie ik daarna (eindelijk) een opbouw van hogedruk boven Scandinavië. Positief aan deze ontwikkeling is, dat deze opbouw uit de richting IJsland/Groenland komt en niet zoals al vaker deze winter vanuit het Azoren hogedrukgebied. Het is nog (heel) ver weg, maar toch mooi om te zien. To be continued...

  | Gewijzigd: 25 januari 2018, 10:37 uur, door Sven
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
25 januari 2018, 15:02 uur | Bericht #485125
Citaat van cvandijk, donderdag 25 januari 2018, 10:18 uur Citaat van Storm in een glas water, donderdag 25 januari 2018, 9:56 uurKan je mij, als leek, uitleggen wat er zo mooi is aan dit kaartje?  De ontwikkelingen voor een winterse periode beginnen steeds interessanter te worden. Zoals Tatanka al eerder beschreef over de maandovergang, zie ik daarna (eindelijk) een opbouw van hogedruk boven Scandinavië. Positief aan deze ontwikkeling is, dat deze opbouw uit de richting IJsland/Groenland komt en niet zoals al vaker deze winter vanuit het Azoren hogedrukgebied. Het is nog (heel) ver weg, maar toch mooi om te zien. To be continued...

 

Dankuwel voor de uitleg. Dan gaan de duimen bij veel leden vast en zeker, voor de Belgen zeker en vast , overuren draaien want de tijd begint te dringen........ Wij willen WINTER
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 januari 2018, 11:25 uur | Bericht #485129
Winterse setting keert steeds terug op lange termijn, maar naar mijn idee schuift het wel steeds verder op....
Aankomende zondag wordt het weer zeer zacht met temperaturen rond de 10 graden, na het weekend geleidelijk weer koeler, maar echt winterweer? Dat is nog even onzeker :S

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 januari 2018, 12:28 uur | Bericht #485131
Toenemende kansen op winterse buien medio volgende week, op langere termijn ook vorstkansen. Eerst tot komende weekend begin volgende week boven normaal voor januari.


Eerste lichte aanzet winters weer medio volgende week t/m dat weekend:
We zien rond woensdag het gevecht losbarsten tussen hoge druk vanuit het zuiden, en lagedruk in het noorden (kaart 1). >Die scheiding blijft vrijwel boven ons liggen tot maandag/dinsdag<<. Daarna gaan beiden modellen Ecmwf en Gfs overstag (ook modellen zoals Gem/Ukmo) en laten de lage druk langzaam terrein winnen.  Dit zal zoals het nou staat in de vorm van wat winterse buien zijn, en temperaturen rond normaal. In de nachten kan het tot lichte vorst komen (zie kaart 2 onder).  Dit zie ik in elke run weer terug komen sinds afgelopen zondag.  En hoe graag we het ook willen dit zorgt bij ons zeker nog niet voor doorzettend winterweer. Er zijn wel wat lichte opties, als er echt veel sneeuw valt dan zal je lokaal regionaal aan wat betere vorst mogelijk kunnen denken. 


Hieronder zoals boven beschreven
kaart 1 rond maandag. Hier zie je duidelijk de scheiding nog tussen koud en zacht  cyclonaal bovenluchtpatroon (hoogtetrog/hoogtelaag). Vanuit noorden wil al de koude lucht oprukken vooral op hoogte is dit het geval.


Gaan we naar woensdag dan gaat de lagedruk al meer terein winnen (kaart 2 ). Stromen er koude bovenluchten binnen en nemen de kansen toe op winterse buien. Ook andere modellen tonen dit zoals Ecmwf,Gem o.a. Zowel op de achter en voorzijde flinke buien met kans op winterse neerslag zoals dat nou staat, echt droge sneeuw hoeft men hier voorlopig nog niet van uitgaan hoger gelegen wel. Denk aan flinke hagelbuien en natte sneeuw en dat kan gepaard gaan met onweer, en veel wind (onstuimig). Mits laag blijft staan natuurlijk, en er zullen op deze termijn ook nog zat andere posities komen die veel beter kunnen liggen en zelfs voor sneeuw gaan(zijn leden die dit ook tonen). Dus hier in detail over verder te gaan qua intensiteit e.d. Heeft geen nut de korte termijn modellen zijn ook al bijna in handbereik. Daarin moet alles wat meer gefinetuned worden.!!!



Onrustig dus met kans op winterse buien, het zal dan ook niet tot doorzetten van vorst komen. Al zijn zoals boven beschreven wel wat opties mogelijk hier omtrent een nachtvorst. Kleine kans op iets meer, mits de sneeuwplaatjes goed vallen. Maar voor echt betere vorst moet het rustiger worden. Daarvoor ligt een periode hierachter in beeld.



Inzet 2 tot beter winter weer ook betere sneeuwkansen en kansen op betere vorst wel lange termijn rond volgend weekend!!!.
Ook hier zie je dat na boven beschreven situatie die hoge druk weer dichterbij komt. En lagedruk wat rustiger word, het kan tijdelijk even weer wat zachter worden. Echter deze poging staat er sterker in maar is wel verder lange termijn weer. Niet extreem maar toch nog een lange periode voor sterke wijzigingen. Ik geef alleen aan wat er mogelijk is op basis van deze run en wat al veel runs terug komt (op kaart 3/4 hieronder) zie je echter dat deze poging veel forser is van lagedruk. (Jetstream is ook zuidelijker). En die komt dan ook met duikende sneeuwlagen onder ons. Dus de lage druk heeft vrij spel om door te stoten diep europa in!!!. >>>>>Daarachter is het zaak om weer met hoge druk te komen scandihoog echter blijft het tot eind periode onrustig. Met een komen en gaan van sneeuwbuien


Hier zo'n poging van een duikende laag (kaart 3/4) Nog niet optimaal maar dit is zover weg nog. Maar om aan te tonen waar runs al een tijd mee komen. Het leverd in deze run sneeuw op voor bijvoorbeeld zuidelijk nl en Belgie.

 

Hierachter is het helemaal een komen en gaan van winterse buien, en met bovenluchten van ruim -10-12 op 850hpa, theta's van 4 graden waarbij 12 graden mits andere parameters goed zijn al dik onder de drempelwaarde is. Is alle neerslag steevast sneeuw!!







Tot eind periode is het alleen maar dit soort kaarten.

Ook wel te zien in de pluimen

Hiervoor de Ecmwf gepakt. Voor boven dingen uit te leggen heb ik losse kaarten nodig. Ecmwf is overigens wat rustiger en die bied wat meer kansen op een vorstperiode vanaf volgend weekend. Die komt ook beter opzetten met hogedruk. maar laat ook zeker nog die spreiding naar zacht zien, Gfs is totaal los met sneeuwbuien op die periode. Die moet nog met een hoog komen hahah.

Pluim EC





Aangezien we hier met een groot aantal leden zitten en iedereen een andere definitie heeft van winter weer. En zeker ook met het oog op de teleurstellende winter tot nou toe. En ook voorgaande jaren, ik zeg er met klem bij het zijn gewoon vooruitzichten die tamelijk goed terug komen. Dit zijn geen berichten om iemand een valse hoop te geven. Het is gewoon zoals het staat, en daar werken we naar toe.

Berichten in de trend hier van word toch niks omdat je die teleurstelling al heb op basis van voorgaande winters, schieten we nergens mee op. Die kunnen als je het dan al nodig vind in de kletstopic gepost worden. Hier gaarne kaarten posten, laten zien waarom je dat denkt, mischien zie jij de hogedruk wel winnen of noem het maar op maar graag onderbouwing hier.!!!!



En heb voor de goeie orde nog even de stoplicht van Calliep gejat. Waar ie is weet ik niet volgens mij had ie het zeer druk wat ik snel meekreeg.  Alleen ik heb even een andere stoplicht gepakt vond die van hem saai!!!! Ik zet hem op Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn





Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing   

Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn

Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn

Definitie winterweer : De volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig   (stralings) vorst
.Hagel
.Sneeuw (nat en droog)
.Ijzel
.ijsregen
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
 
Met dank aan Calliep:



Zo een heel stuk dus waar men wel even mee vooruit kan. Ik hoop dat Johann ook getriggerd word om mij te ondersteunen, en eens een blik te doen. Maar die zal wel last hebben van al het sneeuwruimen rondom zijn chalet. En moe zijn van de afgelopen week, maar zal ongetwijfeld ook genoten hebben. Zie video op facebook >>> https://www.facebook.com/alpenweerman/videos/1913025858769527/  


Met vriendelijke groet,

Tatanka

  | Gewijzigd: 26 januari 2018, 15:57 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats:
Berichten: 105
Lid sinds: 8 jan. 2010
26 januari 2018, 13:10 uur | Bericht #485132
Dank Tatanka voor de zéér uitgebreide post!
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
26 januari 2018, 13:12 uur | Bericht #485133
Citaat van Tatanka, vrijdag 26 januari 2018, 12:28 uur Toenemende kansen op winterse buien medio volgende week, op langere termijn ook vorstkansen. Eerst tot komende weekend begin volgende week boven normaal voor januari.


Zo een heel stuk dus waar men wel even mee vooruit kan. Ik hoop dat Johann ook getriggerd word om mij te ondersteunen, en eens een blik te doen. Maar die zal wel last hebben van al het sneeuwruimen rondom zijn chalet. En moe zijn van de afgelopen week, maar zal ongetwijfeld ook genoten hebben. Zie video op facebook >>> https://www.facebook.com/alpenweerman/videos/1913025858769527/  


Met vriendelijke groet,

Tatanka

 

Mooie update weer Niels en ik sluit me helemaal aan bij jou uiteenzetting. Voorlopig houden we dat overwegend zonale patroon met die zwabberende jet en dan weer de koude kant en dan weer de zachte! 

Voor echt winterweer in de lage landen moet de hoogtestroming echt om en het is te hopen dat die retrograde blokking (ingeleid door cut-off upper level low) waarmee de modellen de laatste dagen steeds weer schermen eindelijk eens een echter winterse setting gaat inleiden! Tot zolang zullen we het dus moeten doen met "vuil" winterwinter. 

Overigens hier in de Alpen is januari bijzonder zacht verlopen (tot dato) en wordt zelfs de op één na zachtste ooit!!  Gelukkig nu wel een tijdje in droger vaarwater maar nog steeds aanhoudend te zacht (zie ook Alpenweer topic)  Sneeuw mankeert het hier niet aan, ook records maar dan vooral hogerop! (foto skigebeid Rosswald, mijn achtertuin zeg maar)






  | Gewijzigd: 26 januari 2018, 14:12 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
27 januari 2018, 11:01 uur | Bericht #485137
Vanaf woensdag onder invloed van een eerste (hoogte)laag en Höhenkaltluf toenemende sneeuwkansen. (zie ook de uitvoerige analyses van Tatanka hiervoor)

Ook in het verder verloop belooft het zeer spannend te gaan worden met zelfs "diepvries" kou opossingen! Cruciaal gaan de posities van de sturende drukgebieden (Azorenhoog / Hoogtelaag oost Europa) worden met daartussen het verloop van de polaire jet!





  | Gewijzigd: 27 januari 2018, 11:02 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 januari 2018, 13:25 uur | Bericht #485138
Het wordt inderdaad spannend wat er na de volgende week gaat gebeuren. Al in een aantal runs liet GFS een stevige hoge druk opbouw bij IJsland/Scandinavië zien. Zo ook de GFS 00Z run van vandaag:

Een kaart waar de winterliefhebber warm van wordt :D.

Maar 6 uur later ziet het beeld er heel anders uit:


De signalen zijn voor een winterse periode zijn aanwezig, echter nog zeer onvoorspelbaar. Heerlijk om dit de komende dagen te volgen!!
 
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
27 januari 2018, 20:53 uur | Bericht #485139
EC komt op lange termijn met Scandihoog

Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
28 januari 2018, 11:51 uur | Bericht #485140
EC 12 van gisteren en GFS 6 van vandaag lijken veel op elkaar

Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 januari 2018, 12:52 uur | Bericht #485141
Prachtige weerkaarten voor een heerlijk winterse setting met vrieskou en af en toe sneeuwkansen. Benadrukken dat het nog aardig onzeker is of deze setup ook daadwerkelijk gaat uitkomen. Van mij mag dit in ieder geval zo blijven staan Het weer wat we nu hebben is niet bepaald gezond.... De natuur is al behoorlijk vroeg in de bloei en ook vogels denken dat de lente in aantocht is.

Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 januari 2018, 13:33 uur | Bericht #485143
Vanaf woensdag inzet winterse buien, en vanaf weekend lonken vorstkansen. Maar gemakkelijk gaat het allemaal niet.!!!


Vanaf woensdag polaire buien:
Vanaf woensdag zien we meer en meer polaire buien terug komen, soms met een winters karakter maar ook met regen erbij. Bij deze buien kan vanaf donderdag ook onweer voorkomen. De overgang naar een N-NO stroming zijn in alle modellen terug te vinden. En deze termijn zal dat er ook in blijven zitten, het word ondersteund door veel leden ook. Voor lokalisering buien komen de korte termijn modellen harmonie, arome, hirlam ook al in zicht. Het is een periode die aanhoud tot ongeveer het weekend.!!

Woensdag enkele winterse buien



Op donderdag kunnen de buien soms winters van karakter ook gepaard gaan met onweer.


Weekend toenemende kansen op vorst.
We zien de kansen op vorst meer en meer toenemen, in de pluimen is een grote cluster te zien met leden die naar vorst gaan. Daar zitten de opers ook regelmatig bij. Alleen nog lang niet in elke run of soms nog iets later ecmwf toont dit wat meer en langer, maar neemt al wel toe naar 50 procent. Naar temperaturen van normaal en ook eronder. In de nachten is dit lichte/matige vorst, en mogelijk ijsdagen in oostelijke helften. Zo'n 30 procent gaat naar een zachte oplossing met zacht weer. Overige leden 20 procent zit op het weerbeeld van komende woensdag/donderdag. Ook zijn er wat leden die voor nog kouder gaan. Het zijn leden die de periode van rond woensdag,donderdag of tijdens weekend periode ook goed sneeuw laten vallen.

Oper van Gfs en Ecmwf hebben er wel zin aan nou. Zo rond eind weekend begin volgende week komt de vorst erin vanuit het oosten,ondersteund door veel leden. Maar ook nog genoeg oplossingen voor zachter weer.







Pluim midden Gfs:


Pluim van oosten natuurlijk iets kouder.


Pluim Ecmwf kan je duidelijk die spreiding zien. De spreiding vliegt niet alle kanten uit, maar zijn clusters zoals boven beschreven. Het ziet er wat ruimer uit. Maar dat komt ook door de 30 leden die het meer heeft t.o.v een Gfs.



Dan nog de stoplicht van Calliep. De blijft gewoon op oranje/rood staan binnen een termijn van 10 dagen. Waarbij deze inzet al is vanaf woensdag donderdag en toeneemt richting weekend en begin volgende week.




Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing   

Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn

Definitie winterweer : De volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig  (stralings) vorst
.Hagel
.Sneeuw (nat en droog)
.Ijzel
.ijsregen
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
 
Met dank aan Calliep:

Oranje/rood dus met woensdag nieuwe post eens kijken of we naar oranje kunnen gaan.!!
| Gewijzigd: 28 januari 2018, 13:37 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
28 januari 2018, 14:29 uur | Bericht #485144
Er staat eindelijk eens winter op de kaarten! En het blijft niet alleen bij één model, nee, voor de verandering gaan meerdere modellen mee.
Uiteraard hebben officiele weerinstanties dit ook opgepikt. Dus hieronder wat leesvoer 


Signalen voor winterweer
Winterliefhebbers kijken reikhalzend uit naar de pluim. Twee maal per dag hopen ze op signalen dat het een keer echt winter wordt. Die signalen zijn er al een paar dagen, maar de onzekerheid dat het ook echt gaat gebeuren blijft HEEL, HEEL groot.

Lees verder op weerplaza.nl


Winterweer nog steeds mogelijk
Na de warmste 24ste januari sinds het begin van de metingen volgt morgen, 28 januari een tweede warmtegolf, resulterend in opnieuw weer extreem hoge temperaturen voor deze tijd van het jaar. Of dat weer een dagrecord gaan worden, is niet zeker. Het dagrecord op 28 januari staat scherp. Op 28 januari 2002 werd het in de Bilt 13.0 graden. Winterliefhebbers hebben bijna de hoop opgegeven dat het nog echt winters gaat worden, schaatsbanen hebben het moeilijk… Ook in de weerkamer, waar veel meteorologen winterliefhebber zijn, kijken we in de verte of er aanwijzingen zijn in de laatste wintermaand februari die duiden op kouder weer.  De afgelopen dagen en ook vandaag zien we heel in de verte (in de periode van 4 tot 10 februari) mogelijkheden tot winterweer. Of het uiteindelijk echt zal leiden tot een koude periode met sneeuw en ijs is nu nog niet te zeggen. De kou is nu nog slechts virtueel…. 

Lees verder op weer.nl


Lage Landen – De kansen op kouder weer in februari nemen toe!
Afgelopen nacht trok een zwak frontaal systeem behorende bij depressie Imke over onze streken en vandaag volgt nog een warmtefront vanuit het zuidwesten. Daarachter komen we in zeer zachte lucht terecht met temperaturen in de dubbele cijfers. Na morgen wordt het geleidelijk kouder weer als de zonale stroming wat gaat golven als gevolg van hogedruk op de Atlantische oceaan en lagedruk boven Scandinavië. Het komt later in de week tot buien met een winters karakter als ook de bovenluchttemperaturen gaan dalen.

Lees verder op alpenweerman.nl | Gewijzigd: 28 januari 2018, 14:30 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2564
Lid sinds: 29 mrt. 2016
28 januari 2018, 15:54 uur | Bericht #485146
Morgen koufront
Morgen staat een koufront op het programma dat van noord naar zuid over de Benelux trekt. Hierbij kan het van tijd tot tijd even flink regenen. Dit koufront verdrijft de echt zachte lucht uit de Benelux (morgen vóór het koufront 8 tot 10ºC, na het koufront koelt het af tot zo'n 2 tot 4ºC). Ook kan het voor het koufront nog even goed waaien, windstoten van 80 km/u aan de kust en 60 km/u in het binnenland. Na het koufront wordt het weer rustiger met opklaringen.


Lagedrukgebied nr. 1
De komende week staat de straalstroom langere tijd op de Benelux gericht, hierdoor worden lagedrukgebieden meer en meer deze kant op 'gestuurd'.


Zo ook het laag waar we aanstaande woensdag mee te maken krijgen. Aan de voorkant van dit laag stroomt zeer zachte lucht binnen, 's ochtends kan het nog 9 à 10 graden worden. Aan de achterkant van dit laag bevindt zich juist koele lucht, woensdagavond is het maar een graad of 5. De nacht die volgt zou ook winterse neerslag kunnen bevatten, omdat ook de bovenlucht even flink afkoelt. Of het daadwerkelijk tot winterse neerslag komt, zal later met meer details duidelijk worden!


Lagedrukgebied bij IJsland trekt iets ten noorden van de Benelux.

Lagedrukgebied nr. 2
2 februari volgt een nieuw lagedrukgebied dezelfde route als zijn voorganger, dus opnieuw aan de voorzijde kort (zeer) zacht en aan de achterzijde kansen op winterse neerslag.


Lagedrukgebieden volgen min of meer dezelfde route de komende week.

Lagedrukgebied nr. 3 én de opbouw van een scandihoog
Bij lagedrukgebied nr. 3 van 4 februari gaat het nét iets anders, want zoals het nu in de 06z run staat, bouwt zich boven Scandinavië een hogedrukgebied op. Dit lagedrukgebied neemt bovendien een iets zuidelijkere koers, waardoor het lagedrukgebied ten zuiden van ons zou kunnen trekken. Als dit gebeurt dan hebben wij i.p.v. een westelijke wind een oostenwind die ons koudere lucht vanuit het oosten brengt.



Hier stijgen de kansen op vorst dus, maar binnen één week kunnen er nog wel wat verschuivingen in de verwachting plaats vinden. Nog onzeker dus! | Gewijzigd: 28 januari 2018, 15:58 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
28 januari 2018, 17:19 uur | Bericht #485147
Visie van weer.nl over het sombere winterweer en de mogelijkheden op een kouder weertype zoals hier reeds uitvoerig gepost:
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
28 januari 2018, 17:58 uur | Bericht #485148
GFS wederom met winterkaarten
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 245 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 245, lezen 2 mensen het topic "Het grote winter kletstopic 2015-2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden