Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
jconijn
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 3
Lid sinds: 31 jul. 2008
31 juli 2008, 19:57 uur | Bericht #16538
Ik ben sinds vandaag ingelogd op jullie site. Jullie hebben het (on)weer als hobby. Ik heb onweer als mijn ultieme, allergrootste angst, waar ik al jaren vanaf probeer te komen. Ik weet niet of thuis hoor op jullie site, maar op de een of andere manier heb ik jullie nodig. Omdat hier mensen zijn die onweer mooi, leuk en boeiend vinden. Ik wil zo ontzettend graag begrijpen wat jullie voelen!

Voor een groot deel ben ik van mijn fobie af, maar nu ben ik een paar weken alleen en uitgerekend deze weken zijn er steeds onweersberichten. In mijn regio (Heemskerk) is het tot nu toe heel erg meegevallen, maar voor vannacht zijn de verwachtingen toch wel heftig.

Ik wil jullie vragen: leg me uit waarom ik niet bang hoef te zijn! Leg me uit waarom jullie onweer leuk vinden! Het klinkt heel dramatisch, maar zo voelt het ook: het is een beetje een noodkreet. Ik wil heel, heel erg graag van deze stomme angst af. Ik ben een sterke, onafhankelijke vrouw die baalt van deze stomme, stomme fobie.

Ik hoop echt dat jullie me op weg kunnen helpen!

Nina
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
31 juli 2008, 20:03 uur | Bericht #16541
Hoi Nina

Allereerst welkom op onweer-online, namens de hele crew.
En ja, je zit hier goed. Naast de mensen, die helemaal verzot zijn op onweer, komen er ook veel mensen, die juist heel erg bang zijn voor onweer.
Door erover te lezen en erover te praten, hoop ik dat jouw angst zal verminderen.
Ik nodig je ook van harte uit om mee te komen praten in de chat. Het is altijd gezellig, zeker als er onweer op komst is. Je kunt daar ook terecht voor al jouw vragen.

Groetjes
Marga
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
Bloem
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 96
Lid sinds: 4 jul. 2008
31 juli 2008, 20:07 uur | Bericht #16544
Hoi Nina,
Ik was in het begin ook doodsbang voor onweer. Als ik het maar op het weerbericht zag werd ik al panisch. Ik ging alles volgen op internet waar de buien waren en dat soort dingetjes. Ook was ik op een gegeven moment hier heel veel te vinden om alles te volgen. Door dat ik juist alles zo ging volgen werd het steeds minder eng. Ook ben ik een paar keer door mijn vriendin gewoon naar buiten gegooit. Nu vind ik het alleen nog eng als het aankomt, een gezonde spanning maak ik er van. En zodra ik er middenin zit is het gevoel over en vind ik het zelfs leuk. Heel veel mensen hier maken ook foto's en dat is ook een hele goede afleiding. Toevallig gaat het hier steeds langs dus kan ik elke keer geen foto's maken. Dus mijn tips zijn: Alles gewoon volgen, en er gewoon middenin gaan staan (Niet als het heel erg is natuurlijk.) en ga als afleiding proberen foto's te maken. Het zal niet meteen weg zijn maar op een gegeven moment wordt het echt een stuk minder.

Waait de bloem in mei door het veld, rijke oogst wordt dan voorspeld
edje
Lid
Woonplaats: Den Haag Ypenburg.
Berichten: 164
Lid sinds: 26 jul. 2006
31 juli 2008, 20:22 uur | Bericht #16549
Beste Nina,
Toen ik heel jong was, was ik ook bang voor onweer. Ik ging vaak met mijn opa&oma mee naar Friesland en daar kan het rond de Friese meren aardig spoken. Ik was dan bang voor bliksem en de toch wel harde donder zo midden in de pikzwarte nacht. Nu vind ik het een mooi natuurverschijnsel. Ik heb eindeloos respect voor de krachten die de natuur kan maken zoals onweer, storm(tornado's orkanen/cyclonen), aardbevingen. Jammere alleen van deze machtige natuurverschijnselen is dat ze voor mensen vaak grote materieele schade met zich mee brengen, of erger nog, slachtoffers. Schade in welke vorm dan ook, gun ik niemand. Hier komt dan ook bij velen, terechte, angst vandaan. Sinds ik vandaag thuis ben van het werken, zit ik alleen maar achter de pc en hoop dat een mooi onweerscomplex mijn provincie zal aandoen, puur om zo deze immense krachten van de natuur te kunnen zien. En geef toe, 's avonds onweer met veel ontladingen is een prachtige lichtshow! Je angst kan niemand wegnemen. Je moet tot op een bepaalde hoogte ook bang blijven om respect te houden voor de krachten van de natuur. Onderschatten kan in elk geval levensgevaarlijk zijn. Hier op onweer-online wordt er ook door iedereen gewaarschuwd dat bepaalde situaties gevaarlijk kunnen zijn. Bijv. geen foto's maken tijdens een zwaar onweer omdat ene plaatje(maar misschien wel je laatste) te kunnen schieten of even geen onweer-online bekijken als er onweer boven je huis zit, maar de stekker van je pc eruit. Nou toch veel plezier op deze site en zoals mijn plaatsgenoot en moderator Marga als zegt, kom eens chatten, of stel vragen op het forum als er iets onduidelijk is!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
31 juli 2008, 20:37 uur | Bericht #16561
Hoi Nina, ik denk dat jou bang zijn voor onweer niet eens zo heel erg is. Dan doe je in ieder geval geen domme dingen. Verder zal deze site zeker goed zijn om je enige inzicht te geven in onweer en de mooie kanten van dit weer type.
Waarom je niet bang hoeft te zijn is lastig. ga voor eerst bij je zelf na waarom die angst is ontstaan. Is het iets wat je ouders vroeger over onweer hebben gezegd? Of heb je en nare ervaring gehad? Mijn moeder heeft toen ze jong was en bolbliksem door het huis zien gaan. sinds dien als de dood voor onweer, ik zelf vind het machtig.

Wat je kunt doen is het raam open doen en gewoon naar bed gaan. Als je het hoort rommelen ga je uit bed en ga je naar de woonkamer of keuken net waar de bui weg moet komen doet de gordijnen open en laat het onweer langzaam nader komen en geniet. Voor de zekerheid kun je stekers van belangrijke apparaten er uit doen (ook tv antenne).


Vertel dan morgen wat je er van vond.
SRS
Lid
Woonplaats: Suwâld (frl)
Berichten: 1
Lid sinds: 3 jul. 2008
7 augustus 2008, 16:40 uur | Bericht #17587
Hoi Nina,

Ik was ook altijd bang voor onweer ( dus snap precies wat je voelt ) maar sinds ik hier op de site het onweer volg betrap ik mij erop dat ik het juist mooi begin te vinden.
Voorheen lag ik ook s'nachts vaak alleen vanwege het werk van mijn man , maar sinds dat dat is verandert ben ik ook s'nachts niet meer bang.
Het scheelt echt voor mij sinds ik hier het weer kan volgen.

Groetjes Sjoukje
jconijn
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 3
Lid sinds: 31 jul. 2008
7 augustus 2008, 17:09 uur | Bericht #17590
Dank jullie allemaal voor jullie reacties op mijn onweersangst! Ik heb een paar avonden geleden bij jullie gechat toen er onweer dreigde (en ook kwam) en jullie hebben me er echt doorheen gesleept. Vanmorgen was er hier een gigantische onweersbui, maar toen zat ik inmiddels veilig op mijn werk en heb ik er weinig tot geen last van gehad. Ik heb zelfs de lamellen bij mijn raam opengelaten, een hele overwinning. Ik ben blij dat ik bij jullie ben beland en ik heb het gevoel dat dit nu eens eindelijk iets wat echt zal gaan helpen.

Nogmaals: iedereen bedankt (hoop dat iedereen die me een reactie heeft gestuurd dit ook leest) en ik spreek jullie zeker weer! Ik zal al jullie tips ter harte nemen (behalve van dat open raam, dat vind ik echt te eng, hihi).

Groetjes,
Nina
monique
Lid
Woonplaats: bergen op zoom
Berichten: 127
Lid sinds: 3 jun. 2008
7 augustus 2008, 17:54 uur | Bericht #17596
hallo ik ben ook vreselijk bang voor onweer en ook ik raak er niet van af ik kruip altijd weg als ik het zie onweren.
ik ben in 2005 naar spanje geweest en toen was ik niet bang voor de onweer maar hier in nederland wel ook ik zou graag van die angst afwillen maarja hoe he ik heb het ook als ik alleen thuis ben ben ik ontzettend bang.
Markezey
Lid
Woonplaats:
Berichten: 533
Lid sinds: 3 jul. 2008
7 augustus 2008, 18:51 uur | Bericht #17609
Onweer is spectaculair en heel bijzonder.
Ik raak helemaal geboeit en opgefokt en kan niet zonder camera als er onweer aankomt.
Het is zo ongeveer mijn allergrootste interresse, op mijn zoontje na dan:p
Het is mischien fijn om te weten dan het huis de aller veiligste plek is in geval van onweer.
Bliksem slaat niet zo maan in een huis, het zoekt zijn snelste weg naar de aarde, en dat is dus bijna in alle gevallen iets hoogs, behalve als er een heel groot veld of vlakte is waat bijvoorbeeld 1 klein laag object staat, dan is dat het hoogste.
Dus ondanks het heftige angstaanjaagende geluid en de felle flisten is onweer als je in een huis zit niets om nou echt erg bang voor te zijn.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
7 augustus 2008, 19:39 uur | Bericht #17621
Je moet natuurlijk bij onweer je raam sluiten Nina. IK bedoel voor die tijd, dan hoor je het onweer sneller komen en kun jeje er op voor bereiden.

En een mis verstand is dat onweer het hoogste punt zoekt. Dit is helaas niet waar. Onweer zoekt altijd de weg van de minste weerstand en vaak is dit het hoogste punt. Daarom is het ook belangrijk om stekkers er uit te doen naast natuurlijk het voorkomen van schade door indirecte inslag.

Er zijn foto's van hoe bliksem ontstaat het probleem alleen is dat ik er dagen naar moet zoeken en ze dan niet kan plaatsen om het c symbooltje.
Bliksem kent drie stadia. De flits ontstaat in de wolk en gaat naar de aarde als. De bliksem op 2 derde van de afstand is springen er van af de grond schichten omhoog. de bliksem zal de route van de minste weerstand kiezen en de volledige bliksem wordt gevormd. Dit alles gaat in een fractie van een seconden. Op de foto's is duidelijk te zien dat uit verschillende objecten en soort voor ontlading ontstaat.

En huis is veel al minder aantrekkelijk voor bliksem. Bliksem afleiders daar in tegen zijn wel aantrekkelijk om dat deze rechtstreeks de grond in gaan. Het enige voor deel met en afleider is dat de bliksem wordt weg geleid.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
18 augustus 2008, 21:33 uur | Bericht #18582
Hallo allemaal, hier weer een newbie.

Was als klein jochie doodsbang voor onweer, maar ik was ook akelig nieuwsgierig.
Heb dus ontzettend veel gelezen over donder & bliksem, en heb ook een electrotechnische opleiding.
De meeste angsten komen doordat mensen niet precies weten wat er gaande is.
Dus ik zou adviseren om zoveel mogelijk kennis te vergaren.
Ik heb nu een gezonde angst, d.w.z. dat ik niet de dingen doe die onverstandig zijn.
Wat dat betreft is er natuurlijk genoeg te vinden op het internet.

Even over bliksemalfleiderinstallaties:
Het is zo dat als er boven een dergelijke installatie het bliksemkanaal gevormd wordt, dat dan de installatie op een gegeven moment een voorontlading initieert. De lengte van deze voorontlading is afhankelijk van de sterkte van de naar beneden zakkende lading. Gemiddeld wordt voor de voorontlading een lengte van circa 50 meter aangenomen (natuurlijk sterk afhankeleijk van de stroomsterkte van de bliksem). Dit betekent ook dat in een straal van 50 meter rondom zo'n afleider de bliksems worden afgevangen. Dus als je 100 meter van een hoog object af woont (al dan niet met afleider), dat dat geen enkele zekerheid biedt.

Bovendien worden afleiders doorgaans aangeboden in 3 klasses.
Een normale installatie vangt 90% af, een gemiddelde 99%, en een hoge 99,9%.
Dit heeft te maken met de maaswijdtes van de installatie i.c.m. de stroomsterkte van de bliksem.
Het kan heel goed dat een zwakke bliksem door een normale installatie kan dringen en alsnog schade kan aanrichten.

De bliksemafleider beperkt zich overigens niet alleen tot een paar koperdraden op het dak die aangesloten zijn op 1 of meerdere aardpennen. De hele meterkast en alle leidingen die in of uit een huis lopen moeten op een bepaalde manier verbonden worden. Slaat de bliksem dan ook daadwerlkelijk in, dan komen alle delen in huis (leidingen, kranen enz.) en buiten huis op dezelfde hoge spanning, waardoor er dus geen spanningsverschil meer is, en er geen gevaar ontstaat.

Welnu, ik hou nou maar eens op.
Woonplaats:
Berichten: 7
Lid sinds: 5 jul. 2008
18 augustus 2008, 21:50 uur | Bericht #18585
Ook ik ben bang voor onweer. Het is gelukkig wel zo dat ik nu overdag er niet meer bang voor ben. Met name 's avonds als ik het zie lichten en hoor donderen, vooral als het heel erg hard gaat dan zit ik te beven op de bank of in bed, en wil het liefst dan de lamp aan, maar mijn vriend vind dit onzin en ik lig dan met een t-shirt opgerold om mijn ogen heen en het liefst de oordopjes van de telefoon in zodat ik een beetje muziek kan luisteren.
Ik ben bang dat ik er niet echt vanaf kom. Zodra het verder weg is vind ik het wel mooi om te zien, maar niet als het erg dichtbij is en het liefst heb ik gewoon de rolluiken dicht! Ook zet ik vaak de TV wat harder.
Ook denk ik niet dat ik er ooit vanaf kom. Ik ben gelukkig nooit bang gemaakt en ik weet ook niet wat het wel is, misschien de angst dat het inslaat, of dat het huis afbrand.. ik weet het echt niet. Nu is het ook nog zo dat hierachter in onze tuin een zendmast staat van 20m hoog, maar gelukkig liggen er een hoop aardpennen in de grond, maar dat maakt het er ook niet makkelijker op en mijn vriend haalt hem absoluut niet weg.

Wel vind ik het mooi om foto's te maken. Ben sinds kort erg bezig met het weer en vind het echt geweldig, vooral allerlei soorten wolken e.d.
Hopelijk kom ik ooit van mijn onweersangst af, maar ik ben er letterlijk en figuurlijk bang voor.

Gr. Diane
Woonplaats:
Berichten: 7
Lid sinds: 5 jul. 2008
18 augustus 2008, 21:54 uur | Bericht #18586
Citaat van monique, donderdag 7 augustus 2008, 17:54 uur hallo ik ben ook vreselijk bang voor onweer en ook ik raak er niet van af ik kruip altijd weg als ik het zie onweren.
ik ben in 2005 naar spanje geweest en toen was ik niet bang voor de onweer maar hier in nederland wel ook ik zou graag van die angst afwillen maarja hoe he ik heb het ook als ik alleen thuis ben ben ik ontzettend bang.

Ik herken je verhaal helemaal. Ook ik was niet echt superbang in spanje. Totdat het echt zo hevig te keer ging dat zelfs mijn vriend bang werd, nou die is echt niet bang voor onweer en staat ook altijd te kijken als het onweert. Nou toen vond ik het iets minder, maar toen de bui echt de zee optrok, vond ik het prachtig, nou als ik thuis ben doe ik dat dus echt niet.
Woonplaats: Aalten
Berichten: 82
Lid sinds: 4 jul. 2008
19 augustus 2008, 12:33 uur | Bericht #18620
Als klein ukkie nog verteld mijn oma dus over de gevaren van onweer en bliksem. Bij haar was er via het plafond ook een bolbliksem naar binnen gedrongen.
Eigenlijk is dat het stomste wat je kunt doen: Kleine kinderen vertellen over het "gevaarlijke" onweer!

Als ik helemaal alleen thuis ben dan vind ik het nog niet echt prettig en ga ook niet douchen tijdens onweer, maar wat er op deze site gebeurt is wonderlijk!
Iedereen praat zo fascinerend over het weer en onweer dat je het wel interresant moet gaan vinden... Ik krijg meer en meer respect voor onweer. En het scheelt dat mijn vriend het ook geweldig vindt: We gaan nu tijdens een bui voor het open raam zitten en genieten, en balen als het voor de zoveelste keer weer langs trekt.
Maar da's wel gezellig en ik denk mede dat je daar door ook je angst vergeet.


Tot op de chat!
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
21 augustus 2008, 22:27 uur | Bericht #18738
Mijn vrouw is vooral bang voor de donder, en dan zeg ik altijd:
Wees blij dat je eerst de flits ziet, en dan pas de donder, want dan weet je dat het niet erg dichtbij is.
De donder is lang niet zo gevaarlijk.

Ook kende ik mensen die, als er onweer aankwam, nog snel even een aantal stekkers uit de wandcontactdozen haalden.
Dit moet je niet doen; in principe is er al gevaar voor inslag als het onweer te horen is.

Maar enkele berichten terug over de mast van 20 meter met aardpennen:
Als daar bliksem in slaat veroorzaakt deze een zg spanningstrechter in de grond, en hoogstwaarschijnlijk bevindt zich de aardpen van de elektrische installatie van het huis zich dan ook in het bereik van deze trechter.
Het gevolg kan zijn dat kortstondig alle geaarde delen in huis (CV buizen, randaarde wandcontactdozen, waterleiding) een hoge spanning krijgen.
Ik weet niet hoe alles aangesloten is, maar ga ervanuit dat dit wel correct is gedaan.
Indien dit niet zo is, zou ik voor eigen veiligheid niet in de buurt van geaarde delen komen.
Het is beslist niet mijn bedoeling om nog meer angst te zaaien, hoewel ik me realiseer dat voorgaande wel zo overkomt.
Misschien moet je eens een erkend bedrijf advies laten geven en eventueel wat laten aanpassen, en dan zit je veiliger dan de gemiddelde burger... | Gewijzigd: 21 augustus 2008, 23:31 uur, door Arends
Sunrise
Lid
Woonplaats: Harkema ( frl )
Berichten: 658
Lid sinds: 1 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2008, 11:59 uur | Bericht #18744
| Gewijzigd: 1 juli 2014, 19:30 uur, door Sunrise
unstable
Lid
Woonplaats: Schinveld
Berichten: 67
Lid sinds: 6 mei. 2008
22 augustus 2008, 13:03 uur | Bericht #18747
Hey Nina!
Mijn passie voor onweer begon met angst voor onweer. Ik weet nog dat ik elke keer wakker werd vroeger en met knikkende benen stond te rillen voor t raam. Ja, toen begon de interesse eigenlijk al. Want waarom ging ik in gods naam toch voor de ramen staan kijken terwijl ik super bang was? Ik weet wel nog dat ik de bliksem wel mooi vond, maar dat ik altijd doodsbang was voor de donder. Schrok me altijd dood daarvan. Ook was ik eens een keertje bij iemand uit de straat aan t spelen, toen t opeens begon te hagelen. Toen kwam die moeder dat we naar binnen moesten. Ik was er met mijn fietsje heengegaan. En wie stond er voor t raam? Ik weer En toen dacht ik: Oh nee mijn fiets! Mijn fiets gaat dadelijk kapot door t onweer?! Achja toen was ik 3 of 4, dan mag je zoiets wel denken he hahaha. Toen ik 6 jaar was gingen we verhuizen naar t andere deel van t dorp. Me ouders hadden een huis laten bouwen. Nieuw huis, nieuwe buurt, nieuwe vriendjes. We speelden vaak buiten. Ik weet nog dat we een paar keer snel naar binnen moesten omdat t ging hagelen en onweren. Maar toen was onze buurt nog niet goed af. En kwamen er flinke onweersbuien die zo te keer gingen dat we altijd een stroompje modder door de straat hadden dat van t veld afkwam, de tuin onder water, water binnen, andere mensen kelder onder water. En toen stond ik al na de eerste zware onweersbui meteen voor t raam als t onweerde, maar dan zonder angst. Ik was vaak ziek vroeger. Dan lag ik maar wat op de bank en wilde dan tv kijken. Maar er is niet veel op dan tekenfilms, tellsell en discovery channel. En ik vond niet elke tekenfilm leuk, dus werd doorgezapt naar tellsell. Daar kreeg ik net als zo veel andere mensen snel genoeg van. En ging ik naar discovery channel. Toen was ik helemaal verkocht van die zender. Ik vond t geweldig hoe veel je van die zender kon leren en t was nog leuk ook! Vooral de extreme dingen spraken mij aan. Bushtucker man, met zijn survival programma down under, mensen die werden gebeten of gestoken door giftige dieren, programma's met mensen die ziek werden en dat moest werden uitgevonden wat ze hadden en dan nog programma's met natuurrampen. Ik vond t geweldig om te zien dat er toch nog een aantal dingen zijn waar de mens nog geen grip op heeft. Toen keek ik een keer op national geographic channel een documentaire over tornado alley. Na die docu was ik voorgoed weg van onweer, tornado's en alles wat met extreem weer te maken heeft.
Maar wat vind ik nou precies zo boeiend eraan? Het is voor een groot deel gevoel. Maar ook dat ik het enorm fascinerend vind dat zoiets krachtigs door water en wat zonlicht kan ontstaan. En ik vind t mooi. Ik geef je een tip om wat meer van je angst te komen en t misschien nog leuk gaat vinden. Kijk eens wat meer omhoog. Ik droomde vroeger uren weg als ik op t gras naar de wolken tuurde. En bedenk dat elke wolk uniek is en steeds veranderd van vorm. Onweerswolken kunnen wel dreigend uitzien door hun donkeren kleur. Maar kijk dan even wat langer totdat je een bliksem ziet. En je ziet vaak de prachtigste kleuren verschijnen. Ik beschouw bliksem ook als het gratis en milieuvriendelijk vuurwerk. Ook zonder bliksem kunnen onweerswolken al heel wat moois opleveren. Soms kun je regenbogen zien. Of rolwolken en shelfclouds. Google die 2 termen maar eens en je ziet zeer aparte structuren. Je kunt makkelijk voor t raam gaan staan, als je maar uit de buurt van een radiator blijft en niet tegen t raam aanstaat te leunen. Ik raad je niet aan om in t open veld te gaan kijken naar onweer want dat zou wel gevaarlijk kunnen zijn. Ik doe dat trouwens wel maar ik weet gewoon waar en tot wanneer ik daar kan staan kijken. Vergelijk onweer maar eens met een vulkaaneruptie. Geeft ook een erg mooi plaatje weer maar is ook gevaarlijk. En bedenk dat veel mensen iets oplopen of sterven door onweer of andere natuurrampen omdat ze zelf er niet veilig mee omgaan. We hebben hier nog geen zware orkanen gehad waarbij je je aan een lantaarnpaal zou moeten vasthouden anders vlieg je weg. Dus vaak zijn t toch die mensen die zowat alles met een korreltje zout nemen. En als er een orkaan zou komen zijn we gewaarschuwd. Ik heb zelf in Charley gezeten in Florida, en daar werd je constant up to date gehouden over de orkaan en dat je voorzorgsmaatregelen moet treffen en vooral NIET NAAR BUITEN MOET GAAN! Dus mensen kunnen dan echt niet ontkennen dat ze niet wisten dat t heel erg zou worden.
Ik hoop dat je iets aan mijn 'nog nooit zoon lang stuk tekst op o-o van mij' hebt.

groetjes
bono3000
Lid
Woonplaats: Ede
Berichten: 66
Lid sinds: 7 jun. 2007
12 september 2008, 00:27 uur | Bericht #20137
Hoi nina,

Ik was vroeger toen ik klein was ook erg bang voor onweer, zo bang zelfs dat ik in het bed kroop van mijn zus, en zei dan. mag ik hier komen slapen, want ik ben heel bang van het onweer.

Wanneer de omslag kwam weet ik ook nog. Vlakbij ons huis sloeg de bliksem in en had een hele stelconplaat weggeslagen( grote betonnen plaat met stalen rand). Sindsdien werd het een passie van mij. Noem het gek, maar het was een prachtige sensatie wat ik voelde.Ik vond het zo mooi dat de natuur zo sterk kon zijn. Daar valt dan niets tegen te doen, en heb het toen in plaats bang voor te zijn, het omarmd. Je kunt het toch niet controleren, dan maar overgeven en met respect en verwondering er naar kijken. Ik heb dat eigenlijk met alle extreme weersomstandigheden. Het geeft mij gewoon een heerlijk geveo en ook adrenaline giert dan door mijn lichaam. Maar soms ga ik ook wel eens te ver, zoals zwemmen in de kolkende zee s'avonds in de winter. Of gewoon door een onweersbui lopen zonder te schuilen. Te gek natuurlijk. Ik ben normaal echt een controlefreak, wil alles weten hoe het zit. Maar met onweer of extreem weer heb ik dat niet. Ik laat het over en heb daardoor een soort gevoel van vrijheid. Wat ik diep in mijn hart nu nog echt eens zou willen doen is stomchasen in Amerika. Of een orkaan meemaken.

Misschien heb je er wat aan, ik vond het in ieder geval leuk om te vertellen.

groetjes en sterkte

you are the first one of your kind
jconijn
Lid
Woonplaats: Heemskerk
Berichten: 3
Lid sinds: 31 jul. 2008
12 september 2008, 06:00 uur | Bericht #20141
Ik heb in augustus jullie site gevonden en geschreven over mijn ultieme angst: onweer. En ik heb veel reacties gekregen en krijg die nog steeds! Wat een gouden keuze om naar jullie site te gaan! Mijn angst is niet weg, maar de site helpt me wel. Ik lees de stukken over weer en bekijk de prachtige foto's van bijvoorbeeld bliksem. Ik probeer ook steeds meer te leren over wolken en probeer die ook te herkennen. Het blijft grappig en boeiend hoe de meesten van jullie over onweer denken. Als ik baal, omdat er onweer voorspeld word en opgelucht ben als het aan ons dorp voorbij is gegaan, zie ik bij jullie allemaal sippe gezichtjes! Dat maakt dat ik toch anders en genuanceerder over dit weerverschijnsel nadenk. Iets wat zoveel mensen boeiend en mooi vinden, moet toch iets hebben!

Wie weet zie ik het op een dag en kan ik me bij jullie aansluiten als het weer eens niet geonweerd heeft. Misschien ben ik dan wel teleurgesteld!

Veel dank aan iedereen die gereageerd heeft op mijn stukje over angst en aan allen mensen die zo zichtbaar van onweer houden!

Groetjes,
Nina
Woonplaats:
Berichten: 7
Lid sinds: 5 jul. 2008
12 september 2008, 13:28 uur | Bericht #20153
Citaat van Buitie, donderdag 21 augustus 2008, 22:27 uur Maar enkele berichten terug over de mast van 20 meter met aardpennen:
Als daar bliksem in slaat veroorzaakt deze een zg spanningstrechter in de grond, en hoogstwaarschijnlijk bevindt zich de aardpen van de elektrische installatie van het huis zich dan ook in het bereik van deze trechter.
Het gevolg kan zijn dat kortstondig alle geaarde delen in huis (CV buizen, randaarde wandcontactdozen, waterleiding) een hoge spanning krijgen.
Ik weet niet hoe alles aangesloten is, maar ga ervanuit dat dit wel correct is gedaan.
Indien dit niet zo is, zou ik voor eigen veiligheid niet in de buurt van geaarde delen komen.
Het is beslist niet mijn bedoeling om nog meer angst te zaaien, hoewel ik me realiseer dat voorgaande wel zo overkomt.
Misschien moet je eens een erkend bedrijf advies laten geven en eventueel wat laten aanpassen, en dan zit je veiliger dan de gemiddelde burger...


Mijn vriend is electricien en weet ook heel veel van dit soort dingen af. Hij heeft deze mast geplaatst en zelfs nog na laten kijken door een erkend collega die bliksembeveiliging doet, dus alles is in orde. Hij heeft ook precies de goede aansluitingen en als het inslaat.. tja het gaat toch zijn eigen weg.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 239 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 239, lezen 2 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 2)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden