Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart Vlissingen - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 03:02:22

De kaart Groningen - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 03:02:19

De kaart De Bilt - 3luik
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 03:02:18

De kaart De Bilt - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 03:02:18

De kaart De Bilt - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 03:02:18

De kaart Den Helder - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 01:01:58

De kaart Den Helder - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:59:08

De kaart Vlissingen - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:19

De kaart Vlissingen - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:19

De kaart Twente - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:18

De kaart Twente - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:18

De kaart Schiphol - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:18

De kaart Schiphol - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

13 Dec 2018 00:02:18

De kaart Schiphol - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

12 Dec 2018 23:02:26

De kaart Maastricht - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

12 Dec 2018 23:02:26
Actueel
1 / 4

Winter discussietopic

O-O Video: Westendorf bij -20 tot -25°C

O-O Winterwedstrijd 2018

Onstuimig weekend voor de boeg

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
W. in t Erland
Moderator
Woonplaats: NO Brabant
Berichten: 940
Lid sinds: 29 mrt. 2016
27 november, 19:17 uur | Bericht #489166

Grote Nederlandse tankstations kampen met brandstoftekorten

Tientallen pompstations van in ieder geval Shell, BP en Total kampen met een tekort aan benzine en diesel. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl. Oorzaak is het lage waterpeil in de Rijn, waardoor binnenvaartschepen maar weinig kunnen vervoeren en de tankstations amper kunnen bevoorraden.

De problemen spelen bij brandstofdepots langs de Rijn, die de benzine en diesel aangeleverd krijgen. Vrachtwagenchauffeurs die normaliter vanaf depots door het hele land de tankstations bevoorraden, moeten langere afstanden afleggen naar de kustprovincies, waar de depots wel voldoende brandstof hebben. "Per dag zijn er gemiddeld tien stations met een droogvaller. Dan is één of meer producten niet voorradig", zegt de woordvoerder van BP.

Om in alle delen van het land genoeg brandstof te garanderen, geeft Shell prioriteit aan bemande pompstations. Daardoor zitten tientallen onbemande pompstations zonder benzine en diesel. "We proberen alle stations open te houden, maar kunnen droogvallers niet voorkomen", zegt een woordvoerder van Total. Het bedrijf geeft geen voorrang aan bepaalde typen tankstations.

Waterpeil stijgt maar mondjesmaat
Volgens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) zou meer neerslag in Zwitserland en Duitsland pas echt verlossing bieden. Voorlopig stijgt het waterpeil in die landen maar mondjesmaat. "De waterstanden zijn daar met enkele centimeters gestegen, maar we hebben decimeters nodig", legt een woordvoerder van de branchevereniging uit.

Een woordvoerder van Shell kon niet zeggen hoe lang de problemen zullen aanhouden. Het olie- en gasconcern werkt aan alternatieve routes, bijvoorbeeld over de weg of over het spoor. Maar de ladingen die vrachtwagens of treinen kunnen meenemen zijn veel kleiner dan die van schepen. De zegsman verwacht niet dat de prijzen aan de pomp zullen stijgen door de aanleveringsproblemen.

Bron: nu.nl
 

Eens in de 30 jaar zo’n droge zomer

Zomers waarin het zo droog was als die van dit jaar, komen eens in de dertig jaar voor. Dat blijkt uit onderzoek van het KNMI. Sinds 1906, het begin van de metingen, was het slechts in vier zomers droger. In een rapport blikt het KNMI terug op de zomer van 2018. Ook hebben we een interactieve kaart gemaakt die op iedere plek in Nederland het neerslagtekort toont.

Het was deze zomer niet alleen droog, maar ook uitzonderlijk warm en de zon scheen uitbundig en vaak. Daardoor werd het nog droger dan het al was. De zomer werd veelvuldig vergeleken met die van 1976. Dit droogste jaar ooit komt eens in de negentig jaar voor. Over de afgelopen eeuw hebben de toename in regen in de zomer en de verdamping door warmere en zonniger zomers elkaar gecompenseerd en is er geen trend in droogte te zien.

De kans op een droge zomer zoals die van 2018 is tot nu toe niet veranderd door het versterkte broeikaseffect en we kunnen de droogte er niet (gedeeltelijk) aan toeschrijven. Uit klimaatonderzoek komt naar voren dat het zuiden van Europa droger wordt en het noorden natter. Nederland zit daar precies tussenin en dat betekent dat het nog beide kanten op kan gaan. Wel blijkt uit recent onderzoek dat de kans op droogte toenmeent in de toekomst. 

Hoe wordt droogte berekend?
Van droogte is sprake als het een lange tijd minder regent dan normaal in combinatie met een grote verdamping. Internationaal zijn er allerlei methoden in gebruik om te berekenen hoe droog het is. Het KNMI werkt met het ‘potentieel neerslagtekort’ om droogte in kaart te brengen. Het potentieel neerslagtekort is het verschil tussen hoeveel regen er valt en hoeveel water er verdampt. Bij de berekening wordt uitgegaan van een gemiddelde voor heel Nederland. Omdat Nederland verschillende landschappen heeft (verschillende grondsoorten en begroeiing), wordt als uitgangspunt een kort geknipt grasveld genomen dat optimaal voorzien is van vocht om zo de verdamping vast te kunnen stellen.

Neerslagtekort lokaler
Het potentieel neerslagtekort kijkt naar een gemiddelde van Nederland. Via een grafiek toont het KNMI dat gemiddelde in vergelijking met 1976 en de vijf procent droogste jaren. Deze zomer bleek de vraag naar meer lokale gegevens groot. Om die reden is een nieuwe interactieve kaart ontwikkeld. Uitgangspunt voor de kaart vormen beelden van de KNMI-neerslagradars die met ruim 300 KNMI-neerslagstations zijn gekalibreerd. Deze neerslagkaarten met een resolutie van 1 bij 1 kilometer zijn gecombineerd met verdampingskaarten om het neerslagtekort op hoge resolutie te berekenen. Voor ieder punt in de kaart wordt het verloop van het neerslagtekort gedurende het seizoen getoond in de vorm van een grafiek.

Klik hier om naar interactieve kaart te gaan

Bron: KNMI
Maandagavond wordt er op televisie door de NOS een programma uitgezonden over de droogte van 2018 | Gewijzigd: 27 november, 19:18 uur, door W. in t Erland
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 2678
Lid sinds: 13 jan. 2015
29 november, 13:57 uur | Bericht #489181

Neerslag in Alpen moet binnenvaart komende weken verlichting bieden.

Doordat het gaat regenen in het stroomgebied van de Rijn zal de hinder die de binnenvaart ervaart door de lage waterstanden verminderen. Weerman Reinier van den Berg meldt dat er de komende tien dagen 40 tot 80 millimeter neerslag valt in het Alpengebied.

Ook Wilfred Janssen, meteoroloog van Weerplaza, ziet dat het de komende dagen meer gaat regenen in West-Europa. "Hoeveel het precies gaat regenen, wisselt per plaats, maar gemiddeld zien we dat er de komende acht tot tien dagen 50 tot 60 millimeter gaat vallen."

De regenval in het stroomopwaartse gebied van de Rijn betekent overigens niet dat de problemen voor de scheepvaart direct verholpen zijn. "Dat water moet eerst via beekjes en andere rivieren naar de Rijn stromen en vervolgens nog Nederland bereiken", aldus Van den Berg.

Volgens de weerman zullen de gevolgen voor de binnenvaart tijdens of vlak na het weekend te merken zijn. "Dat zal betekenen dat de Rijn bij Lobith (daar stroomt de rivier Nederland binnen, red.) elke dag een paar centimeter stijgt. Op dit moment is de waterstand daar ongeveer 6,50 meter, maar als de neerslag twee weken aanhoudt, kan die stand zomaar boven de 7 meter komen."

Van den Berg denkt dat december wisselvallig zal verlopen in West-Europa, waardoor er neerslag zal blijven vallen. "Door de hoge temperaturen valt die neerslag in de vorm van regen en niet sneeuw. Daardoor profiteert de scheepvaart direct van de neerslag en niet pas als de sneeuw smelt."
Problemen voor scheepvaart zijn groot

Volgens Marleen Buitendijk, beleidsadviseur van branchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer, is het water dat uit het Alpengebied richting Nederland komt "hard nodig". Ze ziet dat de problemen in de binnenvaart groot zijn. "Door de lage waterstand kunnen schepen nu nog maar 20 tot 25 procent van het laadvermogen meenemen. Waar normaal één schip voor nodig is, zijn nu dus vier of vijf schepen voor nodig."

Dat zorgt volgens haar voor problemen in de transportsector, aangezien de binnenvaart bijna een derde van het transport voor haar rekening neemt. Daardoor kunnen sommige pompstations niet meer bevoorraad worden met brandstof. Daarnaast wordt ook de bouwsector geraakt doordat materialen niet op tijd geleverd kunnen worden.

'Bedrijven zijn creatief'

Buitendijk ziet dat bedrijven daar creatief mee omgaan. "Bouwbedrijven die pas in januari zand of grind nodig hebben, staan dat af aan bedrijven die het nu nodig hebben. Ook nemen sommige schippers extra duwbakken mee om zo meer te kunnen vervoeren. Als dat niet was gebeurd, was Nederland echt ontwricht geweest."

Ondanks de regenval zijn de problemen door de droogte in Nederland nog lang niet verholpen, weet Weerplaza-meteoroloog Janssen. "Het grondwaterpeil is erg laag. Om dat aan te vullen, is meer water nodig dan dit. Het kan zomaar zo zijn dat het twee jaar duurt voordat we deze droogte te boven zijn."

Van den Berg vult zijn collega aan: "Het neerslagtekort is nu nog steeds 200 tot 300 millimeter. We hebben een echt kletsnatte winter nodig om in het voorjaar met een schone lei te kunnen beginnen."
Bron: https://www.nu.nl/
Waarom deze advertentie?
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2678
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 december, 14:44 uur | Bericht #489240

Waterpeil in de rivieren sterk gestegen

De waterstand in de rivieren, vooral van de Rijn, is gestegen tot het hoogste peil sinds half juli. Dat komt vooral door flinke regenval in het zuidwesten van Duitsland en Zwitserland. De problemen voor de scheepvaart zijn daarmee voorbij. Tijdens de zeer warme en zonnige zomer daalde het waterpeil in de Rijn bij Lobith al naar 740 tot 690 cm. Het najaar bracht helaas ook erg weinig neerslag, zodat het peil nog verder daalde, om eind oktober rond 650 cm uit te komen.

De afgelopen vijf dagen heeft het eindelijk weer eens flink geregend in het zuidwesten van Duitsland en in Zwitserland, het stroom- en ontspringingsgebied van de Rijn. Op onderstaande kaartjes van de Deutscher Wetterdienst is de neerslag van afgelopen maandag en woensdag ingetekend. Opgeteld over beide dagen, gaat het om 20 tot ruim 50 mm regen.


Neerslag afgelopen maandag en woensdag. Bron afbeelding: Weerplaza/DWD

Het water in de Rijn staat dus flink hoger, wat we ook terugzien in de hoeveelheid water die door de rivier ons land binnenstroomt. Die is toegenomen van 750 m³ per seconde vorige week woensdag naar 1.415 m³ per seconde vandaag, haast een verdubbeling! Als we de waterstand van de Rijn bij Lobith in een grafiek zetten, vanaf 1 juli tot vandaag, dan is de stijging van de laatste paar dagen ronduit spectaculair te noemen. Vrijwel letterlijk 'in één klap' zijn de problemen voor de beroepsvaart dus voorbij.

Bron afbeelding: Weerplaza.nl

De vooruitzichten zijn ook gunstig: het blijft behoorlijk nat in het stroomgebied van de Rijn, ook dit weekend. Naar verwachting stijgt het waterpeil tot ruim boven de 800 cm en zal daarna niet weer gelijk sterk dalen. Er is dus sprake van een serieuze verbetering van de situatie. Het hogere waterpeil in de rivieren verlicht vooral de droogtesituatie in de lagere delen van Nederland, dat wil zeggen in het midden en westen. Voor de droogte in het oosten en zuiden van ons land, is veel meer regenwater daar ter plekke nodig. Gelukkig verloopt vrijdag en het weekend flink nat, daar wordt de situatie ook beter.

Bron: Weerplaza | Gewijzigd: 7 december, 14:49 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2678
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december, 11:03 uur | Bericht #489263

Hoge rivierstanden en toch nog steeds een laag grondwaterpeil: hoe kan dat?


Bron afbeelding: OnweerOnline

Het peil van de IJssel stijgt tot de opluchting van schippers en tankstationhouders weer. Belangrijke goederen kunnen weer over de rivieren aangevoerd worden. Maar het grondwaterpeil blijft ondanks de recente regen nog erg laag. Hoe kan dit? Vijf vragen aan Harald van Waveren, expert van Rijkswaterstaat op dit gebied.

Zijn er naast de lage rivierstand ook andere oorzaken voor het lage grondwaterpeil?
,,Sterker nog, daar heeft die rivierwaterstand maar weinig mee te maken.  De belangrijkste oorzaak van het lage grondwaterpeil is dat er heel weinig neerslag is geweest in combinatie met de hoge mate van verdamping vanwege de hitte. Dat noemen wij neerslagtekort. Dat is het verschil tussen de hoeveelheid water die verdampt en de hoeveelheid die via neerslag valt en dit jaar was dat 300 millimeter. In een gemiddeld jaar is dat maar 100 millimeter. Dat vertaalt zich direct naar een lager grondwaterpeil. Vooral in de zandgronden zoals op de Veluwe.’’ 

Hoe kan het dat dit grondwaterpeil ondanks de nodige regen nog steeds relatief laag is?
Dat neerslagtekort moet weer aangevuld worden en in een gemiddeld najaar en winter gebeurt dat ook ruimschoots. Alleen was deze meteorologische herfst (1 september - 1 december) ook erg droog en warm. Deze drie maanden is maar de helft van de normale neerslag gevallen. Daarnaast verdampte ook meer water vanwege de warmte. Weer diezelfde combinatie.’’

Wat betekent dit voor onze drinkwatervoorraad?
,
,Voor het drinkwater uit de grond hoeft dit geen probleem te zijn. We halen ongeveer 60 procent van ons drinkwater uit de grond en de rest uit oppervlaktewater. Deze hoeveelheid is met vergunningen gereguleerd en dat betekent dat je jaarlijks niet meer water mag onttrekken dan dat het volgens langjarige gemiddelden weer wordt aangevuld. Als je dan een jaar meer gebruikt dan normaal, zoals afgelopen jaar, dan put je eigenlijk uit. Maar dat is nog wel een incident. En over een periode van vijf tot tien jaar vult dat wel weer aan. In principe zit er nog genoeg water in de ondergrond. Maar op lokaal niveau kan de droogte wel dusdanig ernstig zijn dat boeren of natuurgebieden er echt last van krijgen. Het is aan de provincies hoe ze daar mee omgaan.’’

Lopen ook de dijken gevaar te scheuren vanwege de droogte?
,,Ja, we controleren samen met de waterschappen de dijken extra sinds afgelopen zomer. Vooral veendijken houden we goed in de gaten. Deze dijken bestaan voor 60 procent uit water. Als dat verdampt worden ze echt een stuk zwakker. Daarnaast kan de grasbekleding door de droogte beschadigd zijn en dat is een probleem omdat het gras de dijk bij elkaar houdt, het is echt de coating van een dijk. We hebben nu in kaart waar de dijken zwakker zijn voor noodmaatregelen. Je kunt in de winter bijvoorbeeld geen gras zaaien. Als er dan hoog water komt gaat er een soort dekzijl overheen om de dijk bij elkaar te houden.’’  

Is er op nationaal niveau een algemene oplossing mogelijk? Hydrologen pleiten ervoor om het peil van het IJsselmeer te verhogen voor een extra watervoorraad
,,In de zomer deden we dat al. In de winter kan het niet omdat we dan stormseizoen hebben en dat moet het peil lager voor de veiligheid. Maar vanaf 1 april gaat dat peil omhoog. En sinds juni is er een nieuw peilbesluit ondertekend en daardoor mogen we het peil 10 centimeter hoger zetten dan voorheen. Dan hebben we een extra watervoorraad voor de zeven provincies en alle waterschappen rondom het IJsselmeer. Bij nijpende situaties kunnen we dan extra water doorsluizen.’’  

Bron: AD.nl | Gewijzigd: 10 december, 11:13 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 26.136 topics, welke bij elkaar 439.429 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 10.775 leden.
Het nieuwste lid is Skippie.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 189 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 189, lezen 2 mensen het topic "Discussietopic over de "storm" van 28-02-10".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

O-O Winterwedstrijd 2018

Winter discussietopic

O-O Video: Westendorf bij -20 tot -25°C

Onstuimig weekend voor de boeg

© 2003 - 2018 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden