Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caddo, LA; De Soto, LA; Gregg, TX; Harrison, TX; Panola, TX; Rusk, TX; Shelby, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Madison, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gregg, TX; Harrison, TX; Marion, TX; Upshur, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Delaware, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Rogers, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Madison, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Anderson, TX; Leon, TX.

29 Apr 2024 01:27:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX; Cherokee, TX; Nacogdoches, TX.

29 Apr 2024 01:27:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX.

29 Apr 2024 01:00:37

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 01:00:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Washington, OK.

29 Apr 2024 00:57:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rogers, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 00:49:12
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
melvin344
Lid
Woonplaats: Ruinen
Berichten: 315
Lid sinds: 16 jun. 2009
20 augustus 2020, 14:30 uur | Bericht #494032
Hallo mensen,

Lang geleden voor mij om hier te zijn. Ik ben nog wel een paar keer in de chat geweest (ik geloof ook vorig jaar nog) .
Iedereen kan het zich vast nog wel herinneren, het onweer van 25-26 mei 2009. Voor mij heeft dit onweer de meeste indruk op mij achtergelaten. Hierop ben ik mij vlak daarna wat meer wezen verdiepen in het onweer en heb ik mij aangemeld in juni bij onweer-online. Ik was toen nog maar 13 jaar.
Hieronder een filmpje van de beruchte nacht, deze heb ik toen nog met ik geloof windows movie maker in elkaar gezet, mijn vader was toen snachts aan het werk en die heeft de beelden voor mij gemaakt. Uiteraard was ik toen zelf ook wakker en ik heb snachts gewoon de hele nacht uit het raam kunnen kijken. Het heeft die hele nacht gedondert en gebliksemt. Het doel van dit topic was eigenlijk om deze video te delen, maar ik heb ook nog een vraag. Heeft er ook nog iemand de weerkaarten zoals de cape etc. voor deze nacht? Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen van deze mooie nacht.


 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
20 augustus 2020, 15:04 uur | Bericht #494033
Fraaie beelden!

Wat betreft je vraag verwijs ik graag naar het kansentopic waar alles netjes staat beschreven

Edit: niet goed gelezen dat je de kaarten voor die nacht in 2009 bedoelde haha Je kan het topic HIER teruglezen met de nodige kaarten (vermoed ik, want heb het topic nu ook niet zitten doorlezen)
  | Gewijzigd: 20 augustus 2020, 15:13 uur, door Sven
Waarom deze advertentie?
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
20 augustus 2020, 15:39 uur | Bericht #494034
Citaat van melvin344, donderdag 20 augustus 2020, 14:30 uur Het doel van dit topic was eigenlijk om deze video te delen, maar ik heb ook nog een vraag. Heeft er ook nog iemand de weerkaarten zoals de cape etc. voor deze nacht? Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen van deze mooie nacht.
 

Welkom terug!

Je merkt wel hoeveel vooruitgang er is gemaakt sinds 2009, als je naar oude weerkaarten kijkt. De modellen zijn tegenwoordig toch een stuk nauwkeuriger.
Hier kan je een aantal weerkaarten terugvinden:

Kansentopic 25 mei 2009 - Onweeronline
Het onweer van 25 mei 2009 - Onweeronline
De uitzonderlijke onweerssituatie van 25-26 mei 2009 - Meteorologica
(Meteorologica is trouwens een weermagazine met wat meer verdieping, van NVBM. Link naar Archief meteorologica)


Met dank aan forumlid Christianos destijds



Ik heb zelf 2009 niet als extreem ervaren. Dat komt doordat het onweer hier 05:00 overtrok, daarnaast was het in Noordoost-Brabant niet het meest extreem. Voor mij was het onweer van 14 juli 2010 bijvoorbeeld meer indrukwekkend:

Een van mijn eerste beelden van onweer kwamen van die dag, hier de shelfcloud waarmee het zich aankondigde. | Gewijzigd: 20 augustus 2020, 15:44 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
melvin344
Lid
Woonplaats: Ruinen
Berichten: 315
Lid sinds: 16 jun. 2009
20 augustus 2020, 16:27 uur | Bericht #494035
Super bedankt voor jullie informatie, even de verschillende topics doorgelezen, echt wat legendarisch was dat. BTW die foto van 14 juli is ook prachtig zeg :O , en ik denk niet dat het voor mij echt zeer extreem was op 25 26 mei, maar meer omdat er echt de gehele nacht onweer te zien was en nog spectaculair ook, was echt geweldig.
Hopen dat we ooit nog zoiets mee mogen maken, een grote MCS is volgens mij al een tijdje geleden.
Zie jullie gauw nog even in de chat.

 
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 121 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 121, lezen 2 mensen het topic "Rolwolk, shelfcloud en wallcloud foto's".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden