Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart De Bilt - 6luik
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:27

De kaart Vlissingen - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:26

De kaart Vlissingen - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:26

De kaart Vlissingen - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:26

De kaart Twente - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:25

De kaart Twente - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:24

De kaart Schiphol - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:24

De kaart Schiphol - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:23

De kaart Schiphol - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 11:00:23

De kaart Vlissingen - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 10:00:27

De kaart De Bilt - Bewolking
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 09:01:47

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Jan 2021 09:01:46

De kaart Twente - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 09:01:44

De kaart Twente - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 09:01:43

De kaart Schiphol - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Jan 2021 09:01:41
Actueel
1 / 4

Winter discussietopic

Op naar nieuwe sneeuwkansen?

Fototopic Twitter

Het laatste via @onweeronline

Voorspel de winter!

Hoeveel vorst? Hoeveel sneeuw?

Fotowedstrijd Winter

Stuur jouw foto in en win!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
W. in t Erland
Moderator
Woonplaats: NO-Brabant
Berichten: 1708
Lid sinds: 29 mrt. 2016
5 januari, 10:55 uur | Bericht #495157
Citaat van Sven , dinsdag 5 januari 2021, 10:31 uur Citaat van Winterfan, dinsdag 5 januari 2021, 9:38 uur Bijzondere pluim hier boven... Gfsstaat lijnrecht tegen over de warme pluim... Hoe kan er zo'n verschil in zitten? Denk dat er een probleempje is met de bron van de pluim want er komt helemaal geen GFS pluim om 4u. Hierbij een correcte pluim die in lijn ligt met ECMWF (prikpunt midden Nederland, rood is het gemiddelde van de scenario's)

04:00 is de tijd waarop de pluim gegenereerd wordt. Bij GFS duurt dit 10 uur na het beginnen van de berekeningen. De pluim van de 18z run wordt dus gemaakt om 04:00, en de pluim van de 6z run wordt gemaakt om 16:00. We kijken dus naar de 18z run hierboven.

Bij ECMWF gaat dit iets sneller, namelijk ruim 9 uur na het beginnen van de berekeningen. De 00z run krijgt bij EC dus om ongeveer 09:20 zijn pluim, en de 12z dus om 21:20.

Dan als kort antwoord op Winterfan:
GFS en EC verschillen van elkaar in de volgende dingen:

Startwaardes
1) Methode waarop input in het model gestopt wordt is verschillend tussen EC en GFS (dus de huidige toestand van de atmosfeer wordt op net verschillende manieren vergaard). De verschillen tussen alle groene lijntjes komen doordat de berekeningen met nét iets verschillende startwaardes opnieuw berekend wordt.

Resolutie
2) De EC oper (rode lijn in de pluim) berekent om de 9 km de toestand van de atmosfeer in 137 laagjes op verschillende hoogtes. De groene en blauwe lijntjes worden berekent om de 18 km met 91 lagen.
GFS is iets grover met een berekening iedere 13 km in 64 luchtlagen (na 240 uur of 10 dagen wordt GFS veel minder betrouwbaar met een berekening iedere 27 km).

Berekeningen
3) Verder zijn de natuurkundige formules achter de modellen precies hetzelfde bij EC en GFS. Sommige processen zijn echter te complex om precies te berekenen, hiervoor zijn er schattingen die de precieze processen na te bootsen. Deze schattingen (parameterisaties) zijn wél verschillend voor GFS en EC.

De bovenstaande zaken maken op de korte termijn weinig uit, als we spreken over 1 tot 3 dagen vooruit zijn GFS en EC vaak aan elkaar gelijk. Op lange termijn gaan de kleine verschillen in startwaardes, berekeningen en resolutie er wel toedoen, en dan kunnen we compleet verschillende situaties zien in GFS en EC.

Voor deze pluimen specifiek zien we dat de oper berekeningen van elkaar verschillen, maar de groene lijntjes (het ensemble) van GFS en EC komen wel redelijk overeen. We kunnen dus zeggen dat de control berekening van GFS (blauwe lijn) voorlopig nog een uitbijter is.
  | Gewijzigd: 5 januari, 11:40 uur, door W. in t Erland
Vragen over hoe het weer werkt? Ik beantwoord ze graag!
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 495
Lid sinds: 13 aug. 2008
5 januari, 12:28 uur | Bericht #495158
Dank voor je uitleg over de verschillen in de modellen. Een vraag die me al langer bezighoudt is de vraag in hoeverre de modellen rekening houden met het verleden. Ik snap dat de modellen vooruit rekenen op basis van input data en fysische en meteorologische  wetmatigheden . Denkbaar is dat de modellen meenemen wat in het verleden het resultaat was uiteindelijk van een situatie op het uitgangsmoment.
M.a.w. Leren de modellen van eerdere uitkomsten?
Waarom deze advertentie?
W. in t Erland
Moderator
Woonplaats: NO-Brabant
Berichten: 1708
Lid sinds: 29 mrt. 2016
6 januari, 21:24 uur | Bericht #495175
Citaat van Raymond, dinsdag 5 januari 2021, 12:28 uur Dank voor je uitleg over de verschillen in de modellen. Een vraag die me al langer bezighoudt is de vraag in hoeverre de modellen rekening houden met het verleden. Ik snap dat de modellen vooruit rekenen op basis van input data en fysische en meteorologische  wetmatigheden . Denkbaar is dat de modellen meenemen wat in het verleden het resultaat was uiteindelijk van een situatie op het uitgangsmoment.
M.a.w. Leren de modellen van eerdere uitkomsten?

Ik heb de vragen over het weermodel even apart gezet omdat ik er op een later moment nog een groter artikel over wil schrijven, maar hier is een antwoord op je vraag (ik moest het ook even opzoeken hoe het precies zat):

Probleem: te weinig startgegevens voor een betrouwbaar weermodel


Hierboven zien we alle gebruikte data van het ECMWF voor automatisch en handmatige weerstations & meetinstrumenten voor vliegvelden en scheepvaart.


Alle gebruikte weerdata afkomstig van drijvende boeien (met de stroming meegaand) of vaste boeien.


Hierboven de data van vliegtuigen, ook een belangrijk onderdeel voor data van de hogere luchtlagen.


Hier zien de data van satellieten, de satellieten kunnen echter alleen van boven meten, dus wolken vormen vaak een obstakel. Ook kun je van boven alleen de maximale aanwezigheid van iets over de hele atmosfeer meten (bijvoorbeeld totale waterinhoud), en dit niet verdelen per luchtlaag (wat heel belangrijk is). Je weet dan namelijk niet of je waterdamp op 10 km zit (sluierbewolking) of op 0 meter (mist). Dit maakt voor ons een wereld van verschil.
Meteosat: ESA, zorgt voor het voor ons zo vertrouwde satellietbeeld van Europa.
GOES: satellietbeelden van de NASA.

Blader verder in de startwaarnemingen: https://www.ecmwf.int/en/forecasts/


We zien dus nog overal gaten in de data. Een weermodel heeft om te kunnen starten voor ieder hokje waarvoor iets berekend wordt (iedere 9 km voor EC) data nodig over wind, luchtdruk, vocht, temperatuur ect... En dat dan voor alle 91 luchtlagen!

De oplossing: Data-assimilatie

Wat de mensen achter de weermodellen hierop bedacht hebben, is het gebruiken van eerdere runs om de missende data aan te vullen. In een tijdspanne van vaak 24 uur wordt een weermodel dan aangepast aan de waarnemingen. Dit wordt data-assimilatie genoemd. Als ik het goed begrijp werkt dat als volgt:

Voorbeeld:
De GFS run van 6 januari 12z verzameld zoveel mogelijk weerinformatie van de periode van 24 uur ervoor. Onder andere de voorgaande runs worden inderdaad vergeleken met de observaties die in de voorgaande 24 uur inmiddels binnen zijn gekomen. Via statistiek worden dan de gaten ingevuld met de (verbeterde) data van de voorgaande runs.
Het weermodel gebruikt de gegevens van de berekeningen uit de voorgaande 24 uur die het beste met de waarnemingen uit die periode overeenkomen.
Het KNMI schrijft:
Waarnemingen binnen een bepaald tijdvenster (assimilation window, bijvoorbeeld 24 uur) worden gebruikt om een ongecorrigeerde modelontwikkeling (first guess) bij te sturen om de overeenkomst met de waargenomen toestand te verbeteren.
Lees meer: http://projects.knmi.nl/euclipse//Publications_siebesma.html/hurk_siebesma_ntvn.pdf

 

Informatie ECMWF: https://www.ecmwf.int/en/research/data-assimilation (ECMWF is wereldwijd toonaangevend als het gaat om data-assimilatie).

Dus, in het kort:
Dus modellen kijken niet naar vergelijkbare situaties uit een (ver) verlden, maar ze "leren" wel van de voorgaande 24 uur (omdat dit eigenlijk altijd de meest vergelijkbare situatie is met het heden). | Gewijzigd: 6 januari, 21:25 uur, door W. in t Erland
Vragen over hoe het weer werkt? Ik beantwoord ze graag!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.214 topics, welke bij elkaar 444.460 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.264 leden.
Het nieuwste lid is harma34.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 1891 mensen aan het browsen op het forum. 8 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 1891, lezen 22 mensen het topic "Winter discussietopic 2020-2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Voorspel de winter!

Hoeveel vorst? Hoeveel sneeuw?

Fotowedstrijd Winter

Stuur jouw foto in en win!

Winter discussietopic

Op naar nieuwe sneeuwkansen?

Fototopic Twitter

Het laatste via @onweeronline

© 2003 - 2021 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden